Koninginnen aan de leg

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:
Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door Bieboerke » ma 04 jul 2005, 22:33

heidecap schreef:

Als belangrijkste voordeel zag ik dat de moeren meteen in het volk uitlopen.
Meerdere doppen in 1 kernvolkje lijkt me geen probleem. Dit levert een strijd op tussen de moeren met een winnaar. Tja...
Beste,
Dit is inderdaad een voordeel. Beter dan tussen bijen geboren worden kan niet. Maar dit is dan ook het enige voordeel.
Waarom moeten moeren een strijd leveren? er is altijd een winnaar maar ... over 'talgemeen komt die ook met een paar blutsen en wat blauwe plekken uit de strijd! [B)][B)][B)]
Bieboerke

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door heidecap » ma 04 jul 2005, 22:40

Bijenboertje, je had ook verder een goed verhaal. Ik zal hier in de toekomst rekening mee houden.


Inmiddels heb ik een fotootje kunnen maken van de 2 volkjes die inmiddels ook aan de leg zijn geraakt. Het broed ziet er vergelijkbaar uit :

Afbeelding

Veel uitval dus !
Hoe zou dit nou komen ???
Aan inteelt kan het niet liggen. De moeren zijn immers bij mij stand bevrucht. Nog steeds kom ik meerdere eitjes in 1 cel tegen, terwijl er ook nog cellen niet belegd zijn.
Tenslotte is het mij in beide 3-ramers nog steeds niet gelukt de moer te vinden. En dit na talloze zorgvuldige inspecties met het blote oog ...
Bestaan er ook hele kleine moeren ???

Inmiddels heb ik een 2e teeltje opgezet en hoop binnenkort de eindbalans op te kunnen maken ...

Thomas

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door Dennis » vr 08 jul 2005, 07:42

Goedemorgen Thomas,

Zoals ik het kan zie op de foto lijkt het of de cellen zijn gevult met stuifmeel. Hier zal de moer dus geen eitjes leggen. Tijdens overvloedige zoals afgelopen weken gebeurd het nog weleens dat de bijen overal nectar en stuifmeel neer "gooien".Je kan twee dingen doen, geef de moer een leeg uitgebouwd raam en kijk hoe het leg patroon daarna is dus ruimte geven of je kan één raam omwisselen voor een leeg uitgebouwd raam. De laatste methode moet je voorzicht mee zijn ivm nieuwe aanwas van bijen. Aangezien onze teelten redelijk gelijk lopen zou ik dus voor het eerste kiezen.

Veel succes,

Dennis van Randen

Johan Borgeld
Berichten:65
Lid geworden op:zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door Johan Borgeld » zo 17 jul 2005, 11:27

Het was weer reuze gezellig gisterochtend op de pier in Holwerd, reuze benieuwd hoe de buckfast koninginnen het hadden gedaan.
Ik heb er deze keer vier UG 834 en twee UG 335 naar toe gehad in Mini+. Resultaat van mijn koninginnen goed, alle 834 aan de leg en één 335. Ik denk dat ook Hans een goed resultaat heeft geboekt.
Ben benieuwd naar de resultaten van de andere collega Imkers.
In ieder geval wil ik de teeltgroep Ameland bedanken voor het organiseren van de twee inzendmogelijkheden.

Groet Johan Borgeld
Vlagtwedde

jborgeldAPENSTAARTxs4all.nl

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door hans hoogendoorn » zo 17 jul 2005, 11:43

Van mijn 2E serie Ameland-mini's was bij thuiskomst het vliegat van eentje jammerlijk verstopt met bijen.
Een deken dode bijen onderin, apifonda was op, de meegegeven honing was nog deels in de raat aanwezig alsmede enkele ramen bijen.
Slank moertje gezien. Geen broed.
Mogelijk was mijn aanpassing van de minibodem toch niet goed genoeg.

De twee andere mini's waren hardstikke goed. BIAS en .... eilandHONING ! [;)]

Hans

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door Kroese » zo 17 jul 2005, 13:18

Johan Borgeld schreef: Resultaat van mijn koninginnen goed, alle 834 aan de leg en één 335. Ik denk dat ook Hans een goed resultaat heeft geboekt.
Groet Johan Borgeld
Vlagtwedde

jborgeldAPENSTAARTxs4all.nl
Johan en Hans, Prima resultaat, maar Johan had jij ook gesloten broed? BIAS. Hieraan kun je zien of ze snel bevrucht zijn. Een moer die laat gaat leggen zet ik altijd een ? achter, en houd ik in de gaten. Dit is natuurlijk ook van het weer afhankelijk, maar daar heeft het niet aan kunnen liggen denk ik.
Hennie.....

Johan Borgeld
Berichten:65
Lid geworden op:zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door Johan Borgeld » zo 17 jul 2005, 21:06

Hoi Hennie,

Alle moertjes hebben BIAS.
De volkjes haalden vandaag alweer stuifmeel hier in Vlagtwedde.

Groet Johan

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koninginnen aan de leg

Bericht door Dennis » ma 25 jul 2005, 07:42

Goedemorgen Hennie, Johan en andere,

Laatste zending van mij naar Ameland is helemaal fout gegaan. Ik heb er één goede moer aan over gehouden. Ik weet inmiddels wel waar de oorzaak ligt dus ik hoop dat me dat niet meer overkomt. De rest van de moeren doen het goed en ik heb inmiddels een kleine teelt opgezet van de op Ameland bevruchte moeren voor de standbevruchting (F1).

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten