Dop over de kop gezien.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Dop over de kop gezien.

Bericht door lamheuv » za 06 jun 2009, 20:05

Ofwel 2 moeren tegelijkertijd in 1 kast.

Een van de kasten trok al geruime tijd een enkele dop aan, terwijl, naar mijn menselijk inzicht, de moer goed legde.
In het begin heb ik de as. doppen gebroken.
Naar mijn berekening, half april- eind april,zouden er nog te weinig rijpe darren zijn, om een nieuwe koningin te kunnen bevruchten.
De tweede week van mei een 6-raams aflegger gemaakt van deze kast.
Een te stevige 6-ramer bleek, want het volk bleef een enkele dop aantrekken.
Ik dacht in eerste instantie, aan een stille moerwisseling. Het is afgelopen jaar vaker voorgekomen bij de lijn, waar de moer van afstamt.
Het volk is overgehangen in een spaarkast met enkele ramen kunstraat.
Vorige week vrijdag controleerde ik de kast opnieuw op as. doppen en op het leg gedrag van de koningin.
Het volk had de kunstraat mooi uitgebouwd en de moer had goed gelegd. De gemerkte moer liep op 1 van de middelste ramen.
Maar..... weer as. doppen. Weer heb ik ze gebroken.
Op het 1 na laatste raam kom ik een dop tegen, verscholen in een lelijke onderrand. Duidelijk was dat er een moer uit geboren was.
Ik heb de ramen weer langs gekeken en ja, hoor.....1 raam verder naar het midden, kom ik de nieuwe moer tegen. Rustig haar weg zoekend tussen de werksters en wat darren.
Dit raam heb ik even naast de kast gezet en het raam met de oude moer opgezocht. Inmiddels had ik Laus gevraagd om een 3-ramer.
Met 1 vel kunstraat en 2 ramen met broed, wat voer en bijen, is de 3-ramer samengesteld en naar een andere standplaats verhuisd.
Het raam met de nieuwe moer weer op zijn plaats gehangen en 2 sluitramen om het gat te vullen.
Vandaag, 7 dagen later, was het mooi zonnig weer en niet teveel wind.
Rond een uur of 1 was het een drukte van belang voor de kast. Als ik het goed heb, heeft de nieuwe moer voor gevlogen of haar bruidsvlucht gemaakt...........

En........ de oude moer in haar 3-ramer, maakt het goed.
De kunstraat is grotendeels uitgebouwd en ze legt goed.......en geen as. doppen meer.......
Nu het tijdstip in de gaten houden, dat ze weer in een 6-ramer kan.

M.vr. gr. Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten