Anatomie koningin en dar voor de bevruchting

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Anatomie koningin en dar voor de bevruchting

Bericht door Kroese » wo 31 jan 2001, 13:32

verstuurd 31-01-2001 No. 6
--------------------------------------------------------------------------------
Het word documentje met anatomie plaatjes kan ik niet meesturen. Misschien kan dit docje naar het archief?? modurator!
Wilt u hem toch wil ontvangen, stuur dan een mailtje naar hkroese@hetnet.nl
Groetjes Hennie Kroese
--------------------------------------------------------------------------------
Van: Apeldoorn | IP: ingelogged

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Anatomie koningin en dar voor de bevruchting

Bericht door Kroese » wo 31 jan 2001, 13:33

verstuurd 31-01-2001 No. 6
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,

P.- 'k Heb Ed Pieterse het probleem ook voorgelegd, dus even afwachten. Volgens mij is dat het mucusbolletje, aangezien ik zomers op mijn tuinpad, op zonnige dagen, ettelijke darren tegen kom, die op de rug liggen met uitgestulpte penis (zonder mucusbolletje).
H.- Bij het sperma afnemen voor de KI Stulpt de dar uit in 2 fasen.
1. t/m de hoorntjes
2. na nog zeer voorzichtig gedoseerd druk te geven op het achterlijf stulpt de penis in de 2e fase verder uit. Te veel druk, en de penis 'knalt' volledig binnenstebuiten. Het sperma komt eerst, en daarna direct achteraan het mucus.
Bij het aftappen is het de kunst om in de 2e fase zoveel druk te geven dat alleen het sperma naar buiten komt, met maar weinig mucus. Het sperma vormt dan een bolletje en is dan makkelijker af te zuigen. Bij toch te veel druk komt het sperma eerst, met daarna de volledige hoeveelheid mucus. De mucus vormt een bolletje, en het weinige sperma spreid zich over de mucus bol uit, door de capillaire werking. Het is dan veel lastiger af te tappen. Hierbij is geen peristaltische werking te bespeuren, het zacht drukken om alleen het sperma naar buiten te laten komen heeft dan toch geen zin.

P.- Net een exotische bloem (orchidee)! Maar het kunnen natuurlijk ook darren zijn, die niet aan de 'bak' gekomen zijn.

H.- Deze darren zijn misschien in extase tot de 1e fase uitgestulpt. Soms heb je wel eens een dar die super rijp is. Bij alleen het pakken stulpen ze al uit.

P.- Zou er boven mijn tuin, gelegen in een kleine, open enclave tussen twee bossen, een darrenverzamelplaats zijn?

H.- Dit zou wel heel interessant zijn, heb je nooit darrenkogels boven je huis ontdekt??

P.- Aan de andere kant, als ik jouw plaatjes en uitleg in ogenschouw neem, dan
past de penis zo precies sluitend, dat hij wel moet afbreken, maar hoe vindt dan een volgende bevruchting plaats? Vooralsnog houd ik het op een mucusbolletje!

Hennie Kroese...


[This message has been edited by Piet Jager (edited 04-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Apeldoorn | IP: ingelogged

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Anatomie koningin en dar voor de bevruchting

Bericht door Kroese » wo 31 jan 2001, 13:35

verstuurd 31-01-2001 No. 6
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
P.- Mijn plaatjes komen uit het boek:: 'The biology of the Honey Bee' van Mark L. Winston 1987 (ISBN 0-671-07109-2) en is een uitgave van de Harvard University Press / Cambridge MA

De links die jij legt met jouw lijnen en nrs. 1 t/m 5 is wel leuk bedacht, maar 'k denk niet dat het zo in elkaar zit. Volgens jou is de penis het spiegelbeeld van de vagina en past alles naadloos in elkaar. 'k Denk niet dat de penis de vaginale klep passeert, maar dat het zaad door
peristaltische bewegingen verder wordt getransporteerd.

H.- Ik denk van niet, bij de KI moet de pipet de klep passeren, omdat de moer anders gegarandeerd darrenbroedig wordt. Het sperma wordt in ieder geval niet door de moer verder naar het oviduct getransporteerd. Anders zou met een totale inseminatie portie van 8 microliter er toch wel iets langs moeten komen.

P.- Het is echter wel een aardige gedachte van jou. De hoorntjes hebben volgens mij een andere functie.

H.- Welke functie zouden ze dan kunnen hebben? Bij een bevruchting zitten ook de hoorntjes binnen de vaginale voorruimte. Het lijkt mij zo logisch dat ze als ankers in de zijzakjes naast de vaginale openingen passen. Het zou zo kunnen zijn dat de penis zo precies gepositioneerd naar binnen rolt.
Dit zijn natuurlijk puur speculatieve gedachten van mij.

P.- 'k Zal proberen om jouw attachement over te zetten op 't forum. Dus nog even geduld! Dat stukje van Ed Pieterse (Frans v.T. / forum) bedoelde ik, maar kon het niet weer vinden, omdat mijn harde schijf vorig jaar is gecrasht.

H.- Ik heb in de FAQ gelezen dat er geen attach doc geladen kunnen worden, of doe je dat met HTML als plaatje??


H. Kroese.........

[This message has been edited by Piet Jager (edited 01-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Apeldoorn | IP: ingelogged

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Anatomie koningin en dar voor de bevruchting

Bericht door Kroese » wo 31 jan 2001, 13:36

verstuurd 31-01-2001 No. 6
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,

P.- 'k Heb je tekeningen nog eens nauwkeurig met de vergrootglas bestudeerd en
ben tot de ontdekking gekomen, dat je nog wel eens gelijk kon hebben. Alles past precies en de penis 'zit' als gegoten. Geen speld of nieuwe penis tussen te krijgen. Maar dan breekt hij boven in de hals, misschien zelfs tot in het achterlichaam van de dar af. De 'vlag' is dan ook niet het
mucusbolletje, maar de leeggelopen en verslapte penis.
H.- Ik denk het ook, en vraag me dan ook af of de koningin of de opvolgende darren wel in staat zijn om de "leeggelopen en verslapte penis" als een natte dweil te kunnen verwijderen. Misschien moet ze echt wel naar de vliegplank terug om dit door de werkbijen te laten doen. Dit is in ieder geval wel meerdere malen geobserveerd. Uiteindelijk is ook bewezen dat de migratie van sperma naar de spermatheca beter gaat in doseringen, en bij de juiste temperatuur.
Ik heb documentatie, waarin beschreven staat dat de spermatheca beter gevuld wordt bij een 2 voudige inseminatie van 6 microliter, dan een eenmalige van 12 microliter.

P.- Maar nu de opeenvolgende bevruchtingen nog! D'r was geen speld tussen te krijgen! Hoe lukt het dan die darren? Alles zit volgens mij dicht en is dus geblokkeerd voor een volgende paring. Afijn, Ed Pieterse geeft daarop weer het antwoord!

H.- Piet ik stuur deze discussie ook naar de andere babbelboxen. Misschien kunnen we nog wat reactie van anderen ontlokken.

Groetjes,
Hennie Kroese......... http://home.hetnet.nl/~kroese/





[This message has been edited by Piet Jager (edited 04-02-2001).]

[This message has been edited by Piet Jager (edited 04-02-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Apeldoorn | IP: ingelogged

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Anatomie koningin en dar voor de bevruchting

Bericht door Kroese » wo 31 jan 2001, 13:36

Hallo Piet,
H. - Die paar vragen van jou, hebben mij aan het denken/werken gezet.
Gedachten waar ik al langer mee speelde heb ik uitgewerkt (tenminste
geprobeerd). Kijk er maar eens naar, misschien leuke denk / gespreks stof
voor het imkersforum. Misschien ga ik het nog eens aan mijn homepage
plakken. Ik heb een worddoc. als attachement aangehangen. Zonder virus, ik
heb de nieuwste scan geladen.

P. - Op de nieuwe versie van mijn homepage zie je 'de bruidsvlucht in
beeld' onder koninginneteelt. Bij het 5e plaatje zie hoe de bevruchting in
z'n werk gaat. Nu zie ik aan de bovenkant die vervaarlijke angel (sting) van
de koningin. Zou de dar 'na gedane arbeid', daarmee een verdovingsspuitje
krijgen om 'zoet te kunnen rusten'?

H. - Ik denk niet dat de dar geprikt wordt, omdat de angel met de gifblaas
flink aan de kant moeten, om de vaginale opening 'bloot' te kunnen leggen.
Ook zit er op de hals van de penis een harig plaatje, wat er misschien wel
voor dient om dit prikken juist te voorkomen. De dar is na het uitstulpen
toch al dood. Dit heb ik met het darren melken voor de KI al vaak
meegemaakt. Een totale verstarring na de uitstulping. Zelfs de voelsprieten
bewegen niet of nauwelijks meer. De poten gaan strak. Volgens mij een
complete hartverlamming.

P. - Pompt het achterblijvend geheel, net als bij een achtergebleven angel
van de werkbij, gewoon door?

H. - Nee als het sperma uitgestoten is, komt er mucus achteraan. Het sperma
drijft op het mucus bolletje. Er is geen sprake van pulserend uitstoten,
zoals bij de gifblaas.

P. - Hoe wil nu een volgende dar haar op dezelfde bruidsvlucht bevruchten?
Of gaat ze eerst terug naar de kast en vliegt dan nog een keer uit.

H. - Daar wordt verschillend over geschreven, zie ook het docje. Dit is nog
niet bewezen.

Groetjes,
Hennie Kroese......... http://home.hetnet.nl/~kroese/




[This message has been edited by Piet Jager (edited 31-01-2001).]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten