koninginnen telen en KI

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

koninginnen telen en KI

Bericht door Kroese » ma 27 mei 2002, 00:13

Beste koninginnetelers,

Even weer een verhaaltje over mijn koninginneteelt perikelen.
Iedere Vrijdag, was mijn plan om te gaan omlarven. Maar ja, heb ik al 2 keer hetzelfde volk als starter volk gebruikt, dacht ik nu maar eens een ander volk hiervoor te lenen. Minstens net zo sterk als die ander, dus ook dit volk moet het ook goed doen.
96 larven aangeboden aan mijn grote starter methode, die ik al jaren zo toepas. (voor mijn methode zie mijn page)
http://home.hetnet.nl/~kroese/
Zaterdag nakijken, en maar 23 van de 96 goed aangenomen. Er waren meer larven nat, maar lagen zo dun in de melk, dat ik die maar afgekeurd heb. Wat te doen. Snel, en laat in de middag van het eerdere volk gebruikte volk maar weer een starter gemaakt. De moer van dit volk had in de onderbak enkele gesloten doppen zitten, dus ook nog zwerneiging. De doppen van de dag ervoor, die ik afgekeurd had, heb ik de larven uitgenomen. De droge en de nieuwe 23 doppen heb ik aangestipt met lucifer puntje met verdunde koninginnemelk. Snel weer 96 super kleine larfjes in de melk gelegd. Eigenlijk kun je deze werkwijze vergelijken met de"double grafting" methode.
Deze methode is er op gebaseerd om na het starten de 1e larve eruit te halen, en er een nieuwe kleine in te leggen. Er is dan veel melk in de dop al bij het begin van de kleine larve.
Vandaag na de 2e startdag lagen er 88 van de 96 larven zeer dik in de pap. Er was geen verschil te ontdekken met de doppen waar ik de 1e larve uitgehaald had, en de doppen die ik met melk aangestipt had.

De 1 dags doppen heb ik over 3 pleegvolken tussen 2 ramen met jong open broed verdeelt en boven het rooster ingehangen. Goed voeren met dit slechte weer is erg belangrijk, om mooi uitgebouwde doppen te krijgen.
Na 6 dagen gaan de doppen de broedstoof in, waar ze na een kleine week uitlopen.

Waarom zoveel doppen telen, bijna iedere week (in het begin van het seizoen) Allereerst selecteer ik bij het uitkomen al de kleine vroeg geboren moeren uit. Vaak kies ik ook nog op kleur, en natuurlijk op grote. Verder moeten ze natuurlijk vlot lopen, en hoog op de poten staan.
Als ik dan mijn keus gemaakt heb voor mijn eigen voorraad F1's voor ons landbevruchting station, en voor de KI die ik ook nog toepas, zijn er heel vaak nog veel imkers die ook wat van mij willen betrekken.
Ik voorzie een flink aantal imkers (uit de groep Apeldoorn e.o.) al jaren van F1 moeren, nageteelt van eiland moeren van o.a. Kjeld Brandstrup, en nog andere grote buitenlandse telers.
Ook ben ik nog van plan om te gaan natelen van een KI moer die een heel mooi volk aan het opbouwen is. De moer is KI bevrucht met sperma van een F1 dochter van de Zweedse teler Ulf Grohn. De bijen hebben mooie bruin/oranje ringetjes. En het volk is haaldriftig, en uitzonderlijk zachtaardig. Verdere eigenschappen kan ik nog geen beeld van vormen. Waar ik de dochters van dit volk mee ga (KI) kruisen weet ik nog niet. Ik ben wel zeer benieuwd wat dit brengt.

Vaak komt het voor, dat ik jonge moeren over heb, die verkoop ik voor het lage bedrag van 3 Euro. (exclusief evt. verzenden) Ik vind deze prijs voldoende. Het gaat mij erom, dat ik voor volgend jaar voor onze teeltgroep Apeldoorn weer nieuw materiaal van erkende telers kan inkopen. Ik werk niet met het oog op winst, maar op verspreiding van goed materiaal voor een schappelijke prijs.
Het telen van moeren kost veel tijd, maar dat is mijn hobby, en tijd heb ik. (per 1 Juni ga ik met de vut)

Ik wens alle hobby telers een fijne en succesvolle zomer toe.

Groeten Hennie Kroese.......................
hkroese@hetnet.nl
Apeldoorn
055-3668911

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen telen en KI

Bericht door Piet Jager » ma 27 mei 2002, 22:57

Hoi Hennie,

Ja, ja! Toemaar!

Nat overlarven is gemakkelijker voor een beginner en de larven drogen niet zo snel uit. Maar het eerste wat de bijen doen, is dit voedersap weghalen en de larven korte of langere tijd droog en hongerig laten liggen voordat ze hen gaan voeden.

Droog overlarven verdient echter de voorkeur, aangezien het schijnt dat bij droog overlarven de tijdsduur tussen het inzetten van het teeltraam en het moment dat de bijen beginnen deze larven te voeden, korter is dan bij het natte overlarven.

Ook dubbel overlarven (double grafting) lijkt duidelijk geen nut te hebben.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten