De discoidale verschuiving, de ds.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
De discoidale verschuiving, de ds.

Bericht door Romée van der Zee » vr 24 jan 2003, 00:19

Ds. staat sinds lang voor dominee (dominus), maar in de imkerij is het tevens een afkorting voor discoidal shift. Het is net als de cubitaal index een variabele die per bijenras verschilt. Bij onderzoekers is het populair omdat hij heel makkelijk tegelijk met het vaststellen van de cubitaal index kan worden uitgevoerd.

De volgende plaatjes ontleen ik aan Ruttner, Naturgeschichte der Honigbienen, pag. 58.

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om de stompe hoek tussen twee vleugeladers, Di, aangegeven op beide plaatjes. Hoe stomper (groter) die hoek is, hoe meer ligt het hoekpunt Di naar rechts.

De meting wordt alsvolgt uitgevoerd:
1. trek een horizontale as (K-J) in radiaalcel R.
2. trek een loodlijn door deze as, die punt H snijdt.

Ligt punt Di rechts van die lijn, zoals in het onderste plaatje, dan is de discoidale verschuiving (de Ds) positief. Dit is bij de carnica het geval.
Ligt punt Di links, dus dichter bij de vleugelwortel, dan is de Ds negatief. Zie het bovenste plaatje.
Loopt de Ds min of meer door punt Di, dan wordt de ± 0 waarde toegekend.
Donkere bijen hebben een negatieve of ± 0 waarde.
De andere Europese rassen zijn positief.

Wellicht kan Hennie deze meting opnemen in zijn meethulp-programma.

Hieronder drie voorbeelden van de combinatie van beide factoren
Afbeelding

Links volk B8, uit Derbyshire. De ci (cubitaal index) ligt onder de 2, de ds is eveneens negatief. Dit betreft raszuivere donkere bijen (Apis mellifer mellifera).

Volk B17 (midden) heeft een overwegend donker karakter, maar de kenmerken zijn sterk gespreid.

Volk 22, is een carnicavolk, met enige inkruising van ander genetisch materiaal.

Toch wel interessant.
Romée

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De discoidale verschuiving, de ds.

Bericht door Hennie Peters » vr 24 jan 2003, 07:50

Romee,

In het grafiekje zie je dat de punten verspreid zijn over een vlak.
Als er alleen sprake zou zijn van -1, 0 en +1 als DS dan zou de grafiek de punten in drie lijnen laten zien.
Onder de grafiek staan de waarden -5, 0 en +5.

Ik concludeer hieruit dat het toch ingewikkelder is dan je voorstelt.

groet,
Hennie

Ik heb even gezocht met altavista:
http://website.lineone.net/~dave.cushma ... ement.html
http://website.lineone.net/~dave.cushma ... lcard.html

De waarde loopt uiteen van -10 tot +10 en ik begrijp dat het met een hoek te maken heeft. De enige hoek die zin heeft om te meten is de hoek van de loodlijn met de lijn door Di en h (niet H ).
Om welke eenheid gaat het rad. grad. deg. ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: De discoidale verschuiving, de ds.

Bericht door wilde » vr 24 jan 2003, 13:13

De vleugels van 12 Buckfast(achtige) bijen waarvan de CI gemiddeld 1,80 was, heb ik onderzocht op de 'discoidal shift'. De waarde kan ik niet bepalen, maar wél of relatief dichtbij of ver van het nulpunt wordt gescoord.
De score is als volgt: 7 stuks 0, 4 licht positief en 1 licht negatief. Gemiddeld dus ongeveer 0. Licht wil hier zeggen: minder dan op de plaatjes van Ruttner wordt getoond.

Albert

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De discoidale verschuiving, de ds.

Bericht door Romée van der Zee » vr 24 jan 2003, 13:47

gefeliciteerd met het grote Apis m.m. gehalte in je bijenvolk Albert.:wink:

Hennie, Ik heb de oorspronkelijk opzet weergegeven, zoals ontwikkeld door Goetze. Hij gaf de afstand weer in milimeters.
John Dews ontwikkelde het idee om gebruik te maken van de hellingshoek en vervolgens deze af te zetten tegen de cubitaal-index met als resultaat een zgn. scattergram. Dit is veel nagevolgd, en waarschijnlijk ook voor ons interessant.
Ik zal me er in verdiepen, en hoop dat jij en anderen dat ook willen doen. Er is zelfs al een softwareprogramma dat hiervoor gebruikt kan worden, kosten 90 euro. Demo aan te vragen op:
dalibor@beedol.cz
of zelf downloaden op:
http://www.jonatan.com/software/?category=custom


(Maar dat kan jij zelf vast evengoed maken Hennie).

Dit programma is gebaseerd op Goetze, en geeft dus de Ds in milimeters.

John Dews converteert de waarden uit dit software programma naar hellingshoek waarden om gebruik te kunnen maken van een aardige spreadsheet waarin vervolgens de gegevens verwerkt kunnen worden.
Dit werkt als volgt:
De ds waarden uit het software programma worden ingebracht in kolom 1 van de spreadsheet, en vervolgens na vermenigvuldigd te zijn weergegeven in een tweede kolom.
Dit is voldoende.

Het scannen wordt alsvolgt gedaan.
Er is gekozen voor een frame van 4mm X 2.7mm.
Er wordt gescanned met een resolutie van 2720dpi.
Dit is van belang, omdat de ds uiteindelijk gebaseerd is op mm en niet zoals de ci op verhoudingen.
Door de hoge resolutie kan de cursor precies op de goede plaats gezet worden, met als gevolg een nauwkeurige meting.

De download van de excel spreadsheet geef ik nog.
Romee

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De discoidale verschuiving, de ds.

Bericht door Romée van der Zee » vr 24 jan 2003, 17:15

Een handige spreadsheet om de resultaten in weer te geven vind je hier.
http://www.bijenhouden.nl/pdf/morph30ned.xls

De ds in mm invoeren.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten