Het invoeren / verwisselen van de koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Het invoeren / verwisselen van de koningin

Bericht door Piet Jager » di 27 feb 2001, 20:28

Het invoeren / verwisselen van de koningin.
Haal de moer uit de kast en laat deze kast 2 uur moerloos. Na ca 2 uur is de acceptatie van een nieuwe moer namelijk het grootst. Houd de moer 1 uur in een plastic moerhuisje op kamertemperatuur. Geef haar om het half uur een klein druppeltje verdunde honing. De nieuwe moer precies zo en gelijktijdig, maar dan in een plastic moerhuisje van een ander kleur. Na 1 uur, als de moeren voldoende 'footprint'

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Het invoeren / verwisselen van de koningin

Bericht door Ria van den Berg » do 01 mar 2001, 20:21

verstuurd 01-03-2001 No. 22
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet,
Wat een doordachte manier om een moer te verwisselen, maar wel erg tijdrovend. Wij moeten er per jaar zo'n 300 verwisselen en er worden er erg weinig niet geaccepteerd . We maken de oude moer dood en doen er 's avonds gewoon een nieuwe in.
De enige keer dat het goed mis ging, was toen we onze beste moeren opstuurden naar onze koninginneteler hadden gestuurd. Twee van de drie nieuwe moeren werden niet geaccepteerd. We hangen de moerhuisjes wel altijd tussen gesloten broed. Misschien zit het in de andere omstandigheden dat het bij ons makkelijker gaat, groeten uit een zonnige en warme (9 uur 'sochtends al +3 C) Peace River vallei, Ria van den Berg
--------------------------------------------------------------------------------
Van: Peace River Area, Alberta, Canada | Geregistreerd: Nov 2000

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het invoeren / verwisselen van de koningin

Bericht door Piet Jager » za 03 mar 2001, 20:24

verstuurd 03-03-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Ria en Marco,
'k Ben deze methode op het spoor gekomen, doordat ik jaren geleden merkte dat de bijen lange tijd een grote aantrekkingskracht bleven behouden voor een pas 'uitgelopen' (leeg) moerhuisje. Ook zag ik dikwijls dat een koningin met z'n beide achterste poten over haar achterlichaam strijkt. Deze ervaring heb ik gebruikt en toegepast en nu voor het eerst op schrift gesteld. Zelf pas ik het echter al jaren toe en het werkt feilloos, maar ik pak de koningin - om vreemde geuren te voorkomen - nooit met de handen vast. De gaatjes in het moerhuisje moeten echter ruim genoeg zijn om een goede contact te kunnen maken met de ontvangende bijen van de nieuwe kast. Deze geven dan heel snel de feromonen aan elkaar door, vandaar dat half uurtje. Er zijn echter nog wel een aantal andere zeer goede manieren, maar deze vind ik het eenvoudigst en het mooist. Je kunt gelijkertijd de moer mooi bekijken en bestuderen. De manier van Ria gaat het snelst, maar dat zijn ook 'commerciële' bijen. Toch zou je eens moeten omschrijven, hoe dat precies in z'n werk gaat, Ria. Daar ben ik wel benieuwd naar! Door tijd- en materiaalgebrek doe ik ook wel eens dingen niet volgens het boekje en dat gaat dan heel vaak '“ wonder boven wonder - nog goed ook of soms zelfs nog beter.

Piet - Vanuit het prachtige dorp Putten op de Veluwe, waar de natuur de kleur bepaalt. Vandaag 3 maart, een koude (om het vriespunt), droge, zonloze dag!


[This message has been edited by Piet Jager (edited 03-03-2001).]


--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Nov 2000

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Het invoeren / verwisselen van de koningin

Bericht door Ria van den Berg » zo 04 mar 2001, 20:25

verstuurd 04-03-2001 No. 22
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet en Marco,
Als we een gewoon volk met een twee jaar oude moer hebben, maken we die dood en komen 's avonds of de volgende dag terug met de nieuwe moer (in een plastic kooitje, zonder verzorgbijen). We prikken een gaatje in het suikerdeeg en klemmen het kooije tussen twee broedramen.
Als we een groot volk hebben, doen we de oude moer met het open broed in de onderbak en zetten er een honingkamer op. We doen er een dekplank omgekeerd op en daarop de bovenbak met gesloten broed. De dekplank heeft een rand met uitsparing die als invliegopening voor het bovenvolkje dient, opening naar achteren. Bovenin gaan twee of drie ramen vnl. gesloten broed met zoveel mogelijk (jonge) bijen.Als er niet twee volle ramen honing inzitten, krijgen ze een honing en een voerraam mee (net als de "splits"). Dan zetten we de moer boven in deze bovenbak.Als we tijd hebben, controleren we na een week of tien dagen of ze aan de leg is. Ongeveer drie weken na de eerste datum komen we terug, als alles goed is, maken we de onderste moer dood en vereningen met een krant. Dit kunnen hele grote produktie volken worden.
Als het volk klein is, proberen we broed van een ander volk te "plukken", het oorspronkelijke volk gaat in de onderbak, krant ertussen en weer 's avonds of de volgende dag de nieuwe moer erin.
Verder maken we dan nog broedafleggers om onze winterverliezen op te vangen.
Wij werken met standaardkasten, het is voor Canada al uitzonderlijk dat wij kleine honingbakken hebben en onze "splits" worden ook meteen in een broedbak gehuisvest. Die krijgen dan een voerraam, raam honing en vier ramen met vnl. stuifmeel mee. Er gaan twee of drie ramen broed mee , als er twee ramen broed meegaan, is het derde raam bijen.Wij werken hier met negen ramen per bak. Deze worden verhuisd naar een andere stand en de volgende dag komt de nieuwe moer daarin en het voerraam krijgt 1:1 suiker:water.
Ik denk dat we nog geen 1% verlies hebben.
Zo gaat het zo'n beetje, onze dochter wil de telefoongebruiken, dus ik moet van het internet, groeten vanuit een bijna donker Peace River Vallei.


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Peace River Area, Alberta, Canada | Geregistreerd: Nov 2000

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het invoeren / verwisselen van de koningin

Bericht door Ed Pieterse » ma 05 mar 2001, 20:26

verstuurd 05-03-2001 No. 5
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Piet en anderen,
Het invoeren van koninginnen is een hachelijk avontuur soms.
Het veiligste is met de krant, maar dan moet het volk eronder hopeloos moerloos zijn.
Al jaren doe ik het nu met een variant zoals je hebt beschreven.
Ik zet de nieuwe koningin in een moerhuisje bovenin de kast en de oude koningin eveneens in een moerhuisje een paar ramen verder ook boven in de kast.
De oude koningin en de nieuwe koningin kunnen niet via suikerdeeg vrijgegeten worden, want die mogelijkheid heb ik met tape afgeplakt.
De nieuwe blijft zo 24 uur samen met de oude boven in de kast zitten.
Dan haal ik de oude koningin weg en haal het plakband bij de nieuwe koningin weg.
Meestal gaat dat goed, maar het gebeurt dat de nieuwe koningin toch afgestoken wordt.
Dan wordt het een droevig gebeuren, want dan willen de bijen vaak niets meer aannemen. Ik heb gehad dat ik zeven koninginnen verspeelde op één kast jaren geleden.

De laatste tijd gaat het weer aardig maar ik haal dit kunstje alleen met F1's uit want zuivere teeltkoninginnen zijn 65 gulden en dat is niet niks.
Het voordeel is, dat je direct weer een jonge leggende koningin op je kast hebt en geen broedstop. Ze zwermen niet meer dat jaar en je hebt een doorhalend productievolk.

Het is een uit Engeland afkomstige methode heb ik gehoord. Maar ik houdt altijd mijn hart vast als ik na een week in de kast kijk hoe het gegaan is, want ik heb lesgeld betaald.

Ed Pieterse


--------------------------------------------------------------------------------
Van: Maarn, The Netherlands | Geregistreerd: Nov 2000

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het invoeren / verwisselen van de koningin

Bericht door Piet Jager » ma 05 mar 2001, 20:28

verstuurd 05-03-2001 No. 11
--------------------------------------------------------------------------------

Ed schreef:
"Het voordeel is, dat je direct weer een jonge leggende koningin op je kast hebt en geen broedstop. Ze zwermen niet meer dat jaar en je hebt een doorhalend productievolk."
Dat is het hele eieren eten, Ed.

Eigenaardige invoermethode van jou, nog nooit van gehoord!

Probeer die van mij eens uit!
Moertje nooit met de hand vast pakken (vreemde geuren).
Gaatjes in het moerhuisje moeten groot genoeg zijn voor optimaal contact.

Ook een goede methode is:
Oude moer uit de kast wegnemen.
Apidea kastje van boven afdekken met een verse krant.
Vervolgens dit Apidea kastje omgekeerd op het voergat zetten en de eerste week niet meer naar kijken. Moertje moet natuurlijk wel aan de leg zijn en de raatjes van het Apideakastje mag je niet nog even van tevoren bekijken.

Piet



--------------------------------------------------------------------------------
Van: | Geregistreerd: Nov 2000

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten