Einwabes in de praktijk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door lamheuv » do 09 jan 2003, 21:15

Goedenavond. Sinds kort begeef ik mij op of is op het forum. Punt 6 van piet Jager : poedersuiker. Bemachtig een koffiemolen (wij hebben een elektrische ) en maal daar de kristalsuiker tot poeder.
Sucre en poudre uit Frankrijk heeft een ongewenste toevoeging van een bepaalde stof. Misschien een anti-klontermiddel ? Dit volgens zeggen van een Franse imker, die wij gesproken hebben in Eybouleuf (Haute - Vienne).

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door Piet Jager » do 09 jan 2003, 21:53

Elze,

Met zo'n electrische koffiemolen van Moulinex heb ik het ook geprobeerd en dat ging wel, maar de suiker wordt niet van dat fijne strooipoeder van over de oliebollen.

Wil je een goede honingsuikerdeeg maken dan kun je volgens mij daar nog het beste Van Gilse poedersuiker van de Suiker Unie voor gebruiken.

Goed kneden, nog eens kneden en je eigen honing gebruiken. Blijft heel lang goed van structuur en de bijen zijn er dol op!

!Piet

Steven B.Siebelink
Berichten:7
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 23:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door Steven B.Siebelink » ma 13 jan 2003, 16:23

Goedenavond. Sinds kort begeef ik mij op of is op het forum. Punt 6 van piet Jager : poedersuiker. Bemachtig een koffiemolen (wij hebben een elektrische ) en maal daar de kristalsuiker tot poeder.
Sucre en poudre uit Frankrijk heeft een ongewenste toevoeging van een bepaalde stof. Misschien een anti-klontermiddel ? Dit volgens zeggen van een Franse imker, die wij gesproken hebben in Eybouleuf (Haute - Vienne).
Als reactie op dit onderwerp 'zelf maken van honingsuikerdeeg' adviseer ik 'suikerbakkersbloem' te kopen bij een groothandel in bakkerij grondstoffen, te meer omdat dit produkt geen gist bevat !

Steven B.Siebelink

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door Oude Essink » ma 13 jan 2003, 17:03

Steven,
volgens mij kraam jij grote onzin uit; "sucre en poudre" is fijn gemalen kristalsuiker die door nagenoeg alle telers wordt gebruikt, tot deeg gekneed met honing; poederproducten klonteren en maken ieder "moerdeegproduct" onbruikbaar. ik heb nogal te maken met de franse "sucre en poudre"; wat jouw imker beweert, heb ik nooit gehoord. Graag nadere uitwerking dus of anders ons niet op het verkeerde been zetten.
hennie oes

Afbeelding

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door Hennie Peters » ma 13 jan 2003, 17:23

Met zo'n electrische koffiemolen van Moulinex heb ik het ook geprobeerd en dat ging wel, maar de suiker wordt niet van dat fijne strooipoeder van over de oliebollen.
Mijn ervaring met het maken van poedersuiker met een koffiemolen of een Moulinex is dat je vrij veel geduld moet hebben en niet teveel gelijk in het apparaat moet doen.
Het blijft aan de zijkanten plakken en je moet het regelmatig losmaken en opnieuw malen. Op die manier kun je wel dezelfde structuur bereiken als de oliebollensuiker, het is alleen de vraag hoe efficient dit is als je grote hoeveelheden nodig hebt.

Steven B.Siebelink
Berichten:7
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 23:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door Steven B.Siebelink » vr 17 jan 2003, 11:02

Steven,
volgens mij kraam jij grote onzin uit; "sucre en poudre" is fijn gemalen kristalsuiker die door nagenoeg alle telers wordt gebruikt, tot deeg gekneed met honing; poederproducten klonteren en maken ieder "moerdeegproduct" onbruikbaar. ik heb nogal te maken met de franse "sucre en poudre"; wat jouw imker beweert, heb ik nooit gehoord. Graag nadere uitwerking dus of anders ons niet op het verkeerde been zetten.
hennie oes
Hennie,
Bij nadere informatie blijkt 'suikerbakkersbloem' thans bekend te zijn onder de naam 'Castor'-suikers en bestaat voor 100 % uit zeer fijne suikerkristallen zonder bindmiddel en/of gist en heeft niets met 'bloem' te maken.
Het produkt "Castor'-suikers (vroeger ook wel 'suikerbakkersbloem?' is te koop bij :
" Grobak " b/v (v/d Brobanka)- Zevenaar. Groothandel.
Tel.0316 - 52 74 41. Prijs per zak van 25 Kg = e 23.18 (ex.btw?)
"Meneba" b/v. (leverancier) - Rotterdam.Tel. 010 - 423 83 86
"Koopmans" b/v (leverancier) - Leeuwarden. Tel. 058 - 29 48 494.
Het (laten) maken van meerdere kilo's honingdeeg kan m.i.beter worden 'uitbesteed' aan een plaatselijke bakker die beschikt over een zware kneed(deeg)machine of een pak van 15 kg Apifonda kopen bij het Bijenhuis [ deze laatste optie heeft thans mijn voorkeur ! ].
Hopelijk kun je met deze informatie je voordeel doen en wens je veel succes !
Steven B.Siebelink.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Einwabes in de praktijk

Bericht door Oude Essink » vr 17 jan 2003, 13:48

Oké Steven,
Hier kan ik mij in vinden. Hartelijk dank,
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten