bevruchtingskastjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
mdele
Berichten:22
Lid geworden op:wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie:Belgium
Contacteer:
bevruchtingskastjes

Bericht door mdele » vr 07 jun 2002, 21:45

Kan iemand een beginneling nogmaals helpen?
De tweede keer is de koninginnenteelt geslaagd. Oef...
Ik heb gewerkt met eenraamskastjes. In 2 kastjes heb ik een rijpe dop gehangen en ook enkele uitgelopen moeren ingevoerd met kooitjes. Dankzij het forum is het deze keer geslaagd. De bijen zijn de raat aan het uitbouwen. Nu komt mijn probleem.
Over 2 weken moeten de moeren aan de leg zijn en moet ik de bijen ergens anders onderbrengen. Hoe doe ik dat?
1.Als ik de bijen in een andere kast wil invoeren na de moer weg te nemen, Hoe verenig ik die kastjes. Moet ik het onderste schuifje openen en op een krant plaatsen of moet ik een glas wegnemen en zo op een krant leggen om te verenigen?
2.Kan ik via deze bevruchtingskastjes ook een nieuw volk aanmaken?
Kortom ik ben geslaagd in de koninginnekweek maar weet niet hoe ik er verder moet mee omspringen.
Dank voor de hulp
Marcel.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes

Bericht door Hugo » za 08 jun 2002, 09:52

...
Over 2 weken moeten de moeren aan de leg zijn en moet ik de bijen ergens anders onderbrengen. Hoe doe ik dat?
1.Als ik de bijen in een andere kast wil invoeren ...
2.Kan ik via deze bevruchtingskastjes ook een nieuw volk aanmaken?
...
Marcel,

Er bestaan duusd en één (1001) manieren om een gepaarde moer in een bijenvolk in te voeren. Best zorg je er voor dat het volk dat een nieuwe moer moet krijgen, hopeloos moerloos is (alleen nog maar gesloten broed heeft). Er bestaan echter ook invoerkooitjes waarmee je de oude moer rechtstreeks kan vervangen door een nieuwe BEVRUCHTE moer. Kijk eens op

http://website.lineone.net/~dave.cushma ... intro.html

Methode 2 (EWK uitbouwen tot volk) is soms handiger. Verdeel een oud volk over een (een tiental) 6-ramers (drie ramen bijen/broed/eten per 6-ramer), zet ze op een andere stand die ver genoeg weg is (of hou de 6/3-ramers een 4-tal dagen gesloten), breek de redcellen en plaats het EWK-kastje in de 6/3-ramer tegen het buitenste raam (dit kan al na 1 dag gebeuren als je de 6/3 ramers naar een andere stand brengt - je hoeft dan ook geen redcellen te breken). Dikwijls zit de jonge moer na een week nog in het EWK-kastje. Verwijder dan de glazen zijwanden van het EWK, en spoedig zal de jonge moer aan de leg zijn op de ramen van de 6/3-ramer. Goed verzorgen (voederen + vriendelijk tegen praten), kleine vliegopening en eventueel versterken met gesloten broedramen van andere volken.

mvg,

Hugo (de halve bij die nog wel eens in een bijenmoer verandert - gelukkig heb ik een heel begrijpende echtgenote)

ps. "6/3-ramer" = zesraamskast waar slechts 3 ramen met bijen in hangen zodat er nog plaats is om er een EWK-kastje bij in te plaatsen.


Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes

Bericht door Oude Essink » zo 09 jun 2002, 12:13

Hallo Marcel,
Mijn bevruchtingskastjes van enige tijd geleden hebben inmiddels een leggende moer:
Afbeelding

Zodra er broed gesloten is kun je eenvoudig invoeren in een volk dat je enige uren tevoren moerloos hebt gemaakt. Ik doe dat als volgt:
ik maakte een opening in een dekplank rondom een paar centimeter groter dan de onderkant van het kastje; dekplank op het volk, krant met gaatjes op de opening, kastje in de opening, zo dat dit op de ramen komt te staan; ruitje uit het kastje verwijderen en een bakje erop dat iets ruimer is dan de dekplankopening: lege honingkamer erover en afsluiten. Gaat altijd goed; na een week kun je kijken of de moer inmiddels in de onderbak is aangeland.
Invoeren van de leggende moer op deze wijze gaat trefzekerder, dan moer uit het kastje halen en via een invoerkooitje invoeren, hoewel ook dat meestal wel lukt: invoerkooitje met deegprop tussen de ramen van een volk dat enige uren moerloos is; al het overige gedoe is overbodig naar mijn ervaring.
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 11/06/2002 09:37:06

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 jun 2002, 12:01

Invoeren van de leggende moer op deze wijze gaat trefzekerder, dan moer uit het kastje halen en via een invoerkooitje invoeren, hoewel ook dat meestal wel lukt: invoerkooitje met deegprop tussen de ramen van een volk dat enige uren moerloos is; al het overige gedoe is overbodig naar mijn ervaring.
hennie oes
Hennie, ik richt me nooit persoonlijk op het forum tot één persoon maar realiseer je je niet dat er ook andere bijen en andere imkers zijn!
Het in jouw ogen; "al het overige gedoe" is uit nood geboren. Een bijenstand heeft over het algemeen een bijenpopulatie die makkelijk "uitwisselbaar" of beter gezegd "inwisselbaar"is.
Immers je wisselt de ene moer voor de ander die je zelf hebt gekweekt van de eigen stand en eigen bijen.

Maar probeer eens een Buckfast moer in een carnica volk op jouw wijze in te voeren? Of deze "rassen" in een "Hollands" volk? Dan praat je wel anders.
Ik vind dat zeker er nu veel mensen mee lezen die wat minder ervaring in al deze handelingen je niet de een moet oordelen tegenover de ander.

Zelf kweek ik carnica moeren van een gekochte "Schiermoer" deze eigenkweek voer ik in met een prop suikerdeeg in het kooitje nadat ik het volk wat een leggende moer heeft en broed in alle stadia, enige uren moerloos is. Gaat altijd goed! Maar ik voer ze in volken in die al een F1 moer hadden!

De verschillede wijze van moeren invoeren die ik elders beschrijf op het forum komen voort uit mislukkingen van/bij andere imkers. Ik heb hen daarbij geholpen om dit te voorkomen en dat is gelukt. Nu ze "omgeschakeld" zijn kunnen ze het op de "gemakkelijke" wijze doen.
Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bevruchtingskastjes

Bericht door Oude Essink » do 13 jun 2002, 17:30

Hallo Hans,
Jouw reactie kan ik onderschrijven. Evenwel: ik ga ervan uit, dat je onervarenen als eerste vuistregel meegeeft voer nooit een moer in in een anderrassig volk. Een carnica moer opdringen aan een volk dat hoofdzakelijk uit Buckfast of ligustica's bestaat (e.o.), is vragen om problemen; de bijen van de ene soort "verstaan" die van de andere in vele opzichten niet. Als je wel zoiets doet, omdat het niet anders kan, kom je inderdaad uit op de uitgebreide voorzorgen die jij beschrijft en dan mag je nóg hopen en bidden... In zo'n geval laat je liever de moer eerst een ruim eigen volk opzetten voordat je tot verenigen komt.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten