P en F in de koniginneteelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
P en F in de koniginneteelt

Bericht door jacob mus » do 28 apr 2005, 20:00

Iemand vroeg elders waar "P' en "F" voor staan als we het over koninginneteelt hebben.
Voor zover ik weet komt dat uit de erfelijkheidsleer van onze grote vriend Mendel. De grondlegger van de erfelijkheidsleer.
P staat dan voor parent (uit het Frans), wat ouder betekent. F staat fils of fille (wat zoon of dochter in het Frans betekent.
Als er schema's gemaakt worden over afstamming begint het met de ouders P (onze raszuivere moer en raszuivere dar) en als daar nakomelingen van komen zijn die ook weer raszuiver. Gebruiken we haar voor niet raszuivere nateelt (standbevrucht) dat heten die moeren (eigenlijk dus de nakomelingen/werksters van die moeren) F1.

Volgens mij kun je stellen dat we in ons imkers-potjeslatijn van P-moeren spreken zolang ze raszuivder zijn en zodra we dochters hiervan niet raszuiver laten paren noemen we haar F1 (eigenlijk haar nakomelingen dus F1)
Ons jargon loopt niet helemaal synchroon met de letterlijke Mendeliaanse nomenclatuur volgens mij. Maar voor de dagelijkse praktijk goed bruikbaar.
Opnieuw: ik ben maar leek dus ik hoor het wel als er niets van deugt

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: P en F in de koniginneteelt

Bericht door Leo van der Heijden » vr 29 apr 2005, 17:27

Beste imkers hebben we deze uitleg / discussie niet al eens gevoerd?

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=parent

Wat ik mij nou afvraag maakt het voor jullie nu uit bij het bepalen van de P en F'en of je spreekt over een landras = bijen uit een bepaalde geografische streek. Een ras dat min of meer genetische stabiel is. (Bij onderlinge bevruchting is er geen noemenswaardige uitsplitsing van eigenschappen.) Of spreken jullie alleen over P en F'en als je spreekt over een hybride ras. Een ras dat alleen zijn eigenschappen bevat na kruising van twee uniforme lijnen. (Buckfast zou zo een ras zijn.)?
In beide gevallen kan je aan koninginnenteelt doen.
Groet, Leo.

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: P en F in de koniginneteelt

Bericht door Kees Overeem » vr 29 apr 2005, 20:17

Let op!: Hoewel velen het nog steeds ten onrechte beweren: de Buckfastbij is geen hybride zoals hierboven genoemd. Ik zou niet weten waar je de twee stabiele ouderlijnen die hiervoor nodig zijn vandaan zou moeten halen.
Het is een ras wat ontstaan is uit het kruisen tussen diverse rassen en is misschien nog steeds wat in ontwikkeling.
Een andere manier van rasvorming is het geografische ontstaan van bijvoorbeeld de Carnica, en daar is de laatste jaren ook al heel wat aan gesleuteld, denk alleen maar eens aan de zwermdrift die men minder wilde hebben.
Vergelijk de Buckfast met de Barnevelderkip, ontstaan uit diverse rassen maar nu wel degelijk een eigen 'ras'
De Carnica vergelijk je dan met bijvoorbeeld een Fries en een Drents Hoen, z.g. 'oude landrassen'

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: P en F in de koniginneteelt

Bericht door Leo van der Heijden » zo 01 mei 2005, 22:17

Kees,
Wat je eigenlijk zegt is dat zolang Buckfast moeren paren met buckfast darren houd je Buckfast nieuwe moeren. Om er zeker van te zijn dat een Buckfast moer paart met alleen Buckfast darren moet je dat op een plek doen waar 'alleen'

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: P en F in de koniginneteelt

Bericht door Kees Overeem » do 05 mei 2005, 15:29

Inderdaad....maar het begrip ´zuiver´ is in bijenland alleen maar zeer moeizaam haalbaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten