Bijenrassen: een stemverklaring

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Oude Essink » do 23 jan 2003, 11:14

Stem wijzer!

In mijn verkiezingspamflet vroeg ik een stem uit te brengen op de oude, degelijke, sterke, betrouwbare apis mellifera mellifera. Albert vroeg, hoe het met de integratie van de buitenlanders is, waarop Hennie wilde weten of Albert het over Carnica's, Buckfast e.a. had.
Mijn pamflet was ludiek bedoeld maar niet zonder bijgedachten.
Lezers, die mijn artikelen over Natuur-/Cultuurbijen volgden en recentelijk die over bijenrassen, zal het niet verbazen, waarom ik een lans breek voor de Zwarte Bij; de oeroude bij, die duizenden jaren in ons milieu haar habitat had en nu is weg- geïntegreerd.
In mijn Primorsky verhaal schreef ik:
[quote] Het is adembenemend te zien, hoe er met 'onze'

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door LWPisa » do 23 jan 2003, 12:49

zwarte, zwarte...
eigenlijk moeten we daar iets mee doen.
Is er onder U een imker die zeker weet dat hij (of zij) zwarte heeft en bereid is om daar van over te larven of raat met ei te verspreiden het komend jaar. (Piet?)
Voordat ik (we?) een koningin in Duitsland of Belgie kopen...

Om uit te zoeken of die aan de morfologische criteria (van Ruttner) voldoet kan ik zeker eens meten aan een monster van deze bijen (ik studeer weer en heb goede toegang tot binocs en meetoculairen).

met vriendelijke groet,
Lennard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door wilde » do 23 jan 2003, 14:11

Hennie, in topic 1500, waarnaar je een link maakt, staat dat een CI van lager dan 2 betekent dat het de zwarte bij betreft. Elders hier op het forum was even eerder een ´CI-meetcursus´ aan de gang. Aardig om aan mee te doen. Ik heb van mijn Buckfast F1´s een monster van 12 bijen onderzocht. De gemiddelde CI was 1,80!!! Hoe leg je dat uit?

Is de CI wel zo bepalend voor de raszuiverheid van de zwarte bij? Ook Lennard zou belang kunnen hebben bij de ´echte´ raskenmerken of zouden die door bastaardering praktisch niet meer aanwezig zijn?
Overigens: een mooi pleidooi!
Albert

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Romée van der Zee » do 23 jan 2003, 14:24

Ben natuurlijk blij met je Apis m.m. pleidooi Hennie.
Albert je zou ook de discoidal shift moeten meten, als je toch met de cubitaal-index bezig bent. Ik zal het binnenkort even uitleggen. (of Hennie moet gemotiveerd zijn om dit te doen. Ruttner, pag 58)
R.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Piet Jager » do 23 jan 2003, 23:32

Hallo Lennard,
zwarte, zwarte...
eigenlijk moeten we daar iets mee doen.
Is er onder U een imker die zeker weet dat hij (of zij) zwarte heeft en bereid is om daar van over te larven of raat met ei te verspreiden het komend jaar. (Piet?)
Bij een oude imker (81 jaar), die ik nog weleens moet helpen, staat 1 prachtig zwart volk, dat ik vorig jaar voor hem heb aangekocht om de heidevolken te versterken. De volgende dag bij de controle heb ik tegen hem gezegd, dat hij dat maar beter niet kon doen. Hij heeft met dit volk dan ook veel heidehoning binnengehaald en ik heb gelijk maar voor volgend jaar een paar jonge zwarte moeren geclaimd. Een zuivere bevruchting van die jonge, zwarte moeren wordt natuurlijk wel een probleem. Maar misschien kunnen we een lokatie vinden waar nog veel zwarte darren rondvliegen. Ik dacht dat Hans in de nazomer van 'deze bijen op de vliegplank' nog een foto heeft gemaakt.

!Piet

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Romée van der Zee » vr 24 jan 2003, 00:53

Heb over de discoidale shift een bericht geplaatst.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1657
Romée

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Oude Essink » vr 24 jan 2003, 14:51

De Cubital Index en de DiscoidalShift als rasbepalers.
Daar zitten haken en ogen aan, vooral omdat er zoveel variabelen zijn.
Afbeelding
Op de afbeelding hierboven lijkt het zo eenvoudig maar:
Volgens Fr.Ruttner heeft de nigra een CI van gem.1.7; d.w.z. dat de waarden op een curve
liggen tussen 1.35 en 2.20; de top van de curve meet 1.7.
de carn. heeft een CI van 2.91; dat is de top van de curve; de waar-
den lopen uiteen van 1.86 tot 3.80.
Minstens 50 werksters meten en geen binnenlopers.
H.Velthuis merkt op, dat behalve de gemiddelde waarden ook de variatie in deze waarden tussen bijen van het betreffende volk van belang is. Je moet derhalve een variatiecurve aanleggen; als in het lage gebied van de curve zich een tweede top aandient, heb je met een bastaard volk te maken.
Gemiddelde CI waarde bij de carnica vlgs. Rüttner: 2.91; volgens Hüsing (Lex.der Bienenk.): 2.6; vlgs. Morse (ill.Encycl.of beekeeping): 2.6-2.8; Veldhuis maakt er 2.0-3.0 van, de Schweiz.Bienenvater:2.3-3.5 en onze Piet tenslotte: 2.4-3.0
De mellifera (nigra) op 1.7 en de ligustica op 2.4 is vrij algemeen aanvaard ; ik vermoed echter, dat de echte meters carnica bezitters zijn en dat ze de waarden van de andere rassen van elkaar overnemen.
De Duitser Goetze (ik berichtte reeds eerder over hem) heeft zich vóór de tweede wereldoorlog enorm beijverd om meetbaar de raszuiverheid van de Duitse a.m.m. aan te tonen. Raszuiverheid was een hot item in die dagen.
De a.m.m. komt in onze streken niet meer raszuiver voor; voor de zuivere waarden zou je naar de streken moeten waar het ras nog geïsoleerd leeft ( Noorwegen, Ierland, Zwitserland) of naar een instituut, dat ze raszuiver houdt (Erlangen in Beieren). Retourselectie zou ons wellicht weer dichter bij de inheemse bij kunnen brengen . Hoever zou je echter moeten gaan?
Bij ons is bastaardering opgetreden, vooral door toedoen van binnengehaalde Ligustica's en Carnica's. Zo goed mogelijk de Mellifera terughalen, betekent in ieder geval imkeren met ons 'huisras'

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door wilde » vr 24 jan 2003, 17:11

Hennie, ik vraag mij af welke fysieke kenmerken het sterkst vererven, van zowel moeders- als vaderskant. Elders gaf ik reeds aan dat van mijn BF-F1-bijen de volgende gemiddelde scores gelden (niet van 50 maar slechts van 12 stuks): CI=1,80 en DS=0.
Mogelijk vererven de vleugelkenmerken sterker vanaf de vaders, want anders kan ik die scores niet verklaren. Het uiterlijk is beslist niet zwart.
Zou die veronderstelling waar kunnen zijn?

Ik heb vorig jaar nog een moer aangeschaft die raszuiver (eilandbevruchte Buckfast) zou moeten zijn. Zodra dat volk goed ontwikkeld is, zal ik proberen daarvan apart nog eens de scores vast te stellen, door er een stuk of 10 'grijsjes' aan op te offeren. Die score is wellicht anders.
Ik hecht verder niet aan deze scores, maar voor het archief is het misschien leuk om vast te leggen.
Een resterende vraag is, of de vleugels van darren dezelfde kenmerken hebben. Weet je daarover nog iets naders?
Mvg. Albert

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Romée van der Zee » vr 24 jan 2003, 17:19

Bekijk voor een overzicht van de verschillen tussen bijenrassen ook:
http://website.lineone.net/~dave.cushma ... metry.html
R.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenrassen: een stemverklaring

Bericht door Oude Essink » vr 24 jan 2003, 17:44

Hallo Albert,
De CI bij darren ligt aanzienlijk lager dan bij werksters
bv. Carnica werkster 2.6 dar: 1.8 ( elders geeft men zelfs 1.6 op)
ligustica ,, 2.4 dar: 2.0
mell. ,, 1.7 dar: 1.3
Dat de genetische inbreng van een dar groter zou zijn, lijkt mij onwaarschijnlijk; een dar is niets anders dan "de andere moer".
Jouw meetresultaat bij jouw Buckfast vind ik hoogst interessant, met een paar kanttekeningen; 1. ze zijn niet raszuiver en je kent de "vader" niet; 2. Br.Adam entte in eerste instantie de Ligustica op de Engelse nigra; zou hier van enige dominantie sprake kunnen zijn. 3. jouw steekproef is veel te beperkt om er conclusies aan te verbinden; minsens 50 werksters en dan bij voorkeur de rechter vleugels; en dan bij voorkeur van een raszuiver volk,
vergeleken met die van het bastaard volk, lijkt mij boeiend.
Wel lijkt het voor de hand te liggen, dat er een correlatie is tussen
de CI en de DS.met groet,
hennie oes


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten