Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door remolen » vr 18 jun 2010, 21:54

Ik ben bezig met koninginne teelt. Erg ontzettend leuk om te doen. Vooral omdat het resultaat ook super is. Een zeer zachtaardige bij kan ik krijgen. Door na te telen van mijn raszuivere moeren.

Ik laat ze stand bevruchten op een plek waar in de buurt niet veel bijen wonen. De imkers die er zitten hebben ook raszuivere carnica of hoogstens een f1.

maar wat ik me afvroeg.. Ik kan veel meer moertjes laten maken dat ik nodig heb. Maar kvind het gewoon zo ontzettend leuk om te doen. is er vraag naar zachtaardige f1 moeren van carnica? Zo ja.. dan kan ik een serie gaan maken. Zo nee.. vind ik het jammer.. om er Te veel te maken en doe ik alleen wat ik zelf nodig heb..

Groet Rene..

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door joselito » za 19 jun 2010, 08:31

remolen schreef:
is er vraag naar zachtaardige f1 moeren van carnica? Zo ja.. dan kan ik een serie gaan maken.



Hallo Rene,
koninginnenteelt is inderdaad een van de mooiste aspecten van bijen houden en het heeft een grote, zoniet de grootste invloed op het gedrag van de bijen. In enkele weken kan je van killerbees overstappen naar bijen waar het aangenaam is om mee te werken.
Ik denk wel dat er vraag is naar koninginnen, maar toch een kleine waarschuwing. Ga ze al niet verkopen voordat je ze hebt [:)].
Het kan nog op vele vlakken misgaan voordat je een leggende F1 koningin in je kasten hebt. Dat is dit jaar bij mij het geval.
De eerste serie ging perfect, maar bij de tweede was er veel dracht, dus alle cellen ingebouwd en slecht enkelen kwamen uit. Bij de volgende serie is er een jonge koningin in de kast gevlogen toen ze terug kwam van haar bruidsvlucht (zich vergist van kast). Resultaat is een jonge leggende koningin in de kast maar alle doppen afgebeten.
Maar de volgende serie is al in opbouw en er is weer hoop.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door jawi » za 19 jun 2010, 18:22

Het is verstandig om je doppen in te kooien, en om evt een moerrooster onder je pleegvolk te leggen, misschien kun je daar voor de volgende serie dit soort dingen voorkomen?

Jan-Willem

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door joselito » za 19 jun 2010, 18:39

jawi schreef:
Het is verstandig om je doppen in te kooien, en om evt een moerrooster onder je pleegvolk te leggen, misschien kun je daar voor de volgende serie dit soort dingen voorkomen?

Jan-Willem


Inkooien doe ik pas de elfde dag na het overlarven. Met dit vroeger te doen heb ik ook al slechte resultaten gehad. De bijen kunnen de doppen dan niet meer bereiken en dat heeft, volgens mij, een gevolg op de warmtehuishouding. Het is trouwens hetzelfde als ze ingebouwd worden. Ook dan zijn er poppen die in hun ontwikkeling afgestorven zijn of onvolmaakt zijn, bv zonder vleugels.
Een rooster eronder leggen of voor het vlieggat maken is een goed idee. Maar deze jonge koningin kwam echt van ver. Doordat ik ze genummerd had wist ik het, anders had ik het nooit geloofd.
Dat is het mooie aan bijen, het wordt nooit saai en je blijft leren [:)]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door Bart de Coo » za 19 jun 2010, 20:58

René,

Bied ze te koop aan op het forum. Ik heb vorig jaar voor het eerst Carnica-moertjes besteld via de post. Dat ging uitstekend, alleen vertelde de teler mij dat de PTT eigenlijk geen levende dieren vervoert in een envelop. Het is dus een beetje clandestien, maar ja.

Verder kun je volkjes optrekken om ze vervolgens te verkopen in het voorjaar. Ik heb de indruk dat die volken verkopen als een trein.

Wat ook altijd goed gaat is de verkoop van F1'tjes op bijenmarkten. Zo ik kocht alweer de nodige jaren geleden eens een F1'tje van Jan Trip op de bijenmarkt van Veenendaal. Volgens mij staat hij daar ieder jaar met een kistje F1'tjes. Hij vraagt er €5 voor, geloof ik.



Groet,

Bart

henkwim
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast F1
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door henkwim » za 19 jun 2010, 23:29

Ik zou best intresse hebben in jaarlijks een of twee F1 moertjes maar helaas ligt Assen niet erg in de buurt (Apeldoorn).

Henkwim.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door remolen » zo 20 jun 2010, 07:39

henkwim schreef:
Ik zou best intresse hebben in jaarlijks een of twee F1 moertjes maar helaas ligt Assen niet erg in de buurt (Apeldoorn).

Henkwim.
dat moet op zich geen probleem zijn. Ze kunnen via de post verstuurd worden. Als dat bijvoorbeeld op maandag gebeurd niet in de buurt van een feestdag heb je ze altijd de volgende dag binnen.

Groet René

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door A.A. Staals » zo 20 jun 2010, 17:22

Afbeelding

Zo worden de doppen niet ingebouwd en de bijen kunnen er bij. Ik doe het er om als de doppen net gesloten zijn.
ad staals

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door de vos roger » ma 21 jun 2010, 22:49

En Ad wanneer doe je het er terug af, want je moertjes kun je niet zomaar laten uitkomen nietwaar ? :D


roger

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Koninginnen f1 van carnica .. is daar vraag naar ?

Bericht door Berend » di 22 jun 2010, 00:33

René,

Heb je ook op dit moment koninginnen 'over'?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten