weer wat geleerd

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: weer wat geleerd

Bericht door Hans van der Post. » do 09 jun 2005, 23:09

Op mijn volkstuin tussen de rijtjes groente staan tien kon.teelt kastjes. De moeren zijn nu 10 dagen oud. Van een paar moeren de orienteringsvlucht gezien bij 15 C. Vandaag waren ze er voor langere tijd weg bij 17 C. Zal wel goed komen.
Hans
12 juni
Van de tien kastjes op mijn volkstuin bleken bij het nakijken van vijf kastjes twee moeren aan de leg te zijn. Het zal wel meevallen moeren hebben maar een paar uur nodig om de juiste mannen te vinden.
Hans.

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door Dennis » vr 10 jun 2005, 07:43

Goedemorgen Hans,

Bedankt voor de uitleg. We hebben elkaar toevallig ontmoet bij Hennie en ik heb je ook gezien bij de "steiger" van Ameland. Ik hoor wel vaker geluiden over de bodems van de mini's. Ook Aad Wolvers (Teeltgroep Marken) heeft zijn eigen bodems gemaakt van hout. Gisteren een mooie dag dus nu maar hopen dat ze goed bevrucht worden. Ze hebben nog twee weken te gaan dus als het weer een beetje mee werkt.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door heidecap » vr 10 jun 2005, 12:17

ende schreef: het was gister een prima dag voor de bevruchting
`

Goedemiddag, Harmen en anderen,

ik las dat het deze week maximaal 16,9 graden was op Terschelling.
In vakliteratuur ben ik tegengekomen dat het boven de 18 graden moet zijn voor een geslaagde bevruchting.
Heb jij andere ervaringen op Terschelling met bevruchtingen of zegt jouw gevoel dat het ook bij 16 a 17 graden gaat lukken ?
Ik ben wel even benieuwd naar deze wetenschap, want het spant er al dagen om.
Hier in Rotterdam was het gisteren 19 graden, zojuist zag ik om 12.00 uur reeds 18,5 op de meter staan. (dit i.t.t. teletekst 702)
Voor iedereen die z'n moertjes naar Ameland heeft gebracht is het echter wel interessant hoe hard die 18 graden zijn ...


Groeten, Thomas

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door Dennis » vr 10 jun 2005, 13:58

Goedemiddag allemaal,

De vooruitzichten zijn goed nu maar hopen dat de weervoorspellers het goed hebben.
A.s. woensdag 15-06-2005 wordt het 20-21 graden op Ameland met een windsnelheid van 3/4.
Heeft je zonnedans toch geholpen Hans [8D] ga zo door. Thomas rustig afwachten we hebben het weer nu eemaal niet in de hand en "onze moeren" hebben nog een 2-tal weken te gaan.

Vriendelijke groet

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door hans hoogendoorn » vr 10 jun 2005, 22:05

Bedankt voor de reacties. Spannend en vooral leuk.

Woensdag om 13.00 uur werd het opeens flink warmer. De darren lieten van zich horen. Een oranjegetipt moertje, van een afleggertje in de stal thuis, zagen we voorvliegen. Een 'biologisch moment'. Ze landde drie keer en ging toen naar binnen.

Donderdag was het direct warm. Om 9.30 uur was de temperatuur op het koolzaad al mild genoeg voor een inspectieronde van de productievolken. Het koolzaadveld ligt vlak bij het Wad ! Dus op Ameland zal het ook wel lekker zijn.
Bij het kastje in de stal vlogen nu 'turbo-darren'. Ze vlogen sneller en zigzagten ook sneller als anders.

Vandaag was het koud, koud, koud. Maar ....
inderdaad zijn de weersverwachtingen van volgende week veelbelovend.

groetjes uit het hoge noorden,

Hans.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door Harmen vd Ende » za 11 jun 2005, 22:55

Hallo Thomas,

De temperatuur waar ze het over hebben is natuurlijk bij de officiele meting, maar als je in de duinene zit, dan wordt de temperatuur al snel veel hoger. Wat meer een probleem is de wind, die gooit eerder roet in het eten dan de temperatuur, Ik heb zeer sterk de indruk dat mijn moeren woensdag of donderdag op bruidsvlucht geweest zijn.
[8D]

Groeten harmen

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door hans hoogendoorn » ma 13 jun 2005, 21:10

[quote="Hans van der Post"]

1. Op mijn volkstuin tussen de rijtjes groente staan tien kon.teelt kastjes. De moeren zijn nu 10 dagen oud. Van een paar moeren de orienteringsvlucht gezien bij 15 C. Vandaag waren ze er voor langere tijd weg bij 17 C. Zal wel goed komen.
Hans
12 juni
2. Van de tien kastjes op mijn volkstuin bleken bij het nakijken van vijf kastjes twee moeren aan de leg te zijn. Het zal wel meevallen moeren hebben maar een paar uur nodig om de juiste mannen te vinden.
Hans.
[/quote]
hallo Hans
1. Lering ? De moertjes hoefden dus niet te wachten op de 19 graden waar Thomas naar informeerde.
2. Je hebt gekeken ! Is dat niet in strijd met de afblijfregels ? Of zijn er marges ? Mijn moeren zijn even oud en zitten in 5 ramertjes. Ik 'durf' er nog niet in te kijken. Ik heb een keer meegemaakt, dat een moertje voor mijn ogen ingebald werd.

met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 jun 2005, 23:17

Ik hou niet van regels: niet kijken.
-Een stelling- Als een moer wordt ingebald zou dit ook een half jaar later gebeuren!

Wel enkele zaken in ogenschouw houden:
goed vliegweer
rust van de imker
weinig of geen rook gebruiken
niet stoten door breken van propolis of was.
Hans vd Post

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door hans hoogendoorn » wo 15 jun 2005, 07:21

[quote="Hans van der Post"]

Ik hou niet van regels: niet kijken.
-Een stelling- Als een moer wordt ingebald zou dit ook een half jaar later gebeuren!

Wel enkele zaken in ogenschouw houden:
goed vliegweer
rust van de imker
weinig of geen rook gebruiken
niet stoten door breken van propolis of was.
Hans vd Post
[/quote]

Bedankt voor je tips Hans.
In mijn geval betrof mijn eerste (en enige van de drie) apideakastje, dat gelukt van een bevruchtingstation terugkwam en ook nog overvol. 'Hij moet er vanavond nog uit' was de boodschap.
In die situatie was ik niet op z'n sterkst. Alles zat vastgekit. Voorzichtig wrikken. Bijna alleen maar gesloten broed en voer.
Ik wilde mijn eersteling ook nog merken en knippen en alvorens te verenigen. In deze situatie was het (denk ik slimmer) om haar eerst weer aan de leg te laten komen.

Ik heb net in de zoekoptie gezocht op inballen en vond een situatie waar ik veel in herken. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erms=inbal

Jouw stelling : Als een moer wordt ingebald zou dit ook een half jaar later gebeuren! (omdat er al iets mis was tussen moertje en werksters) Is het dan niet zo, dat het je altijd kan gebeuren bij een gewone inspectie ? Ik bedoel, zodra het moertje om wat voor reden van de leg is en/of de harmonie uit het volk is.


met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: weer wat geleerd

Bericht door Harmen vd Ende » wo 15 jun 2005, 09:33

Hallo

Gister kwam ik de eerste eitjes tegen in een van mijn vliegers. Waar ik 1 juni een moer in had laten lopen [8D] Dus ik denk toch dat het vorige week raak was. Dus Zal het op ameland ook wel gebeurd zijn

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten