Overlarven in Bussum

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Overlarven in Bussum

Bericht door heidecap » za 21 mei 2005, 20:50

De subvereniging Bussum had vandaag in samenwerking met Buckfast Marken een overlarfdag georganiseerd.
Een ieder die zich had aangemeld kon 's ochtend vroeg al zijn of haar "starter" klaarmaken.
Voor degenen die dit nog nooit gedaan hebben was er in Bussum een demonstratie door "mister Buckfast Marken", Aad Wolvers.
Hieronder laat hij de 2 essentiele ramen zien voor een starter zien : 1 met stuifmeel en 1 met voer. Aad krabt zelf altijd het voer open. Volgens hem komen bijen niet graag aan hun reservevoorraad, dus je moet ze een handje helpen ...

Afbeelding
Het volk, waarvan de starter gemaakt zou worden had een moer aan boord. De bijen moesten dus eerst gezeefd worden alvorens ze in de starter konden:

Afbeelding
Afijn, na het maken van de starter kon Aad (of "Atje" zoals zijn vrouw hem noemd) aan zijn presentatie in het knusse verenigingsgebouwtje beginnen. Aad vertelt hier enthousiast over koninginneteler Thomas Rueppel, die een dubbele kast propvol met bijen als starter gebruikt.

Afbeelding
Op de volgende foto neem Aad een raampje met larfjes uit 1 van de meegebrachte mini-plus kastjes. Hij is zeer te spreken over deze mini-plus kastjes (net als elders Hennie Kroeze) en overwinterd hierin diverse reserve moeren.

Afbeelding
Wat het overlarven betreft, dit deed Aad zamen met Bram de la Rie. Bram heeft mijn dopjes voorzien van larfjes. Ik heb larfjes meegekregen van 2-lijnen. Lijn A en lijn B. De mannen van Buckfast Marken plakken bewust geen MK-code aan de larfjes die ze weggeven. Dit om eventuele latere klachten voor te zijn. Gelijk hebben ze.
Hier nog een foto van een geconcentreerde overlarver temidden van leden van Imkervereniging Bussum ...

Afbeelding

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overlarven in Bussum

Bericht door Dennis » ma 23 mei 2005, 09:19

Goedemorgen Thomas,

Hoeveel doppen zijn er bij je aangeblazen ? Ben benieuwd of het een beetje gelukt is. Leuke foto's

Vriendelijke groet,

(Ik heb jou teeltrooster ingevuld met de lijnen)

Dennis van Randen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overlarven in Bussum

Bericht door heidecap » ma 23 mei 2005, 14:01

Dennis, het was een leuke ochtend.
Ja, jij bent die meneer met dat loepzuivere accent linksonder op het laatste plaatje. Zaterdag had jij de rol om de namen om te roepen van degenen die aan de beurt waren om om te larven. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Wel een eenvoudig, maar nuttige manier.
Bij mij zijn 27 van de 30 larfjes aangeblazen. Ik ben dit tevreden tot nu toe en bij jou ?
Ik kreeg via ail nog de volgende vraag :

heb jij toevallig een beschrijving , foto's of tekeningen van de zeef?. Hoe zeef je de bijen trouwens?. Maak je ze eerst wat nat om vliegen te voorkomen?.


Volgens mij was het een zelfgemaakte bak met een moerrooster onderin professorisch bevestigd. Wellicht was het ook een darrenrooster (als deze al bestaan) zodat ook de darren door de zeef gaan.
Wellicht weet een ander hier meer van ...


Groeten, Thomas

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overlarven in Bussum

Bericht door Dennis » di 24 mei 2005, 14:44

Goedemiddag Thomas,

Bij mij zijn er 23 doppen aangeblazen dus nu maar hopen dat het volgende tracé 23 moeren opleveren. Van deze 23 doppen zullen er nog wel een aantal sneuvelen maar het begin is goed. Mooie score hoor voor jou. Van die zeef heb ik geen tekening. Ik sla mijn ramen met bijen altijd af en plaatst vervolgens een moerrooster hierdoor hoef ik niet bang te zijn dat de moer mee komt en er zitten geen darren in mijn starter. Voor mijn mini-segebergers gebruik ik een emmer waar ik de bodem uitgesneden heb en hierin heb ik een moerrooster gelijmd die ik opmaat gemaakt heb, werkt uitstekend. Onder deze emmer zit weer een emmer waardoor alles afgesloten is en dan maar kloppen. De bijen spuit ik niet nat laat ze altijd nog een kwartiertje staan zodat alle "ouwe" bijen kunnen afvliegen. Het zeven van de bijen voor de starter heb ik dus niet.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overlarven in Bussum

Bericht door heidecap » di 31 mei 2005, 19:39

Vandaag heb ik de doppen 2 dagen voordat ze uitlopen verdeeld over de buvruchtingsvolkjes. Voor de bevruchtingsvolkjes heb ik broedafleggers gebruikt, waarbij ik vandaag doppen heb gebroken. Hierna heb ik 1 of 2 bijna rijpe doppen uit de teelt aangeboden.
Van de 30 larfjes zijn er vooralsnog 24 doppen over:
Afbeelding

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Overlarven in Bussum

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 01 jun 2005, 21:56

Hallo Thomas en Dennis,

Thomas in je eerste schrijven, schreef jij:

Ik heb larfjes meegekregen van 2-lijnen. Lijn A en lijn B. De mannen van Buckfast Marken plakken bewust geen MK-code aan de larfjes die ze weggeven. Dit om eventuele latere klachten voor te zijn. Gelijk hebben ze.

Begrijp ik het nu goed dat jullie van Bram en Aad geen pedigrees van de teeltmoer meegekregen hebben??[}:)]

Wat weet je dan van de moeren die je straks in je volken hebt zitten???

Als je in een Mercedes rijdt, zit daar toch aan de voorkant ook gewoon de ster op!!!![:(!]

Groeten

Gerard B

PS: Volgens mij zijn de heren gewoon verplicht om aan jullie de pedigree door te geven! Jullie hebben toch gewoon betaald voor de larven die je in de cupjes gekregen hebben. Of niet soms?

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Overlarven in Bussum

Bericht door heidecap » wo 01 jun 2005, 23:13

Gerard Boswinkel schreef: Jullie hebben toch gewoon betaald voor de larven die je in de cupjes gekregen hebben. Of niet soms?
Tja, Gerard, het is maar hoe je het bekijkt ...
Ik heb inderdaad 5 euro betaald voor een mooie dag en tevens een paar larfjes.
Ik was allang blij dat ik welkom was als niet lid bij vereniging Bussum. Ik ging er heen zonder eisen, eigenlijk om iets te leren ...
Natuurlijk zou ik ook wel meer willen weten over de pedegree van de 2
series larven die ik momenteel heb (serie A en serie B)
Ik ga er echter vanuit dat, als ik vragen heb, ik bij de heren terecht kan, de beestjes hebben immers een naam : "A" en "B" ...
Voor mij is dit voldoende, maar als jij als Buckfast-coordinator meer los kunt peuteren sta ik hier uiteraard voor open ...

Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten