Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
marc.b
Berichten:7
Lid geworden op:za 26 nov 2011, 15:40
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Texelse bijen

Bericht door marc.b » ma 02 sep 2013, 23:12

Hoi

Uit het programma 14 september congres de duurzame bij:

13.50 – 14.10: Romée van der Zee (Nederlands Centrum voor Bijenonderzoek)
Varroatolerante kenmerken van de Texelse zwarte bij Apis mellifera mellifera’

Interessant, ik ga er naar toe

In een nrc artikel (Zwarte bij als witte ridder, Hester van Sante) zegt ze:
Uit de internationale gegevens
over bijensterfte blijkt dat natuurlijke populaties van de zwarte bij, zoals
in Polen en Zwitserland,weinig last
hebben van varroamijt
I

Ik ben zelf ook bezig met zwarte bij, raszuiverheid interesseert me niet.
Ik vind van belang het meer gericht zijn op overleven, waaronder minder last vab varoa

Marcel

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Alex Mönch » ma 02 sep 2013, 23:44

Polen kan ik mij iets bij voorstellen.....daar zijn de mensen zo ontzettend arm,dat ze mogelijk niet eens aan bestrijding kunnen doen.....over blijft dan ieder jaar nieuwe zwermen opzetten,het volgend voorjaar honing oogsten als het mee zit van de over gebleven volken dan weer nieuwe zwermen opzetten.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 sep 2013, 08:54

marc.b schreef:Hoi

13.50 – 14.10: Romée van der Zee (Nederlands Centrum voor Bijenonderzoek)

Marcel
Wanneer ik haar adem ruik heb ik al genoeg . Zij heeft willens en wetens de Nederlandse Imkerij jaren op het verkeerde been gezet met betrekking op de verdwijnziekte ( denk even aan nosema seranae ) .

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door jossmits » di 03 sep 2013, 08:59

Als het in Polen kan dan kan het ook op Texel. Voorwaarde is dat op Texel het leeuwendeel van de volken niet behandeld wordt tegen varroa en daardoor door natuurlijke selectie varroaresistentie ontstaan is. In feite is hetzelfde gebeurd met de bijen van Gotland in Zweden, Arnot forest in de VS en Avignon en le Mans in Frankrijk. Het hoeven ook niet zwarte bijen te zijn die die resistentie ontwikkelen. De bijen van Arnot forest zijn zeker geen zwarte bijen.
Met de resistentie heb je zeker nog geen honingopbrengst. Het experiment van Le Comte in Frankrijk laat zien dat je, als je deze resistente bijen niet behandelt tegen varroa ze wel overleven, maar maar ongeveer de helft van de honingopbrengst van wel tegen varroa behandelde volken opleveren.
Resistentie in dit geval wil zeggen dat ze tenminste drie seizoenen overleven zonder varroabehandeling.
Ik ben jammer genoeg 14 september niet in Nederland (net geweest) anders had ik dit congres wel willen bijwonen. Ik hoop dat iemand er hier verslag over doet.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door semar » di 03 sep 2013, 13:40

Alex Mönch schreef:Bijen die aangepast zijn aan hun streek/klimaat is meestal pure lariekoek.
Slechts een zeer gering aantal soorten heeft zulke unieke eigenschappen dat die klimaat gebonden zijn als ze tenminste raszuiver zijn.
Na kruising verdwijnen deze unieke klimaat gebonden eigenschappen snel.
Geen enkel voorjaar/zomer en herfst is het zelfde.
Bijna elk soort bij past zich aan,aan de omstandigheden op de locatie waar zij op dat moment zijn.
Niet voor niets bestaan ze al zo lang.....het zeer grote vermogen om zich aan te passen heeft gezorgd voor succes.
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

helemaal met jaap eens, honing haal je met het weer, de dracht, de plek, het bijenvolk, de imker, het juiste ras voor de juiste plek,
volkssterkte, en een imker die met bovenstaande zaken weet te jongleren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » wo 04 sep 2013, 09:53

Alex Mönch schreef:Bijen die aangepast zijn aan hun streek/klimaat is meestal pure lariekoek.
Slechts een zeer gering aantal soorten heeft zulke unieke eigenschappen dat die klimaat gebonden zijn als ze tenminste raszuiver zijn.
Na kruising verdwijnen deze unieke klimaat gebonden eigenschappen snel.
Geen enkel voorjaar/zomer en herfst is het zelfde.
Bijna elk soort bij past zich aan,aan de omstandigheden op de locatie waar zij op dat moment zijn.
Niet voor niets bestaan ze al zo lang.....het zeer grote vermogen om zich aan te passen heeft gezorgd voor succes.
Lariekoek? Ik noem een aantal unieke klimaat gebonden eigenschap van de zwarte bij en dan mag jij zeggen of dat lariekoek is:
  • Stopt snel met broeden bij slecht weer
  • Heeft meer vitellogenine en leeft daardoor langer (8 ipv 6 weken)
  • Vliegt bij lage temperaturen (7 graden)
In al deze facetten onderscheidt de mellifera zich van buckfast en carnica. Oók in F1.
Natuurlijk passen alle bijen zich in meer of mindere mate aan, maar buckfast is (over het algemeen) nu eenmaal een doorbroeder, en speelt daarmee niet in op wisselende voorjaar/zomer/herfst omstandigheden. Erfenis van de ligustica, kan een groot voordeel zijn, maar ook een nadeel (ook afhankelijk van je bedrijfsmethode). Er zijn m.i. dus wel degelijk eigenschappen van verschillende bijenrassen die te maken hebben met het oorspronkelijke klimaat waarin zij zijn ontstaan. Zelfs broednest vormen zijn genetisch bepaald, zie dit document (wederom: OOK in F1)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 sep 2013, 10:24

helemaal met jaap eens, honing haal je met het weer, de dracht, de plek, het bijenvolk, de imker, het juiste ras voor de juiste plek,
volkssterkte, en een imker die met bovenstaande zaken weet te jongleren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Semar, was jij ook niet een wat oudere imker met een behoorlijke ervaring en met beide benen op de grond?? :D :D :D :D :lol: :lol:
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » wo 04 sep 2013, 10:33

Ewout heeft een goed punt. Wel lijkt me dat wanneer er gekozen is voor een ras of ondersoort, bijvoorbeeld de zwarte bij, het niet zo heel veel uitmaakt waar je die vandaan haalt. In de opmerking van Alex zit namelijk ook een kern van waarheid.

Ik doel dan met name op:
Alex Mönch schreef: Geen enkel voorjaar/zomer en herfst is het zelfde.
Bijna elk soort bij past zich aan, aan de omstandigheden op de locatie waar zij op dat moment zijn.
Die aanpassing vindt al plaats tijdens het leven, je hebt het dan over de fenotypische plasticiteit. De eigenschappen die Ewout noemt liggen vast in de genen, in het genotype.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 sep 2013, 15:17

Ewout schreef:
Lariekoek? Ik noem een aantal unieke klimaat gebonden eigenschap van de zwarte bij en dan mag jij zeggen of dat lariekoek is:
  • Stopt snel met broeden bij slecht weer
  • Heeft meer vitellogenine en leeft daardoor langer (8 ipv 6 weken)
  • Vliegt bij lage temperaturen (7 graden)
Ik heb voornamelijk een vuilnisbakkenras . Deze vliegen ook bij 7 graden ; zelfs door de regen , mist , in de duister . onder één voorwaarde ; De drachtbron moet nectar produceren ,en je honingbij gaat er vanzelf om .
Ik weet niet meer waar ik die geplaatst heb , maar op 1 januari heb ik een foto geplaatst dat mijn bijen op de aubrieta nectar aan het verzamelen waren :think: :D
Hoe lang mijn bijen doorbroeden daar heb ik meerdere keren foto's over geplaatst , en hoe lang zij per individu leven ,heb ik nog nooit op gelet of onderzoek naar gedaan .

En nogmaals , bijen zijn enkel te vergelijken wanneer je die naast elkaar plaatst en de zelfde behandeling toepast . En ook ik heb GEEN verdwijnziekte .!!!!

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » wo 04 sep 2013, 18:29

Jaap, dat jouw bastaardbijen (die er op foto's aardig zwart uitzien), vliegen bij lage temperaturen en slecht weer, betekent niet dat ALLE bijenrassen vliegen bij lage temperaturen en slecht weer. Dat verschilt wel degelijk per ras, getuige vele waarnemingen (op 1 stand).

Ik heb de foto's waarnaar je refereert maar even opgezocht: Waarnemingen in de winter.
Ik weet niet zo goed wat je met die referentie probeert te zeggen. Dat ALLE bij zoals dat volkje bij jou broed blijven aanzetten gedurende de hele winter?

Ik ben het 100% eens met je opmerking over het vergelijken van bijen op 1 plek met 1 imker. Dat maakt het overdragen van kennis natuurlijk ook wel lastig, want welke waarnemingen zijn specifiek voor jouw locatie/bedrijdsmethode/klimaat en welke zijn algemener toe te passen op het ras of zelfs alle bijen? Je weet het nooit zeker. Maar dat er verschillen zijn tussen bijenrassen lijkt mij evident.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten