Moer vervangen...

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Moer vervangen...

Bericht door frits dalm » ma 21 jun 2004, 00:09

Thomas,
Ik maak altijd moerloze afleggers
zorg er wel voor dat aflegger eieren
en jonge larven heeft. Afleggers begin
April geven volken die ingewinterd kunnen
worden, wel pas maken als er darren op de
stand aan wezig zijn of darrenbroed bij
het maken van een moerloze aflegger.
De darren zijn dan rijp als de moer
rijp is om te bevruchten
Frits

Frits

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door wilde » ma 21 jun 2004, 10:39

Thomas,
Je doet uitspraken alsof je al jaren imkert. De werkelijkheid is echt iets genuanceerder en die lijkt erg veel op het door Hennie geschetste beeld. Mijn ervaringen gedurende meer dan 20 jaar (Hennie nog langer denk ik):
1. Een volk dat de moer vervangt zet 1 of 2 moerdoppen aan midden op de raat.
2. Een volk zonder zwermstemming dat plotseling de moer verliest, bijvoorbeeld vanwege de imker die een kunstzwerm maakt of deze moer beschadigt, zet gemiddeld 5 tot 10 doppen aan. Dit doen ze medendeels aan de randen van het broednest waar jonge larven zitten.
3. Een volk in zwermstemming dat plotseling de moer verliest, zal 10 tot 20 doppen aanzetten, afhankelijk van de geaardheid kan dit minder zijn, maar ook veel meer. Ik heb er wel meer dan 50 gehad in een volk.

Dat dit volkje van jouw inmiddels stekerig is, valt niet aan de bijen te verwijten. Steeds maar openen en wijzigingen aanbrengen, kunstraat omhangen, moeren wisselen, daar worden ze tureluurs van. Je krijgt dan stank (lees: steek) voor dank.
Als je honing wilt oogsten zul je een volk in harmonie groot moeten laten worden, waarbij ze zelf het meeste werk doen. Die harmonie is momenteel ver te zoeken. Ook na een eventueel geslaagde invoer van een nieuwe moer zal het nog geruime tijd duren voordat de rust hersteld is. Dan ben je dus 6 weken verder en is de zomer bijna om.

Zelf doe ik ook wel dit soort ingrepen, maar bijna uitsluitend met zwermen. Die ruim ik uiteindelijk ook praktisch allemaal op in de toepassing als honingkamerraat of gewoon als raatbouwers (voorzwermen) of als teeltmogelijkheid van rasmoeren (nazwermen).

Van de nazwermen neem ik de moer weg voordat die aan de leg komt en krijgen ze een rijpe dop van een raszuivere moer. Zo heb ik er momenteel 8 staan. Als er 6 lukken ben ik tevreden. Het gaat meestal goed. Dit weekeind schepte ik nog 2 grote nazwermen, die nog net in een serie mee kunnen doen.

Met de hoofdvolken doe ik dit niet. Daar wissel ik eind mei de moeren, liefst voordat er zwermstemming is. Na verwijdering van de oude moer en verwijdering van de redcellen na 9 dagen, krijgen ze 1 rijpe dop van een rasmoer. Dit jaar heb ik als variant wat jonge onbevruchte moeren van Hennie Kroese gebruikt en ingevoerd in een kunstwasdop. Dat ging bij 4 van de 6 goed.
Dan kijk ik alleen nog of die ook aan de leg komt, en bemoei me er de rest van de zomer nauwelijks mee, behalve dan natuurlijk honing oogsten.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door Harmen vd Ende » ma 21 jun 2004, 22:43

Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraag over dit onderwerp.
op 17 mei heb ik een volk wat op twee bakken gesplitst
en ik had gehoopt dat de oude moer in de bovenbak bak zou zitten die ik weggebracht had naaar mijn andere bijen stand (helaas, de moer zat in de onderbak.) Ik dacht het zal zo vaart niet lopen, echter na twee weken had ik al zwerm doppen, nog niet gesloten.....
Alles weggebroken en er weer een broedbak opgezet.
Na een week gecontroleerd, geen broed in de bovenbak, maar alleen honing, dus ik dacht broed verdelen in met 4 ramen boven en ramen beneden. Ik dacht nu komt het wel goed, maar wat schets mijn verbazing een week later redcellen Al reeds gesloten in de onderbak..., en de oude moer in de bovenbak (Dus redcellen betekend niet automatisch geen moer). Ik dacht Dan maar splitsen, dus alle redcellen gebroken en 1 mooie dop laten staan, en de oude moer in een 6 ramer ik dacht de jonge moer loopt dit weekend uit, dus ik luisteren en inderdaad tutende moer, ik dacht dat is klaar, maar op een gegeven moment dacht ik hoor een kwaker. Daarom gister maar de bak open gemaakt, en wat bleek er zaten wel 10 doppen in die niet of net gesloten waren (van vorige week?) Toen ik de oude moer in een zesramer heb gezet? Vandaag Was de moer nog aan het tuten. Ik laat haar er lekker inzitten en hoop dat ze begin volgende maand aan de leg is.

Mijn vraag aan jullie is:

Waren de eerste doppen waarvan ik 1 heb laten staan zwerm doppen, ik persoonlijk denk van niet omdat ze halverwege het broedraam zaten, kan het zijn dat een deel van de bijen zich moerloos voelt?

Denken jullie dat de zwerm neigingen van dit volk nu dat er een nieuwe moer in zit over zal zijn.

Had ik de oude moer kunnen laten zitten in de kast toen de andere doppen gesloten waren, was het een stille moerwisseling?!

Was bovenstaand aanpak een goede ?

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door Hans van der Post. » di 22 jun 2004, 21:51

Ik ga het tussen de regels mijn commentaar neer zetten.
Hans.

Harmen schrijft: 'Hallo allemaal,'

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door Harmen vd Ende » di 22 jun 2004, 23:24

Hallo Hans,

Hartstikke bedankt voor je antwoord.

Ik wil echter nog wat meer toelichten.
Sommige bijenvolken voelen de bijen, die gescheiden zijn door een rooster, zich moerloos en als er dan plotseling jong broed voorhanden is worden er doppen aangezet.
Het is eigenlijk zo dat er helemaal geen moerrooster tussen zat, dus de oude moer kon in beide bakken komen, daarom heb ik dus het broed over twee bakken verdeeld om ze zo meer ruimte te geven.
Verder heb je zo zitten roeren in het volk dat zelfs de moer zich gedroeg als een jonge moer (tuter)
Het komt wel eens voor dat een oude moer gaat tuten als het weer slecht is om de voorzwerm te laten afkomen. Door het tuten blijven de rijpe moeren in hun cel en kwaken.
Dit klopt niet helemaal, omdat ik juist de oude moer in een zesramer heb gezet,dus het volk werd moerloos en er was nog 1 dop die ik heb heb laten staan, deze dop is dus van het weekend netjes uitgekomen volgens mijn berekening. Maar toen dacht ik dat ik behalve een tuter ook een kwaker hoorde, dus heb ik de kast opengemaakt en wat schetste mijn verbazing ze hadden nadat ik de andere doppen gebroken had op 1 na weer nieuwe doppen aangezet, wel 10, dus als ik niets gedaan zou hebben had ik een jonge moer in de kast gehad en nog ongeveer 10 doppen die nog minstens 4 dagen moesten. Dat verbaasde mij. Er waren immers al doppen, of gaan ze altijd doppen aanzetten als je de moer eruit haalt, maar er zaten immers al redcellen in.?!
Hoop dat inmiddels de jonge moer aan de leg is gekomen
Ze is zaterdag waarschijnlijk uitgelopen dus hoop dat de jonge moer binnenkort op bruidsvlucht gaat

Gelukkig zijn de moeren in mijn drieramers al aan de leg, dus ik heb enige reserve moeren.:D

Ik laat ze voorlopig lekker met rust, ik ga ervanuit dat ze voorlopig geen zwermneigingen meer hebben

Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden

Groeten Harmen

p.s. Bedankt voor het wijzen op het artikel. Ik laat ze voortaan staan.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door heidecap » zo 27 jun 2004, 00:12

Bij mijn moerloze volkje loopt wat mij betreft nog alles volgens schema : Afgelopen zondag heb ik een raam met eittjes ingehangen. Vandaag vond ik 3 (drie) redcellen, waarvan 1 was opengeknaagd. Dus 2 gesloten doppen. Deze heb ik verwijderd en 's avonds heb ik via de krantenmethode een leggende moer uit een 3-ramer verenigd met dit volk op 2 broedbakken.
Het zal me verbazen als de ingevoerde moer wordt afgestoten. Ik heb haar gemerkt. Van zwermneiging is hier geen sprake.

Groeten, Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door heidecap » do 01 jul 2004, 22:01

Oude Essink schreef:
bij verenigen loop je grote risico's met die andere moer (ik zou dan zeggen, jij laat die andere moer grote risico's lopen); als de moer inderdaad verdwenen is heb je een volk in zwermstemming, dat een nieuwe onbevruchte moer wil
Mijn eerlijkheid gebied me hier te melden dat Hennie met bovenstaande uitspraak grotendeels gelijk heeft gekregen.
Ik heb een prachtige leggende moer uit een 3-ramer ingevoerd.
Drie ramen dus met broed en moer, krant er omheen en plaatsen ...
Dit heb ik afgelopen zondag gedaan. Gisteren heb ik gekeken. Weg moer ! EN 1 (e e n ) moerdop.
Hennie, je schrijft ook dat ik een volk in zwermstemming zou hebben. Dit blijf ik bestrijden en ontkennen, want met slechts 1 dop valt er weinig te zwermen.
Ik ben echter wel een mooie moer armer en zie op tegen een volgende vereniging.
Zou ik het nu doen, kan zou ik de moer denk ik in een kluisje aanbieden zoals elders beschreven. Het broed kan ik dan wel bij een ander volk onderbrengen.
Nu de vereniging via de krantenmethode bij mij mislukt is schreef jij, Hennie, hierboven ook ergens dat je zou wachten met verenigen tot vlak voor de inwintering.
Is verenigen vlak voor de inwintering risicoloos ?


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door Oude Essink » do 01 jul 2004, 23:18

Is verenigen vlak voor de inwintering risicoloos ?
In het vroege voorjaar (dus na de winterzit) en in het najaar als het volk zich gereed maakt voor de winter, levert verenigen weinig risico's op. Een afleidende geur aanbrengen ( rook, lavendelgeur, gustardpoeder, o.i.d.) en het broed van beide volken om en om hangen.
met slechts 1 dop valt er weinig te zwermen.
Ik bedoel met "volk in zwermstemming" een volk dat de leggende moer wil vervangen, hetzij ter vermeerdering (de echte zwerm) hetzij omdat zij niet meer bevalt (vervangingscel), hetzij zij verloren ging (redcellen); in al die gevallen gaat het volk over van de stemming van een bevruchte moer naar de stemming van een volk met onbevruchte moer, die zij nog op bruidsvlucht moeten sturen. Al deze volken reageren aggressief als je er plompverloren een bevruchte moer op zet; evenzo zal een volk dat tevreden is met haar leggende moer geen onbevruchte moer accepteren, hoe mooi je haar ook verpakt.
hennie oes
Afbeelding

mdele
Berichten:22
Lid geworden op:wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Moer vervangen...

Bericht door mdele » vr 02 jul 2004, 21:31

Naar mijn mening heb je het grondig verkeerd aangepakt.
Je hebt eitjes ingehangen en ze hebben uiteraard doppen opgetrokken. Ze verwachten dus een moer uit deze doppen. je moest de doppen gebroken hebben na ongeveer 8 dagen en de nieuwe moer ingevoerd via een zelfgemaakte kunstdop van was.
Ofwel de moer laten uitlopen en na enkele dagen de moer wegnemen en dan onmiddelijk je drieramer verenigen verenigen met krant.
Je moet doen wat de bijen normaal verwachten.
Bij mij gaat dit prima, probeer maar eens
Groeten
Marcel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten