Vroeg telen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Vroeg telen

Bericht door joselito » za 16 apr 2016, 18:40

A.A. Staals schreef: Als er geen nazwermen komen of bruidszwermen zijn ze zwermtraag.
Bijen zijn bij mij zwermtraag als er weinig zijn die doppen aantrekken. En als er een aantal zijn dan verwijder je de zwermcellen en als ze stoppen met het optrekken van nieuwe doppen na een paar maal verwijderen , dan zijn ze zwermtraag.
Zo vroeg mogelijk koninginnen kweken om jonge koninginnen bij de hand te hebben is ook een manier van werken.
Maar afgelopen jaar waren al mijn oude koninginnen nog aanwezig na de acacia dracht en ze zijn geknipt. ( een stukje weg van de vleugel)
Dus weinig zwermneiging en waar het optrad heb ik blijkbaar geen dop over het hoofd gezien :)

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 18:57

joselito schreef:
A.A. Staals schreef: Als er geen nazwermen komen of bruidszwermen zijn ze zwermtraag.
Bijen zijn bij mij zwermtraag als er weinig zijn die doppen aantrekken. En als er een aantal zijn dan verwijder je de zwermcellen en als ze stoppen met het optrekken van nieuwe doppen na een paar maal verwijderen , dan zijn ze zwermtraag.
Zo vroeg mogelijk koninginnen kweken om jonge koninginnen bij de hand te hebben is ook een manier van werken.
Maar afgelopen jaar waren al mijn oude koninginnen nog aanwezig na de acacia dracht en ze zijn geknipt. ( een stukje weg van de vleugel)
Dus weinig zwermneiging en waar het optrad heb ik blijkbaar geen dop over het hoofd gezien :)
Op die manier kun je natuurlijk werken. Maar je moet wel geregeld controleren. Daarna zul je alsnog iets moeten doen. Ik maak kunstzwermen en dan is controleren op doppen niet nodig.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door joselito » za 16 apr 2016, 19:03

A.A. Staals schreef:[Op die manier kun je natuurlijk werken. Maar je moet wel geregeld controleren. Daarna zul je alsnog iets moeten doen. Ik maak kunstzwermen en dan is controleren op doppen niet nodig.
Ok maar ik houd wel alles samen en als er een dracht is zullen ze er zijn. Er is nergens een onderbreking.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 20:46

joselito schreef:
A.A. Staals schreef:[Op die manier kun je natuurlijk werken. Maar je moet wel geregeld controleren. Daarna zul je alsnog iets moeten doen. Ik maak kunstzwermen en dan is controleren op doppen niet nodig.
Ok maar ik houd wel alles samen en als er een dracht is zullen ze er zijn. Er is nergens een onderbreking.
Het maken van een kunstzwerm aan het einde van de fruitdracht (waarna op veel plaatsen een korte dracht onderbreking volgt), is juist gunstig. Je hebt opdat moment heel veel broed dat de haalbijen levert voor de zomerdracht. Bij aanvang van de zomerdracht heb je dan veel bijen en weinig broed wat resulteert in maximale opbrengst. Dit leverde mij veel beter resultaat dan Renson methode (geen broed stilstand).

De onderbreking bij de kunstzwerm werkt ook in het nadeel van varroa, ze kunnen pas weer instappen als het nieuwe broed gesloten wordt. In de broedloze periode kan, indien nodig, varroa bestreden worden. bv door in de kunstzwerm een raam darrenbroed te laten beleggen en dat, nadat jonge koningin aan de leg is, in te hangen

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door joselito » zo 17 apr 2016, 09:59

A.A. Staals schreef: Het maken van een kunstzwerm aan het einde van de fruitdracht (waarna op veel plaatsen een korte dracht onderbreking volgt), is juist gunstig. Je hebt opdat moment heel veel broed dat de haalbijen levert voor de zomerdracht.
Als je zwermers hebt haal je het einde van de fruitdracht niet, de bijen die ik vroeger had kregen allen zwermdrift voor het einde van april, zeker als ik ze naar het fruit bracht.
De belangrijkste dracht voor mij komt juist na het fruit, de acaciadracht.
En de kasten die daar het beste presteren zijn degene die geen zwermdrift hebben gehad en waar je niet in hebt moeten rommelen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 apr 2016, 10:23

De belangrijkste dracht voor mij komt juist na het fruit, de acaciadracht.
De acaciadracht is rond Antwerpen zo instabiel dat bij mijn weten het nog maar 1 of 2? keer echt goed is geweest. Bij jou (in Limburg) gaat het blijkbaar wel?

vr. gr.
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door johan » zo 17 apr 2016, 15:46

mijn eerste koningin van 2016 is geboren.
had een volk dat redcellen had gemaakt, blijkbaar koningin gedood bij het verplaatsen van het volk..
heb dat volk verenigd met een 6-ramer na het wegnemen van 2 ramen met bijen en redcellen. benieuwd of ze bevrucht geraakt zo vroeg op het jaar en met zo'n koud weer in het vooruitzicht. het zal donderdag moeten gebeuren of ze moet nog een weekje wachten..

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 apr 2016, 00:14

Dag Johan,

zo'n volk had ik ook vorig jaar. Op de een of ander koningin om zeep. Heel vroeg. Is perfect aan de leg gekomen en prima volk.

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Tieme » ma 18 apr 2016, 09:28

Toch wel gek die interpretaties van zwermtraagheid.

Ik wil eigenlijk niet dat mijn volken zwermen. Volken die dus een dop aanzetten (al is het er maar één) en het is niet mijn schuld (ruimtegebrek) doen dus niet meer mee voor de teelt. Hierop consequent selecteren helpt echt.
Van de 20 volken vorig jaar is er maar 1 in zwermstemming gekomen, maar die heeft uiteindelijk niet gezwermd (heeft wel wat moeite gekost). 2 anderen hadden last van een slechte moer en die hebben ze stil gewisseld. Helemaal geen doppen gedurende het seizoen noem ik zwermtraag.

Alleen op die manier kun je een leuk aantal grote volken houden. Controleren op doppen (kiep controle) kost op zich niet veel tijd. Maar actie ondernemen als er zwermneigingen zijn wel. Afleggers maken kost ook veel tijd. Ik heb liever volken die gewoon niet willen zwermen.

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » ma 18 apr 2016, 16:34

Tieme schreef:Toch wel gek die interpretaties van zwermtraagheid.

Tieme
Tieme misschien toch zo gek niet. Als je de bijen zou kennen van 50 jaar terug is dit een heel goede aanname.
Zeker hier in deze streek waar heel veel kunstzwermen gemaakt worden. Omdat bijna altijd wanneer een koningin is uitgelopen de doppen worden afgebeten weet je dat je geen nazwermen of bruidszwermen hoeft te verwachten. In het verleden was dat een probleem, Aalstermethode aangepast door methode van der Palen.
Hier wordt bijna uitsluitend gewerkt met twee broedbakken en een honingkamer en niet steeds meer ruimte geven.
Jou interpretatie is natuurlijk de juiste.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten