Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door Berend » ma 19 jul 2010, 23:59

Deze ervaring van Rene deel ik, hoe meer geel hoe opvliegender... :be5:

maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten, met hetzelfde effect... :be5:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door joselito » di 20 jul 2010, 08:48

Berend schreef:Deze ervaring van Rene deel ik, hoe meer geel hoe opvliegender... :be5:

maar dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten, met hetzelfde effect... :be5:


Toen ik les kreeg van een carnicakweker beweerde deze ook dat telkens als hij gestoken werd het een bij was met gele strepen en nooit een mooie grijze :D.
En een buckfastimker aan de andere kant van de vallei kreeg daarvan de schuld.
Maar sinds ik zelf met buckfast bijen werk weet ik dat dit onzin is. En een vriend die ook overgeschakeld is naar buckfast houdt nu van de mooie gele koninginnen. Ze kunnen hem niet geel genoeg zijn. En het is nog maar een tiental jaren geleden dat hij echt een afschuw had van alles wat geel was.

Ook de kruisingen leveren geen problemen op als je telkens maar nakweekt van een reinteelt koningin. Ik stond mee aan de wieg van het bevruchtingsstation 'De Lieteberg ' en daar kwamen indertijd vele imkers met buckfast koninginnnen omdat ze een kruising wilden met carnica darren.
En in Duitsland heeft men onderzoek gedaan of carnica koninginnen gekruist met buckfast darren problemen opleverde, en ook daar vond men geen enkel teken van meer agressiviteit.
Het is enkel als je imkers in de buurt hebt wonen met straatbijen en dan nog van een agressieve soort dat standbevruchtte koninginnen problemen kunnen opleveren. Maar hoe meer imkers er zijn met reinteelt koninginnen hoe vroeger je effect van deze imkers vermindert want zij zullen ook zachtaardiger bijen krijgen zonder dat ze het weten.
Op dat vlak heeft de Varroa een positieve invloed gehad. Het heeft vele van deze imkers uitgeschakeld. Er zijn nu enkel imkers overgebleven die echt met hun bijen bezig zijn.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door petro » di 20 jul 2010, 12:04

Het is niet de eerste moer(raszuiver) die de problemen geeft en ook niet de tweede(F1),de ellende begint meestal pas bij de derde(F2) moer.(als die niet raszuiver is bevrucht)
En zelfs dan kan het nog goed uitpakken.Mijn volken indertijd waren van het "strijdlustigere type" :be5: :D
(wat resulteerde in 10 tallen meters lange achtervolgingen,ver bij de kasten weg)
De Buckfast's,Carnica's en F1's die ik later meemaakten waren beduidend vredelievender.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:

Bericht door Dirk Blanken » zo 30 jan 2011, 18:11

Bart de Coo schreef:René,

Bied ze te koop aan op het forum. Ik heb vorig jaar voor het eerst Carnica-moertjes besteld via de post. Dat ging uitstekend, alleen vertelde de teler mij dat de PTT eigenlijk geen levende dieren vervoert in een envelop. Het is dus een beetje clandestien, maar ja.
Nee hoor Bart, bijenkoninginnen worden niet clandestien vervoerd in een envelop ook in duitsland is dat zo, ik geloof dat bloedzuigers ook een uitzondering zijn.
Dirk
dertiende

wilerkens
Berichten: 2
Lid geworden op: di 01 mar 2011, 23:04
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door wilerkens » di 01 mar 2011, 23:15

Hallo Renee,

ik heb intresse in een of meer F1 koninginnen, om weer eens vers bloed te krijgen in mijn bijenstal.
Heb je ervaring met verzenden van koninginnen, ( Maastricht ).
Wat zijn eventueel de kosten en voorwaarden. mvg Willy

Henk.S
Berichten: 19
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 19:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door Henk.S » wo 02 mar 2011, 16:15

Beste Berend, ook ik ben wel geïnteresseerd in een of enkele f1 moeren.
Maar dan wel erg vroeg in het voorjaar.
Hoe zit je met de prijs?

Gebruikersavatar
iloy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 14:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door iloy » wo 02 mar 2011, 21:20

Hoi Berend,
ik sluit me ook graag aan in het rijtje geïnteresseerde voor een Carnica koningin f1.
wat zijn de kosten en kun je ze vroeg in het voorjaar leveren.

gr iloy :be9:
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten