Vroeg telen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: Vroeg telen

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 18 apr 2016, 21:05

Hoi Ad,

Toch goed dat ik even gevraagd heb wat jij onder zwermtraag verstaat, want zoals jij het uitlegt zo staat het niet in de boekjes beschreven. Ik ga liever voor de variant die Tieme geeft. Vandaar ook dat jij liever kunstzwermen maakt en ieder zijn eigen manier van bijenhouden. Wel zou ik dan graag zien dat als jij schrijft dat je bijen zwermtraag zijn, je ook aangeeft wat je met deze term bedoelt. Anders krijg je hele grote verwarring.

Dan nog even over Liebig en kunstzwermen. Laat ik het beleeft vertalen wat hij zei. Het kwam erop neer dat imkers die kunstzwermen maken niet echt met hun tijd waren meegegaan.

Groeten..............

Gerard

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » ma 18 apr 2016, 22:16

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Ad,

Toch goed dat ik even gevraagd heb wat jij onder zwermtraag verstaat, want zoals jij het uitlegt zo staat het niet in de boekjes beschreven. Ik ga liever voor de variant die Tieme geeft. Vandaar ook dat jij liever kunstzwermen maakt en ieder zijn eigen manier van bijenhouden. Wel zou ik dan graag zien dat als jij schrijft dat je bijen zwermtraag zijn, je ook aangeeft wat je met deze term bedoelt. Anders krijg je hele grote verwarring.

Dan nog even over Liebig en kunstzwermen. Laat ik het beleeft vertalen wat hij zei. Het kwam erop neer dat imkers die kunstzwermen maken niet echt met hun tijd waren meegegaan.

Groeten..............

Gerard
Gerard
Ik dacht dat ik dat heb aangegeven gezien de reactie van Tieme. Ook dat Tieme gelijk heeft. Ik weet ook wat er in de boekjes staat. Ik kan gerust zeggen dat mijn bijen zwermtraag zijn, want er zijn een paar mensen die ze het hele jaar door op het volk houden. Ik blijf erbij dat er geen makkelijkere manier is om bijen te houden (en zeker als het er iets meer zijn) dan het maken van vegers. Je ziet ook hier regelmatig de koninginnen problemen langs komen en die kun je voor een deel voorkomen door minder in de volken te komen.
De bewering van de heer Liebig.........of dat voor mij geld moet een ander maar uitmaken.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 apr 2016, 22:32

Hi
citaat Gerard Boswinkel:
Dan nog even over Liebig en kunstzwermen. Laat ik het beleeft vertalen wat hij zei. Het kwam erop neer dat imkers die kunstzwermen maken niet echt met hun tijd waren meegegaan.
Laat ik dan ook beleefd antwoorden dat de Heer Liebig uit een andere Europese streek komt waar in die regio anders wordt geimkerd dan elders. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door willem » ma 18 apr 2016, 23:38

Hans van der Post. schreef:Hi
citaat Gerard Boswinkel:
Dan nog even over Liebig en kunstzwermen. Laat ik het beleeft vertalen wat hij zei. Het kwam erop neer dat imkers die kunstzwermen maken niet echt met hun tijd waren meegegaan.
Laat ik dan ook beleefd antwoorden dat de Heer Liebig uit een andere Europese streek komt waar in die regio anders wordt geimkerd dan elders. :whistle:
Is dat niet een al dan niet beleefde dooddoener ?
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door semar » di 19 apr 2016, 16:34

maar daarom niet minder waar!

:whistle:

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Gerard Boswinkel » di 19 apr 2016, 21:53

Hans schrijft:
Laat ik dan ook beleefd antwoorden dat de Heer Liebig uit een andere Europese streek komt waar in die regio anders wordt geimkerd dan elders. :whistle:
Goh, die meneer Liebig heeft bijenvolken staan op ongeveer 50 km van mijn huisdeur. Zoveel anders is deze Europese streek niet dan waar ik woon. Er staat misschien iets meer koolzaad dan in mijn achtertuin.

En zoals al eerder geschreven: Je hoeft het niet met hem eens te zijn en hij geeft je wel stof tot nadenken. Ook voor jou Hans!!!

Groeten.................

Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 apr 2016, 00:01

citaat:
En zoals al eerder geschreven: Je hoeft het niet met hem eens te zijn en hij geeft je wel stof tot nadenken. Ook voor jou Hans!!!
Groeten.................
Gerard
Gerard ik kijk naar bijenvolken en zie dat het goed gaat. :violin:
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 20 apr 2016, 08:42

Gerard Boswinkel schreef:
Goh, die meneer Liebig heeft bijenvolken staan op ongeveer 50 km van mijn huisdeur. Zoveel anders is deze Europese streek niet dan waar ik woon. Er staat misschien iets meer koolzaad dan in mijn achtertuin.

Gerard
Wanneer je goed je omgeving waarneemt zal de dracht zelfs enkele kilometers verder al anders kunnen zijn .
In een droge periode kan slechts één regenbui het verschil al maken tussen dracht en geen dracht .

Jaap v P

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door JackC » wo 20 apr 2016, 09:32

In het seizoen rijdt Liebig, ik dacht dat hij zei, 4000 km per inspectiebeurt. Zijn bijen staan dus op veel verschillende plaatsen. Zondag is hij overigens in Heinsberg. Jammer dat er dan slecht weer voorspeld is.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door joselito » wo 20 apr 2016, 09:57

JackC schreef: 4000 km per inspectiebeurt.
4000????????
Staan ze dan in Spanje?
Op dit moment rijd ik 120 km per inspectiebeurt (4 plaatsen) en daar ben ik een dag zoet mee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten