voedersap nader bekeken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 jan 2004, 23:02

At schreef:Bedankt ook Hennie en Harm voor jullie ondersteuning want mijn schouders worden na 16 jaar imkeren en telen in de Liemers best wat moe. Voor overbodige ballast, opgestapelde onzin
Nou nou die At maar 16 jaar? en nu al moe? wordt tijd dat je een ander je bijen laat verzorgen.[}:)][8)]
Hans.

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door At » zo 11 jan 2004, 12:36

Hallo Hans, Nou je het graag wilt weten geef me je een goede kans.

Bijen houden of telen zijn er twee.
Een beetje bijenhouden kun je lang vol houden. Maar als een hobby niets nieuw te ontdekken heeft dan wordt het een sleur.
Als ik sleur in het leven gewenst had dan was ik wel postbode of schoolmeester geworden enz. enz. Mijn hobby's duurden meestal niet langer da tien jaar. Deze is dus al over de vervaldatum.
Maar sinds ik zulke leuke reacties van all over the world krijg ga ik in iedergeval nog een jaartje door. Gr. At

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 jan 2004, 14:49

At schreef:Hallo Hans, Nou je het graag wilt weten geef me je een goede kans.
Bijen houden of telen zijn er twee.
Mijn hobby's duurden meestal niet langer da tien jaar. Deze is dus al over de vervaldatum.
Maar sinds ik zulke leuke reacties van all over the world krijg ga ik in iedergeval nog een jaartje door. Gr. At
Nou, dat is wel erg kort, 10 jaar. Vanaf `61 houd ik bijen. In 71 ben met k.teelt begonnen. `74 tot`84 cursus bijenteelt gegeven en toen kwam de varroa. Het houden van bijen met alles er omheen heeft nog steeds mijn passie. Kijk maar in het archief.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door wilde » zo 11 jan 2004, 21:42

Hallo allemaal,
Het percentage geslaagde overgelarfde doppen kan inderdaad erg wisselend zijn. Het zal ongetwijfeld ook met de handigheid van de imker te maken hebben, want eendaagse larven zijn natuurlijk zeer kwetsbaar en vlug beschadigd.
Als gebruik wordt gemaakt van een starter, zie je soms een hoog percentage 'aangeblazen' doppen, doch naderhand toch weer een beperkt aantal goede doppen, dat een pleegvolk wenste te verzorgen.

Ik heb er zo mijn eigen ideeën over. Ik kan het niet bewijzen, maar ik tracht het logisch te verklaren vanuit de natuurlijke invalshoek.

Als wij overlarven, maken wij de keus voor het verdere leven van een larve: werkster of koningin. Normaal doet het volk dat zelf en ook daar worden soms reeds aangebroede doppen weer verlaten. In de loop van de verzorging weten de werksters dus of het een goede moer zal kunnen opleveren of niet.

Mijn ervaringen met overlarven zijn wisselend en niet goed verklaarbaar. Ik heb ooit wel eens 70% gescoord, maar dat was een uitzondering. Meestal is het beneden de 50%.

Ik meen daarom dat juist de keuze van belang is. Wij kunnen die niet of nauwelijks goed maken. Ik pak bij omlarven iedere larve die klein genoeg is, en redelijk in de cel ligt om op te pakken met een omlarfnaald. Ook dan gaat het nog wel mis, maar dat zal iedereen wel hebben. Als ik twijfel pak ik toch nog een andere om de vorige om te wisselen.

Bij andere systemen is de keuze wel aan de bijen, vergelijkbaar met de natuurlijke wijze van moerdoppen beleggen. Dat zijn de systemen van Nicot en Jenter. Die gaan uit van eitjes en niet van larven. Dat is een groot verschil. Bovendien worden die niet aangeraakt.

Omdat ik slechts weinig moeren (ongeveer 20) nodig heb, teel ik niet met die systemen, maar wel met een variant. Dat houdt in dat ik uitga van eitjes, waarop nog sterker de bijen vrije keuze hebben om ze wel of niet te bevorderen tot moerdop.
Daartoe wordt de moer op een schoon vers uitgebouwd (onbedraad) raam opgesloten tussen moerrooster. Ik gebruik slechts halve raatstukken, want dat is ruim voldoende. De moer laat ik ongeveer 36 uur zo zitten. Dan zijn er meestal ruim voldoende eitjes gelegd die maximaal in leeftijd ongeveer 1 dag met elkaar verschillen. De raat snij ik door op een plek waar veel eitjes zijn gelegd en dat raam gaat naar een hopeloos moerloos volk om het verder te verzorgen. Die bouwen er de mooiste doppen op.

Restjes raat die voldoende eitjes bezitten snij ik in repen en plak ik met wat vloeibare was met de cel naar beneden hangend aan een latje. Die latjes monter ik in een raampje en dat gaat naar een ander moerloos volk. Op die wijze heb ik ruim voldoende doppen. De methode lijkt veel op die van de ouderwetse boogsnede. Daar hoor ik nooit meer over, maar het werkt wel!

Groetend, Albert

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door Piet Jager » zo 11 jan 2004, 21:57

Nat overlarven is gemakkelijker voor een beginner en de larven drogen niet zo snel uit. Maar het eerste wat de bijen doen, is dit voedersap weghalen en de larven korte of langere tijd droog en hongerig laten liggen voordat ze hen gaan voeden.

Droog overlarven verdient echter de voorkeur, aangezien het schijnt dat bij droog overlarven de tijdsduur tussen het inzetten van het teeltraam en het moment dat de bijen beginnen deze larven te voeden, korter is dan bij het natte overlarven.

Ook dubbel overlarven (double grafting) lijkt duidelijk geen nut te hebben.

!Piet

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door weertman » di 13 jan 2004, 23:15

wilde schreef:Daartoe wordt de moer op een schoon vers uitgebouwd (onbedraad) raam opgesloten tussen moerrooster.
Dit is mij niet duidelijk Albert ( opgesloten tussen moerrooster)

Manni

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door wilde » wo 14 jan 2004, 11:15

Manni, daarvoor gebruik ik de moerroosters die indertijd in de handel waren voor de darrenraatmethode. Die roosters hebben het formaat van een broedraam. Ik geeft ze wat meer afstand tot de raat door een extra latje. Tijdelijk moeten er een paar kantramen uit het volk, want het geheel is dan te breed.

Je kunt kunt dit rooster (zonder de latjes) ook gebruiken bij doppenteelt in een moergoed volk. De doppen worden dan goed uitgebouwd en niet ingebouwd in extra raat (info Jan Trip).

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door weertman » wo 14 jan 2004, 13:25

wilde schreef:Manni, daarvoor gebruik ik de moerroosters die indertijd in de handel waren voor de darrenraatmethode. Die roosters hebben het formaat van een broedraam. Ik geeft ze wat meer afstand tot de raat door een extra latje. Tijdelijk moeten er een paar kantramen uit het volk, want het geheel is dan te breed.

Je kunt kunt dit rooster (zonder de latjes) ook gebruiken bij doppenteelt in een moergoed volk. De doppen worden dan goed uitgebouwd en niet ingebouwd in extra raat (info Jan Trip).

Groetend, Albert
Albert bedankt voor jou antwoord,ik ken dit niet.
Is het mogelijk om er een paar foto,s van te maken en deze
op het forum te plaatsen , met daarbij eventuel wat maten zodat ik
zelf zo'n rooster kan maken ?
Of is er misschien een imker die zo'n rooster niet meer gebruikt ?

Manni

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door wilde » ma 26 jan 2004, 15:36

Dag Manni,
Na je privé-E-mail heb ik nog snel even op het forum gekeken. Ik was een aantal dagen druk bezig met andere dingen, dus het forum schiet er wel eens bij in.
Ik heb vandaag even een plaatje gemaakt van een rooster dat ik eerder bedoelde. De maat is exact gelijk aan een raampje. Het rooster dat je ziet moet dus andersom, met de houten latjes tegen het raam aan worden bevestigd. Ik deed het ook wel met behulp van raampjesdraad, vandaar de spijkertjes. Het gaat echter gemakkelijker met gewoon postelastiek.

Dit zijn aluminium roosters die geponst zijn. De braamkant van het ponsen houd ik aan de binnenkant, maar die kant polijst ik met een boormachine en een metalen borstel. Dat doe ik voor mijn gemoedsrust, want ik denk dat de moer misschien aan de braam beschadigd zou kunnen worden. Ook de poten van de werksters worden zo niet verminkt.

Je ziet dat mijn "drachtweide" geen pauzes kent. De madeliefjes bloeien al.

Groetend, Albert de Wilde

Afbeelding

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: voedersap nader bekeken

Bericht door weertman » di 27 jan 2004, 14:04

Albert bedankt voor de duidelijke foto, toch heb ik nog een vraag,
Hoe dik zijn de latjes waar je het rooster hebt opgespijkerd?
Je moet toch ruimte laten tussen de raat en het rooster.

Ik heb nog wel een paar van die Alu. moerroosters liggen, welke ik ooit eens gekregen heb van een oud imker bij ons in de vereniging die er mee ophield.
Waar ik ook nog aan zit te denken; om ergens in het moerrooster en soort klepje of schuifje te maken, zodat je de moer er kan laten inlopen, als je de roosters aan beide kanten van de raat al hebt aangebracht. Hoe denk je daar over?

Met vriendelijke groet uit het 'Sallandsche'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten