Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Hennie Peters » wo 08 sep 2004, 12:34

Ook wil ik die kleinere kunstraat gaan bestellen bij het bijenhuis.
Jelle,

Hebben ze dit al bij het bijenhuis ?
Ik zit er ook al een tijd aan te denken om met kleinere cellen te gaan werken. Ik was echter te lui om er actief achteraan te zitten. Als het besteld moet worden dan laat ik mijn bijen wat langer op oude raat zitten, dan krijg je bijna hetzelfde resultaat.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door maartenkleijne » wo 08 sep 2004, 13:03

Voor de broedkamers ben ik aan het overschakelen op zelfbouw door de bijen, met alleen een reepje voorzetraaat zodat ze weten waar te beginnen.
Er was ooit een artikel uit Duistland waarin dat werd gepropageerd voor gezonde immes. Ze maken dan onder meer precies de celgrootte die ze willen, cq die overeenstemd met hun lichaamslengte. Lijkt mij goed!

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » wo 08 sep 2004, 13:19

van Hennie P.

Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
De Apis Mellifera Carnica is toch een bijenras, hoe kan de Krainer bij daar een voorloper van zijn ?
Ja, wat is een ras? Een ras is altijd in beweging. Zo zien wij ook bij de Krainer of Carnioolse bij een steeds terugkerend beeld van ontstaan en vergaan, waarop weer een nieuw ontstaan volgt. Het verstrooit zich en komt weer tezamen. Maar nooit is het nieuwe een herhaling van het oude. De bij van gisteren is in de bij van vandaag gestorven, de bij van nu sterft in de bij van morgen. Het voorafgaande treedt in een veranderde samenstelling (De Carnica) steeds weer te voorschijn. De naamgeving van een ras is vaak inherent aan de locatie vlg. Buckfast, Ligurische bij, Kaukasische bij, Primorsky bij, de Cyprise bij, etc.

!Piet

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » wo 08 sep 2004, 13:51

Hebben ze dit al bij het bijenhuis ?
Ik zit er ook al een tijd aan te denken om met kleinere cellen te gaan werken. Ik was echter te lui om er actief achteraan te zitten. Als het besteld moet worden dan laat ik mijn bijen wat langer op oude raat zitten, dan krijg je bijna hetzelfde resultaat.
Dag Hennie, je kunt bij het bijenhuis altijd "afwijkende" maten bestellen, heb ik ooit eens ergens gelezen. Waarschijnlijk bij een artikel in "Bijen", maar precies weet ik dat niet meer.
Waarschijnlijk is de hoeveelheid (de grootte van de bestelling) de bepalende factor voor de prijs.
We zouden dit natuurlijk gezamelijk kunnen bestellen om de kosten te drukken. Misschien zijn er wel veel meer mensen die dit in hun achterhoofd hebben zitten en er ook niet toe komen.
In ieder geval ga ik in het voorjaar hier mee beginnen. Zal Roel wel even een mailtje sturen om te vragen in hoeverre dit problemen gaat geven bij hen.
Jelle

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door frits dalm » wo 08 sep 2004, 19:31

Willem,
Hoe knikker je genen eruit?
Lijk mij vrij lastig of je moet
genetisch gaan manipuleren!
Ik kan mij een tvprogramma herinneren
waarin Br Adams allerlei rassen mee
naar huis nam om in te kruisen. Wel controle
op de gewenste eigenschappen van de kruizing.

Frits

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 08 sep 2004, 19:55

Jelle H. schreef op pagina 4 een stukje over aanpassing aan de biotoop..
Misschien heeft hij iets aan onderstaand stukje:
-
Berichten - 20/11/2002 : 12:20:46
Op 22-01-2000 schreef ik het volgende stukje:
*
EVOLUTIE IS GEEN TOEVALSTREFFER

Hallo Zoemers,
Wim van den Hurk schreef een stukje over wereldbijen en de problemen die dat voor de imkerij kan opleveren.
In 'Trouw' stond een artikel wat een ondersteuning zou kunnen zijn voor het laten evolueren van bijen in het gebied waar ze rondvliegen.
Daar heb ik wat gegevens uit opgediept.
*
Veel moderne biologen denken dat evolutie berust op louter toeval en niet op natuurlijke selectie zoals Darwin, de negentiende eeuwer, schreef. Het blad 'Science' gaf Dawin onlangs gelijk.
De ontwikkeling van nieuwe organismen blijkt niet gebaseerd te zijn op
'genetische drift', maar de ontwikkeling past zich aan de breedtegraad aan, waarop het organisme zich bevindt.
Europese fruitvliegjes reisden als verstekelingetjes mee naar Chili en de spanwijdte van de vleugels paste zich aan. In Europa zijn de vleugels langer en na zes generaties werden ze in Zuid Amerika korter, zoals daar gebruikelijk is met dat soort vliegjes .
Genetisch materiaal blijkt zich in moordend tempo aan te passen aan de
omgeving. Het gaat niet alleen om vliegjes, maar ook over aardappels,
konijnen of stekelbaarsjes in een andere omgeving. De aanpassing geschiedt zeker ook van BINNENUIT en wordt niet alleen bepaald door concurrentie met gelijksoortige dieren ( of planten). Al na zes generaties begint het organisme zich aan te passen.
Wat betekent dit voor onze biekes?
Ik zou zeggen. Doe niet teveel aan vermenging van vreemde elementen met onze landrassen. De nakomelingen beginnen zich van BINNENUIT al direct aan de omgeving aan te passen, waardoor hun oorspronkelijke eigenschappen wat vaag zullen gaan worden. Het lijkt mij beter om door te gaan met de volken op de stand zelf.
Ik houd bij welk volk het beste functioneert qua honingopbrengst, zwermtraagheid en vriendelijkheid en de mindere volken gaan verder met koninginnen van het beste volk. Ieder jaar bezie ik hoe de stand van zaken is en ga door met het volk dat zich het beste in Joppe thuisvoelt.
Wat dacht u van mijn supertrichiliabijenvolk?
Hoe is dat zo gekomen?
Lees bovenstaand stukje nog maar eens door als het u een raadsel blijft.

De groeten van
Frans

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » wo 08 sep 2004, 21:55

door Frans aangehaald

De ontwikkeling van nieuwe organismen blijkt niet gebaseerd te zijn op
'genetische drift', maar de ontwikkeling past zich aan de breedtegraad aan, waarop het organisme zich bevindt
Maar hoe zit het dan bij onze trekvogels?

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 08 sep 2004, 22:58

Piet,
Trekvogels ... zijn vakantiegangers !

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door willem » do 09 sep 2004, 20:59

Willem,
Hoe knikker je genen eruit?
Frits,
Als ik dat wist kreeg ik vast een Nobel prijs of een gouden korfje of zoiets. Br Adam nam inderdaad van alles mee naar huis waarvan hij de indruk had dat het iets kon bijdragen aan zijn stam. Alleen hij was niet zo erg snel tevreden met de resultaten zodoende kwamen er maar weinig door de selectie. Over die selectie deed hij geen twee weken, maar als regel een jaar of tien, tja monniken werk.
groeten,
Willem

x

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Ed Pieterse » do 09 sep 2004, 22:44

Om me toch ook even in dediscussie te mengen een paar dingen die ik gezien of meegemaakt heb.

De zwarte bij is nog in Ierland te zien (en te verkrijgen)op het instituut in Glennroche. Ik was daar in 1992 en vond die bij bepaald kleiner als de Hollandse bastaard.

Kleinere raat is in Duisland (Neumarkt) te verkrijgen bij Adolf Kieweg in de maten 4,9 en 5,1 mm. Wij hebben hier 5,4 mm wat beter bij de carnica's past.
In Duitsland is een grote proef aan de gang met verschillende raatmaten. Ook de Primorskybij lijkt een voorkeur te hebben voor een iets kleinere raatmaat. Maar niet alle Primorsky volken, wat zou kunnen betekenen dat er verschillende Primorsky's zijn. De blauwe lijn van de Primorsky is ook wat meer getooid met geelbruine segmentringen op het achterlijf.

In Celle en Kirchhain wordt al meer dan 12 jaar geselecteerd op hygienisch gedrag door daar regelmatig van grote groepen regelmatig pintesten ui te voeren.

Op de Duitse instituten heeft men al jaren gezondheid of ziekteresisstentie bovenaan de verlanglijst staan en selecteerd men ook daarop.
De enige echte carnica komt uit Slovenië waar die nog natuurlijk bevrucht wordt. Er mogen daar geen andere bijenrassen ingevoerd worden. Men is daar wel bang voor nu ze in de EEG zitten. Ze willen het daar nog zuiver proberen te houden.

Ras is eigenlijk niet belangrijk meer, we moeten een zo groot mogelijke genenpool proberen te creeeren en dan kijken of er resistentie te vinden is. We moeten echter wel eerst weten waar de resistentie aan moeten onderscheiden. Waar ga je op selecteren? Op lange voelsprieten of op lange poten of gedrag ten opzichte van de mijt. Daar zijn we nu mee bezig met "De Duurzame Bij" in samenwerking met de Duitse instituten.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten