Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dylan Elen »

Marc,

Ik weet niet hoeveel broed er vorig jaar nog in de kasten van Hubert zat in oktober; van mijn eigen kasten weet ik dat wel en bij diegene die nog broed hadden was dat hooguit ter grootte van mijn handpalm. Nochtans stammen mijn moeren af van dezelfde populatie als Hubert de zijne.

Dat er zonder mensenhand reeds jaren een vermenging zou hebben opgetreden met zuiderse ondersoorten die zouden oprukken lijkt me sterk op een argument van een buckfastteler om het inkruisingswerk van broeder Adam te verdedigen en voor te stellen als lijkt het dat de broeder de toekomstige natuurlijke honingbij-evolutie uitvond alvorens de natuur het zelf bedacht zou hebben. Al heb je wel gelijk natuurlijk dat die oprukking uit het zuiden zo stilaan zou plaatsgrijpen, maar bijen worden nu eenmaal gehouden door imkers. Buckfast mag er van mij zijn, maar zal in mijn ogen altijd een hybride blijven en dus op zich geen deel uitmaken van het verhaal 'Biodiversiteit'. De buckfastbij heeft inderdaad door de talloze inkruisingen een hogere allelendiversiteit dan zuivere soorten honingbijen wat haar een groot voordeel biedt, maar zoals Ewout reeds zei heeft de natuur al bewezen dat ze haar problemen perfect kan oplossen zonder menselijke hulp; een gekunstelde buckfastbij is dus geen noodzaak.

Bovendien toch even vermelden dat we tegen 2100 een globale opwarming van de aarde met 3 à 4 °C verwachten waardoor Europa afstevent op een ijstijdsituatie omdat door de opwarming het Groenlandijs smelt en dat zoet water de warme oceaanwaterstroom naar Europa ongedaan maakt met gevolg zware afkoeling van het Europese continent. Dat zal niet meer voor ons zijn, maar wel voor het verre nageslacht van onze bijen en ik denk dat de zwarte bij dan toch in het voordeel zou zijn.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Hans van der Post. »

Dylan Elen schreef: [.................]Bovendien toch even vermelden dat we tegen 2100 een globale opwarming van de aarde met 3 à 4 °C verwachten waardoor Europa afstevent op een ijstijdsituatie omdat door de opwarming het Groenlandijs smelt en dat zoet water de warme oceaanwaterstroom naar Europa ongedaan maakt met gevolg zware afkoeling van het Europese continent. Dat zal niet meer voor ons zijn, maar wel voor het verre nageslacht van onze bijen en ik denk dat de zwarte bij dan toch in het voordeel zou zijn.
Groeten,
Dylan
Jammer dat ik dat niet meer mee kan maken, lijkt me een geweldige ervaring! :be2:
!Hans.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus »

marc schreef:Toch opletten met het in kadertjes plaatsen van de verschillende raseigenschappen.
De zwarte bijen van Guerriat (Chimay) zaten vorig jaar oktober nog met aanzienlijke broednesten.
Zij zijn niet genetisch gefixeerd op eind augustus voor hun broedstop maar gaan, zoals de rest, ook mee met het weerbeeld.
Men haalt voor de zwarte bij nu nog steeds dezelfde eigenschappen aan als wat er 50 jaar geleden over werden neergeschreven, terwijl alle bijen zich al die tijd proberen aan te passen aan de wijzigingen.
Zonder mensenhand zou er nu ook al jaren een vermenging van oorspronkelijke streekrassen met oprukkende zuiderse rassen hebben plaatsgevonden.
Toch wil men in kweekprogramma's teruggaan naar een bij met de eigenschappen van toen. Welke motivatie zit daar achter?
Biodiversiteit door liever alles in aparte genetische hokjes te plaatsen dan gemengd? (liever meer aparte diertjes dan 1 gemengde soort met de eigenschappen van allen).
Nostalgie over alles wat vroeger was (het terug halen van de mammoet)? Zich afzetten tegen alles wat van over de grens komt(plant of dier van hier)?
De aanpassingen die de bijen tegenwoordig broodnodig zullen moeten ontwikkelen zullen enkel (sneller) gevonden worden over het brede genenspectrum van alle bijenrassen heen.
Het bergen verzettend werk van broeder Adam op dat gebied wordt nog te veel genegeerd en toch ligt de oplossing daar.
Al gelezen wat bijenonderzoeker Ralph Büchler op de vorige Apimondia vertelde? Hij was nochtans, 3 jaar geleden, de bezieler van het beebreed programma (aangepaste bijen proberen te vinden binnen 1 ras -carnica-).
Ik wil toch nog even reageren op de bijdrage van Marc, en mijn eigen eerdere reactie daarop nog wat verder toelichten.

Het is verstandiger om "meer aparte beestjes", in het geval van bijen het behouden van ondersoorten, na te streven omdat dat meer zekerheid geeft voor het voortbestaan van de soort als geheel. Een gemengde soort met de eigenschappen van allen is onwenselijk omdat er altijd wel een keer een verandering op zal treden in het milieu of een ziekteverwekker zal opstaan waartegen een soort niet bestand is. Ook een gemengde soort met de eigenschappen van allen. Het is als met monoculturen, ook vreselijk kwetsbaar voor plagen en andere ellende. Bij meerdere ondersoorten wordt dat risico gespreid.

Het is overigens ook niet zo dat buckfast alle eigenschappen van andere ondersoorten heeft. Broeder Adam heeft de eigenschappen die hij nuttig vond ingekruist, eigenschappen waarin hij niet geïnteresseerd was zijn er weer uitgefokt. Buckfast heeft inderdaad, zoals Dylan al stelde, weinig met biodiversiteit te maken. Ik imker er zelf ook mee hoor, maar nu er niet 1 persoon meer is die aan het roer staat, zoals broeder Adam, komt het mij voor dat het toch een beetje spielerei is, het fokken van buckfast. De uitdaging die broeder Adam aangegaan zou zijn is een buckfast bij die beter bestand is tegen varroa.

Volgens mij is het ook niet zo dat bij het fokken van zwarte bijen gestreefd wordt naar eigenschappen van vroeger. Ook bij het fokken van zwarte bijen wordt gestreefd naar zachtaardige bijen die veel honing halen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

imker Marinus schreef:
Het is verstandiger om "meer aparte beestjes", in het geval van bijen het behouden van ondersoorten, na te streven omdat dat meer zekerheid geeft voor het voortbestaan van de soort als geheel. Een gemengde soort met de eigenschappen van allen is onwenselijk omdat er altijd wel een keer een verandering op zal treden in het milieu of een ziekteverwekker
:character-bart: Kun je mij ook uitleggen hoe het de duizenden jaren hiervoor gegaan is voordat de mens hiermee aan het slepen gegaan is , welke zij toch maar doorstaan hebben .??

Jaap v P
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus »

Ha Jaap,

Natuurlijk kan ik dat. Maar lees ook nog even wat Marc schrijft, want ik reageer op zijn schrijven. Marc haalde de term "biodiversiteit " aan in zijn bijdrage. Hij stelde dat het wat hem betreft beter is naar 1 ras honingbijen te streven, dat de mens daar zelf actie op moet ondernemen. Volgens hem kan de mens dus beter zelf het heft in handen nemen.

Ik ben het daar niet mee eens. Zo een ras zou eigenlijk erg kwetsbaar zijn want er duiken altijd wel nieuwe problemen op voor een soort. Het klimaat verandert, een nieuwe ziekte steekt de kop op, of er komt een natuurlijke vijand die bijen als prooi heeft. Wanneer er maar 1 ras zou zijn loop je een groter gevaar dat dat ras de nekslag krijgt door een probleem. Met meerdere rassen loop je dat gevaar niet zo. Broeder Adam had zijn werk niet kunnen doen zonder dat er meerdere rassen waren (bedenk waarom hij er mee gestart is, dat was vanwege een ziekte die een enorme impact had op de bijenstand in Engeland).

Het directe antwoord op je vraag is: natuurlijke selectie heeft al die jaren zijn werk gedaan. Maar bij bijen kun je niet meer zo goed van natuurlijke selectie spreken. Het is voornamelijk de mens die selecteert. Sommigen, zoals Marc, willen daar verder in gaan dan anderen. Ik vind het in ieder geval behoorlijk ver gaan, streven naar 1 ras.

Ik ben er meer voor dat er meerdere ondersoorten gehouden worden, dat lijkt me verstandiger. Ik zie liever dat er minder invloed is van de mens, dat er wat minder gesleept wordt.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

imker Marinus schreef:
Ik zie liever dat er minder invloed is van de mens, dat er wat minder gesleept wordt.
Dan ben je het waarschijnlijk ook met mij eens dat het niet nodig geweest is om ( net als Broeder Adam ) een Koningin van half in de kiimanjaro ( berg in Afrika ) naar Eneland te slepen om deze zwarte bij , in te kruisen in zijn Buckfast om half Europa met deze nakomelingen op te zadelen .
Of om even het vliegtuig te nemen om aan de andere kant van de wereld even enkele Koninginnen in ontvangst te nemen om de zo genaamde duurzame bij mee te versterken . :snooty:

Jaap v P
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dylan Elen »

imker Marinus schreef:Ik ben er meer voor dat er meerdere ondersoorten gehouden worden, dat lijkt me verstandiger. Ik zie liever dat er minder invloed is van de mens, dat er wat minder gesleept wordt.
Wel, ik kan het alleen maar eens zijn met je, Marinus. Ieder imker mag van mij zijn kasten bevolken met de ondersoort (of hybride) die hem/haar belieft, zolang er maar ruimte en respect gelaten wordt voor hen die daarbij kiezen voor hun inheemse honingbij. Ik zet mij volop in voor de zwarte bij, maar had ik nu in bv. Griekenland gewoond dan had ik mij met evenveel ijver gegeven voor de cecropia. Zelf pas ik negatieve selectie toe en leg ik mijn selectiecriteria niet torenhoog: als ik bv. meer honing wil zal ik met plezier gewoon een volk meer houden in plaats van een selectiedruk op productie te forceren; mijn bijen mogen gerust zichzelf wezen.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus »

Jaap v.Popering schreef:
Dan ben je het waarschijnlijk ook met mij eens dat het niet nodig geweest is om ( net als Broeder Adam ) een Koningin van half in de kiimanjaro ( berg in Afrika ) naar Eneland te slepen om deze zwarte bij , in te kruisen in zijn Buckfast om half Europa met deze nakomelingen op te zadelen .
Of om even het vliegtuig te nemen om aan de andere kant van de wereld even enkele Koninginnen in ontvangst te nemen om de zo genaamde duurzame bij mee te versterken . :snooty:

Jaap v P
Ja, dat ben ik wel met je eens. Zeker wat betreft buckfast (waar ik zelf mee imker :lol: ), broeder Adam is wel erg ver gegaan. We zullen helaas nooit weten hoe het gelopen was zonder broeder Adam. En dat voor een monnik, je zou verwachten dat die wat meer vertrouwen hebben in God's schepping :lol: .
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout »

Ewout schreef:Een complete paper heb ik (helaas) niet kunnen vinden, wel een poster, die tevens vrij toegankelijk is: Introgression of lineage C honey bees into black honey bees: a genome-wide estimation using SNPs.
Die paper is er nu wel! Hij bevat bovendien nog resultaten uit een extra populatie in Frankrijk (met betere resultaten dan die uit het eerder gepresenteerde onderzoek), en resultaten uit België. Het gaat hier overigens om het DNA van darren, 1 per volk (van Texel zijn er dus 14 volken getest, waarvan 13 zeer zuiver en 1 behoorlijk gehybridiseerd).

Het rapport: http://www.ibra.org.uk/downloads/20140521_7/download
En een grafiekje:
Schermafbeelding 2014-06-20 om 16.48.32.png
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dylan Elen »

Wel dat ziet er toch behoorlijk positief uit voor onze Lage Landen ;) Wel jammer dat er voor Chimay slechts 3 volken in het onderzoek zijn opgenomen, maar goed, beter iets dan niets. Wel straf van die zware uitschieter op Texel, hopelijk hebben ze daar dit jaar niet verder geteeld van dat volk.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten