Bruidsvluchten met bewijs

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bruidsvluchten met bewijs

Bericht door Kroese »

Ik had het geluk om een moer uit een EWK meerdere malen op bruisvlucht te zien gaan. Ik heb toen maar snel de video camera gepakt, en deze plaatjes kunnen maken.

Afbeelding
Hier komt de Moer terug van de bruidsvlucht, met het bevruchtingsteken.

Afbeelding
Zelfs aan het vlieggat beginnen de bijen al aan het bevruchtingsteken te trekken.

Afbeelding
In de EWK wordt er verder getrokken aan het bevruchtingsteken.

Afbeelding

Het duurde meer dan 10 minuten voor dat het los hadden. Daarna kreeg de moer voer, voor de volgende vlucht.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bruidsvluchten met bewijs

Bericht door wilde »

Hennie, prachtig die opnames en de waarneming.

Er resteert mij een vraag omtrent de raat die ik zie. In een bevruchtingskastje verwacht je toch geen verzegeld broed? Gebruik jij die van een vorige geslaagde bevruchtings- en legsessie nog een keer? Duurt het dan niet lang voordat de moer gaat leggen? Ik neem verder aan dat je een bevruchte moer niet kunt omwisselen voor een onbevrucht exemplaar. Dan kun je dus alleen het geheel gesloten broed nog een keer gebruiken. Of heb ik het mis?
Groetend, Albert
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bruidsvluchten met bewijs

Bericht door Kroese »

Er resteert mij een vraag omtrent de raat die ik zie. In een bevruchtingskastje verwacht je toch geen verzegeld broed?
Waarom niet ? als ik de eerste bevruchte moer eruit haal, dan breek ik 8 a 9 dagen later de eigen recel(len), en voer dan direct een JK vanuit de broedstoof. (geen dop jonger dan 10 dagen, die koelt soms af) Ik doe dan een miniscuul klein voer dammetje in het invoer kooitje. Anders halen ze het moertje er soms helemaal niet uit. In de Apidea zet ik het kooitje met de gesloten zijde tegen het ventilatie rooster. Daar past ie prachtig op het randje. De moertjes zijn soms al een paar dagen oud. Op de 9e dag gaan ze in een Apidea gewoon leggen, als er lege cellen zijn.

Gebruik jij die van een vorige geslaagde bevruchtings- en legsessie nog een keer?
In het extreme soms wel 3 a 4 keer. Er komen toch iedere keer jonge bijen bij, zoveel zelfs dat de kastjes wel eens te vol zitten, en de bijen aan de buitenkant zitten.

Duurt het dan niet lang voordat de moer gaat leggen? Ik neem verder aan dat je een bevruchte moer niet kunt omwisselen voor een onbevrucht exemplaar.
De laatste keer ben ik afgeweken van die 8-9 dagen wachten, dopjes breken/invoeren.
Ik heb 2 dagen na het uitnemen van moeren uit 11 Apidea's, een pas geboren JK laten inlopen. Ik had die serie moeren zat. 3 dagen daarna heb ik ze nagekeken. Van de 11 Apidea's waren er nog 7 aanwezig. Dus 4 afgestoken. Die heb ik toen van 3 daagse moeren voorzien d.m.v. een invoer kooitje. 10 dagen na het moerloos maken heb ik ze allemaal nagekeken op dopjes en moeren. Vele hadden de eigen redceldopjes al weggebeten,de rest heb ik weggehaald.
Dan kun je dus alleen het geheel gesloten broed nog een keer gebruiken. Of heb ik het mis?
Je hebt het goed. Er is met iets meer risico veel mogelijk in de teelt. Ik haal veel uit, maar beveel het niet aan bij de beginners.

Hennie Kroese......







Bijgewerkt door - kroese op 26/07/2003 20:59:08
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bruidsvluchten met bewijs

Bericht door Kroese »

Ik neem verder aan dat je een bevruchte moer niet kunt omwisselen voor een onbevrucht exemplaar. Albert
Af en toe lukken onverwachte dingen, die volgens de boekjes niet kunnen.

Vandaag 26 Juli:
10 Apidea's die ik op 14-7 moerloos had gemaakt (12 dagen moerloos)heb ik de eigen redcellen gebroken, en er een doppen (nieuwe lijn) uit de stoof ingehangen, die 28 Juli moeten uitlopen. Dus voor de eigen redcel moertjes (F2) uitlopen, een dop (F1) erin die wat later rijp is.

Ik had al eerder geschreven, dat ik 1 a 2 dagen na het moerloos maken, en een vers geboren JK uit de stoof invoer, maar in het onderstaande geval had ik nog een 6 dagen oude JK uit de stoof over. (gokje, bekijk het maar of ze lekker genoeg is)

Nadat ik de leggende JK op 14 Juli eruit had gehaald, en gelijktijdig een nieuwe JK van 8 Juli ingevoerd. Ze is gewoon door de bijen aangenomen. Ze hebben geen redcellen getrokken. De moer is waarschijnlijk vlot op bruidsvlucht gegaan, en is op 20 Juli gaan leggen. (had vandaag 26 Juli eitjes en larven van +/- 3 dagen. En dat terwijl er nog vrij veel gesloten broed aanwezig was van haar voorgangster. Dat loopt op zijn laatst uit op 4 Augustus 14-7 + 21 dagen.

Leuke gok, en ook nog een hele mooie grote moer. Ze mag wel blijven.

Hennie Kroese......
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten