Russische koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Russische koninginnen

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 05 aug 2001, 19:45

T.a.v. Ed Pieterse
Beste Ed,

Heb vandaag eens op je side rondgesnuffeld om iets over het gedrag van de door jou geimporteerde Russinnen te lezen. Wellicht heb ik met mijn neus gekeken, maar zou je hierover misschien iets op het forum willen vertellen?
Snap best wel dat je nog niets over de varroa resistentie kan zeggen, daar is het te vroeg voor. Maar daar gaat het mij ook niet om, zou iets willen weten over de gedragingen van de bijen zelf ten opzichte van jouw andere volken. Bijv.: broedgedrag, bij welke temperatuur gaan ze vliegen, stoppen de koninginnen met leggen bij veel regen of wind, zwermgedrag, enz. enz.

Ben hier erg benieuwd naar,

Met vriendelijke groet,
Els


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Den Haag, Nederland | IP: ingelogged

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Russische koninginnen

Bericht door Ed Pieterse » ma 13 aug 2001, 19:44

verstuurd 13-08-2001 No. Ed Pieterse.
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Els,
Je zult nog even moeten wachten, want ik ben nog bezig om iets op papier te zetten. Veel meer als wat algemeenheden kan ik nu niet kwijt.
A) Ze zijn enorm zachtaardig.
B) Ze gebruiken weinig propolis en kitten de kast niet vol met was en propolis. Ze bouwen de raten bijna niet aan elkaar, dus erg gemakkelijk voor de imker.
C) Met de varroa-testen zijn we net begonnen, maar zoals het laat aanzien, zullen soortgelijke resultaten geboekt worden als vorig jaar in Oberursel (zie verslag op mijn site)
D) Zwermlust is verschillend en dat komt waarschijnlijk doordat de moertjes van een moeder niet gelijk bevrucht zijn. We hebben nu een zuivere teeltmoer waar we 12 dochters van naar het bevruchtingsstation Ruden hebben gestuurd, waar Primorsky darrenvolken staan.
E)We gaan volgend jaar een proef doen met Buckfast om te kijken of de varroaresistentie tegen de varroa overdraagbaar is. De Buckfastgroep heeft veel ervaring met hybriden kweken.
Op de koninginneteeltdag in 2002 komen we met een uitgebreid rapport. Allemaal erg veel werk, maar erg interessant.
Een nadeel was dat we de darren niet mochten laten vliegen en het rooster onder de kast steeds goed schoongemaakt moest worden.
We denken dat dat volgend jaar niet meer hoeft, maar daar beslis ik niet alleen over.

tot zover mvg

Ed Pieterse
email: erpmaarn@mamamoer.nl
website: http://www.mamamoer.nl


--------------------------------------------------------------------------------
IP: ingelogged

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Russische koninginnen

Bericht door Jan Kruit » di 14 aug 2001, 19:45

verstuurd 14-08-2001 No. 45
--------------------------------------------------------------------------------
Ik zie al weer uit naar de koninginne(n)teeltdag in het jaar 2002.
--------------------

m.vr.imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Ter Apel | IP: ingelogged

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten