Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Dat mijn bijen er zwart uitzien wil nog niet zeggen dat het de zwarte bij is , want ik zou niet weten hoe die hier zou komen .

Citaat ; betekent niet dat ALLE bijenrassen vliegen bij lage temperaturen en slecht weer .

In het verleden hebben wij hier vele diverse Imkers met bijen gezien en geplaatst op de teunisbloem in de beginperiode van deze drachtbron , en van welke imker ook of van welk ras de bijen waren , op een bepaald moment in de avond gingen alle rassen vrijwel gelijk op de vleugen enkel omdat deze bloem dan open ging en heel veel nectar produceerde , of er nu lichte regen was tot in de donker . Het zijn dus geen waarnemingen op één stand soms op een tiental percelen .

Ik heb nergens beweerd dat alle volken broed in de winter zullen hebben . Het is al vele jaren bekend dat zulke volken er zijn , en omdat jij over de texel schrijft ; Stopt snel met broeden bij slecht weer " . Zet zo'n volk bij een dracht die ook bij een lagere temperaturen nectar en stuifmeel geeft , dan zul je weer een ander resultaat krijgen .

Dan één plek met één imker , mag het zeven imkers zijn met totaal zo'n driehonderd volken op een tiental standen . Wel heb je gelijk dat enkel in hoofdzaak een imker zich op dit forum uitspreekt .

Er wordt veel gediscussieerd over diverse rassen en lijnen volgens imker a is dit beter , volgens b weer iets anders , Is het dan zo moeilijk om ik geef een voorbeeld van diverse rassen enkele volken naast elkaar op de heide te plaatsen en misschien op nog enkele plaatsen en door meerdere onafhankelijke imkers en/of deskundigen te laten beoordelen ??? En je zult zien dat de verschillen niet zo groot zijn dan gepredikt wordt .

Misschien toch niet doen dan is er misschien niets meer om over te discuseren . :wink:


Jaap v P
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik zal nog een stapje verdergaan .

Denk niet dat wij geen ervaring met andere rassen hebben , ik zal dit één keer schrijven en dan stop ik met dit onderwerp .
In het verleden hebben wij geïmkerd met ; De Amerikaanse goudbij ,geinporteerd uit texas ; . De buckfast van een directe lijn van Broeder Adam ; Carnica van Kreverhille ; Carnica uit slovenie ; vuilnisbakkenras ; er zijn er misschien meer welke ik al vergeten ben .
Wanneer ik een van al deze rassen in een gesloten afdeling plaats bij een bloem welke geen stuifmeel levert of dit nu een ; viool of een lavendel of iets dergelijks is, zie ik na een week of vier geen open broed meer . Wanneer ik dan een raam met bijenbrood naast het restant van het broednest plaats gaat de Koningin een dag later weer aan de leg . Hier bedoel ik mee dat het floreren van een bijenvolk direct verband houd met de stuifmeel leverantie van de omgeving en in mindere mate van het ras . Deze ervaringen hebben wij al vele jaren op meerdere gewassen en bij meerdere imkers .
Misschien dat je nu iets begrijpt van mijn scepsis over de lofzangen van de bijenrassen

Jaap v P
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door jossmits »

Jaap,
ik deel je scepsis.
Ik denk dat de meeste van die lofzangen niet gebaseerd zijn op metingen. Als je echt gaat meten blijft er van die verschillen heel weinig over.
Ik wil ook nog verwijzen naar een artikel in "Bijenhouden" nummer 2 van dit jaar. In het interview met Dr Gerhard Liebig (van de verdamper) op blz 2: "wat volksontwikkeling en gedrag betreft is er geen verschil tussen Buckfast en Carnica, waarvandaan ook. De honingopbrengst is op de eerste plaats een kwestie van standplaats en net als het zwermgedrag afhankelijk van de volkssterkte. Beide kenmerken laten zich makkelijker door de bedrijfsmethode dan door teelt beinvloeden".
Dit geldt dus tussen Carnica en Buckfast, maar ik denk dat het voor alle rassen geldt. De (vermeende) verschillen tussen rassen heeft, denk ik, meer met marketing van een ras te maken.
Ik blijf bij mijn (zwarte) vuilnisbakkenras.

Jos
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door semar »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
helemaal met jaap eens, honing haal je met het weer, de dracht, de plek, het bijenvolk, de imker, het juiste ras voor de juiste plek,
volkssterkte, en een imker die met bovenstaande zaken weet te jongleren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Semar, was jij ook niet een wat oudere imker met een behoorlijke ervaring en met beide benen op de grond?? :D :D :D :D :lol: :lol:
dat is de kern van jongeleren Jelte,
jij staat op de grond en de objecten vliegen door de lucht.
:wink:
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout »

Vooropgezet: ik kan mij zeker vinden in de stelling dat bedrijfsmethode (imker) en de omgeving de resultaten van het volk vele malen sterker beïnvloeden dan veel raskenmerken. We creeëren immers een kunstmatige situatie, waarbij de imker de bijen geeft wat ze nodig hebben, en zich daarin ook aanpast aan wat de omgeving te bieden heeft.

Maar ik kan mij absoluut niet vinden in de stelling dat er geen verschillen tussen bijenrassen zijn. Dat is althans niet mijn eigen ervaring, de ervaring van een andere imker kan anders zijn. Zelfs iets 'simpels' als propolisatie verschilt enorm tussen een bastaard of een carnica/buckfast.
Ook wens ik geen oude Hollandse bij terug. Wij imkeren zelf met bastaarden, en op de onvoorspelbaarheid in de nateelt na bevalt dat prima. Ik geloof niet dat het de honingopbrengst extreem beïnvloedt. Ik lofbezing geen enkel ras in die zin, maar vind het overdreven om verschillen tussen de rassen te ontkennen.

I rest my case :be7:
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Ewout schreef:maar vind het overdreven om verschillen tussen de rassen te ontkennen.
Ik ontken dan ook niet dat er verschillen zijn , maar tussen de rassen onderling ( bij een natuurlijke paring ) zijn ook verschillen . Wel is mijn stelling dat alle verschillen minimaal zullen zijn en lang niet zo groot dan dat zij voorgesteld worden .

Jaap v P
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus »

Over welke verschillen heb je het dan Jaap? Het is toch algemeen bekend dat carnica zich in het voorjaar enorm snel ontwikkelt, dat buckfast trager op gang komt maar daarna zich maar blijft uitbreiden waardoor de volken enorm groot worden? Volken van de zwarte bij blijven juist weer kleiner. Het is toch algemeen bekend dat carnica sneller zwermt dan buckfast? Dan hebben we het nog niet eens over de gele bijen gehad. Ook is bekend dat werksters van de zwarte bij wat langer leven. Waarom ontkennen wat al breed geaccepteerd is ? De verschillen binnen een ras op die punten zijn heus wel kleiner dan de verschillen tussen rassen op die punten.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door jossmits »

Marinus
Als dat allemaal algemeen bekend is waar kan ik dan het onderzoek vinden waarin dat allemaal in is uitgezocht.? De enige die ik ken die daar een poging toe gedaan heeft is Liebig die ik boven heb aangehaald. Die zag in elk geval inbroedontwikkeling tussen Buckfast en Carnica geen verschil.

Jos
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus »

jossmits schreef:Marinus
Als dat allemaal algemeen bekend is waar kan ik dan het onderzoek vinden waarin dat allemaal in is uitgezocht.? De enige die ik ken die daar een poging toe gedaan heeft is Liebig die ik boven heb aangehaald. Die zag in elk geval inbroedontwikkeling tussen Buckfast en Carnica geen verschil.

Jos
Je zou eens kunnen kijken in het Journal of Apicultural Research, bijvoorbeeld dit artikel: A review of methods for discrimination of honey bee
populations as applied to European beekeeping 50(1): 51-84 (2011). Via dat tijdschrift kom je wel verder (door in de literatuurlijsten te spitten). We hebben het toch over verschillende ondersoorten (op buckfast na dan, zoals bekend is dat een mix van ondersoorten), misschien staat er wel wat in de artikels waarin de ondersoorten aan de wetenschappelijke wereld gepresenteerd worden. Alleen al daardoor weet je dat je kunt verwachten dat bijen die tot ondersoort a behoren andere eigenschappen hebben dan die tot ondersoort b behoren.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

imker Marinus schreef:Over welke verschillen heb je het dan Jaap? Het is toch algemeen bekend dat carnica zich in het voorjaar enorm snel ontwikkelt, dat buckfast trager op gang komt maar daarna zich maar blijft uitbreiden waardoor de volken enorm groot worden? Volken van de zwarte bij blijven juist weer kleiner..
Mag ik vragen over in welke streek dit gebaseerd is ??. Wanneer je beseft dat binnen ons klein kikkerlandje in de lente al een verschil van een dag of tien is met de natuur , en de volken daar sterk op reageren , in het zuiden van Europa zal zelfs helemaal geen winterstop zal zijn en de volken gewoon doorgaan .

Ik heb in de Imkerij al heel veel gehoord van ; het is algemeen bekend " wat meestal gebaseerd is op horen zeggen en niet op praktijkervaring , ook sommige onderzoekers hebben reden om een bepaald standpunt te promoten ( Welks brood men eet , welks taal men spreekt )
Het is een tijdlang algemeen bekend geweest dat de verdwijnziekte veroorzaakt werd door Nosema Ceranae ; Ook een tijdlang door telefonie , door Neonicotinoiden . en wij kunnen zo nog wel wat doorgaan , de Imkerij blijkt een gemakkelijke prooi te zijn .
Ook in Zeeland komen mijn volken in de lente laat op gang niet omdat het buckfast is , maar simpel omdat de temperaturen dan hier achterblijven vanwege het koude zeewater , en het in de herfst wat warmer blijft .

Nogmaals probeer het zelf eens in het veld met de volken naast elkaar en onder dezelfde omstandigheden .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten