standbevruchting zwarte bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
standbevruchting zwarte bijen

Bericht door LWPisa » wo 16 okt 2002, 00:05

Nu men het weer eens over "zwarte bijen" heeft...gestel ik koop volgend jaar een koningin in Duitsland of elders, waar zou een goede plek, met enige hoop op vooral andere zwarte, voor standbevruchting zijn? Heeft iemand ergens een aardig geisoleerd "zwart" standje?

vriendelijke groet,
Lennard

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: standbevruchting zwarte bijen

Bericht door Hugo » wo 16 okt 2002, 17:47

..... Heeft iemand ergens een aardig geisoleerd "zwart" standje?
Lennard,

Kom nou, je gelooft toch niet dat je in Holland of Vlaanderen nog raszuivere Apis melifica melifica vindt !

En waarschijnlijk is dat aardige plekje dan ook nog vrij van varroamijten ????

mvg,

Hugo (halve bij die alleen maar zwarte nagelranden heeft)

ps. niet waar hoor !


Nobodies prefetc

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: standbevruchting zwarte bijen

Bericht door LWPisa » wo 16 okt 2002, 22:32

Ehhm iemand die een paar volkeren heeft zonder enig geel of carnica grijs een paar km ver van andere imkers.
Ergens waar heel lokaal een hoog percentage gewenste darren zit (open begraafplaats in verder dicht bos, of zoiets). Als mijn koninginnen veel nageslacht met geel of grijs opleveren is dat pech en houd ik ze toch als ze "goed" zijn.
vriendelijke groet,

Lennard

Ik ken niet anders als met Varroa. Ik probeer alle methoden een keer uit voor zover mogelijk, van mierezuur tot coumaphos en slaolie. Dit jaar werkte de apistan bij mij nog goed (regio Leiden) in een (doppenproject Buckfastmoer x carnica) volk, het tweede meer carnica achtige volk heeft heel weinig mijten. Misschien check ik met coumaphos. (eigenlijk ben ik tegen organophosphaten maar als de nitraatlont methode werkt is de belasting/besmetting door coumaphos minder dan door wekenlang fluvalinaat inhangen?

Bijgewerkt door - lwpisa op 16/10/2002 22:54:09

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: standbevruchting zwarte bijen

Bericht door maartenkleijne » do 17 okt 2002, 20:53

Mijn ervaring is dat de standbevruchte bijen door de jaren heen spontaan steeds zwarter worden, zeker als je ook in die richting selecteert en zelfs terwijl bij mij voor zover ik weet twee straten verderop een imker zit met Buckfast (die trouwens ook veel a.m.m. bloed hebben). Verder moet mij weer van het hart dat de a.m.m. die wij als 'uitgestorven' beschouwen die ouderwetse 'zwermduivels' van de korfimkerij waren en daar zit niemand nu nog op te wachten.
Veel imkers zijn er nog die nooit met de nieuwe rassen hebben geexperimenteerd en waar dus nog veel a.m.m. bloed op de stand is. Ook alle bastaardbijen hebben beslist nog deels a.m.m. bloed. Onlangs hebben J.P. en ik nog de hypothese gelanceeerd dat a.m.m. in ons klimaat nog dominant is als je ze een paar generaties de kans geeft om de macht te grijpen.
Zelf heb ik momenteel een volk (F1 van een koningin die er typisch italica uitzag) waarvan de bijen overwegend nogal donker zijn, maar een klein deel van de bijen heeft sterke gele of zelfs oranje ringen. Dat ligt natuurlijk aan de diversiteit van de bevruchtende darren. Ik heb goede moed dat we binnen een paar jaar weer op eigen stand bijen zien vliegen die aan alle a.m.m. criteria voldoen, en waar de invloed van vreemde darren van naburige imkers ondergeschikt aan blijft. Gaan we cubitaal indexen meten en wat zal dat opleveren....................?
Wel houdt ik de 'zwartste' immes apart op stand bij huis met goede hoop dat de eigen darren dan in de meerderheid blijven boven die van imkers een paar straten verderop. Sterker nog: ik denk eerder dat de F1's van naburige imkers door mijn darren ook zwarter zullen worden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten