kween-moeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
kween-moeren

Bericht door Hugo » di 17 sep 2002, 16:54

Zoals elders gezegd, hadden we gisteren de eerste vergadering van onze imkersbond na de zomer. Hier komt sterk verhaal nr. 2

Een van onze imkers, een zeer ervaren moerteler, heeft dit seizoen ook een straffe stoot meegemaakt. Verschillende moeren die hij had geteeld, gingen vlot aan de leg, maar de eitjes kipten niet (het waren geen onbevruchte eitjes want er ontwikkelden zich helemaal geen larven uit, ook geen darrelarven). Enkele van deze moeren werden zonder problemen ingevoerd op een groter volk, maar ook daar legden zij alleen maar eitjes waar geen larven uit kwamen. Deze kween-moeren waren allemaal afkomstig van dezelfde teeltmoer.

Leg dat maar eens uit.

mvg,

Hugo (de halve bij die die jaar ook wat afgesukkeld heeft met jonge moeren)

ps "kweenmoeren", het is misschien wel ver gezocht, maar ik vind het zelf toch wel mooi bedacht

Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 17/09/2002 16:57:25

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: kween-moeren

Bericht door Piet Jager » di 17 sep 2002, 20:55

De teeltmoer legt eitjes en die zijn alle 'goed'!? Een paar van die eitjes (larven) worden door de moerteler uitgekozen om moer te worden. Het al of niet bevrucht zijn van de jonge moeren is hier niet im Frage. Er moet dus iets mis zijn gegaan op het traject in de ontwikkeling van ei tot koningin, maar aangezien het een ervaren moerteler betreft wil ik dat in eerste instantie uitsluiten. Mijn gedachten gaan nu uit naar een genetische afwijking in de genen van de jonge moer (de moer legt wel eitjes, maar is zelf onvruchtbaar). Op afstand bekeken wellicht een gevolg van een te sterke inteelt, maar ik ken alle ins en outs niet. Ook in de bijenteelt past men bewust of onbewust inteelt toe en kijkt men met scherpe blik naar de jonge moer, haar nakomelingen, hun vitaliteit en eigenschappen. Wat niet deugt, heft zichzelf in de nateelt op (het niet kippen(= de eierschaal doorbreken) van de eitjes) en wordt onherroepelijk uitgesloten van het voortplantingsproces (dus ook geen darren)

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: kween-moeren

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 18 sep 2002, 00:05

Hugo, die moeren hebben gewoon hun eigen extra sterke lijm ontwikkeld, een soort 2-componentenlijm. Die eitjes kunnen gewoon niet omzakken! :D

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten