Fotos van mijn koninginneteelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Fotos van mijn koninginneteelt

Bericht door Kroese » do 19 jun 2003, 01:08

Hallo allemaal,

Hier wat fotos gemaakt door Arend Verwoert van mijn koninginneteelt.

Afbeelding 
Afbeelding 
Een zeer goed verzorgde doppen serie.

Afbeelding 
Als de moeren uitgelopen zijn, breek ik de dopjes van de cup af, omdat de moer de overgebleven koninginnemelk gaat opeten, en dan niet meer uit de dop kan teruglopen, en dood gaat.

Afbeelding 
De moer is hoegenaamd rijp. Ik doe de dop weer dicht, en ze loopt even later gewoon uit.

Afbeelding 

Afbeelding 

Groeten Hennie Kroese.......






Bijgewerkt door - kroese op 19/06/2003 01:22:33

Bijgewerkt door - kroese op 19/06/2003 01:52:28

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Fotos van mijn koninginneteelt

Bericht door wilde » do 19 jun 2003, 09:50

Hennie, dat zijn prachtige series uniforme doppen.
Hoeveel pleegvolken had je daarvoor nodig?

Bij mij willen de Buckfastvolken niet goed doppen verzorgen, ook niet als ze moerloos zijn. Het beste zou zijn om in bastaardvolken te telen, maar dan moet je wel veel volken aanhouden. Ik wil niet meer dan een stuk of 10 hoofdvolken.

Jij schrijft elders dat je normaal kweekt in moergoede (Buckfast?)volken boven een rooster. Ik weet uit de literatuur dat de grote telers het zo, via een starter, doen, maar mij lukt dat niet goed.

Zijn die volken ook zwermtraag?
Je noemt ook ´zwarte´ teruggelopen moeren. Dat zijn toch geen Buckfastvolken?


Met complimenten, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 19/06/2003 13:10:10

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Fotos van mijn koninginneteelt

Bericht door Kroese » vr 20 jun 2003, 01:52

Hennie, dat zijn prachtige series uniforme doppen.
Hoeveel pleegvolken had je daarvoor nodig?
Ik gebruik 2 a 3 pleegvolken, afhankelijk van het aantal latten. 2 latten van 16=32 doppen per pleegvolk.
Zijn die volken ook zwermtraag?
Uitzonderlijk traag, met veel bijen, een grote haaldrift. Ik vind zelf ook dat deze pleegvolken het uitzonderlijk goed doen.
Voor de serie doppen die nu op 2 pleegvolken zit (4 latten x 15 doppen) was ik deze week wat bezorgd. In de onderbak heb ik in alle volken een jonge leggende UG02-539 F1 ingevoerd. De moeren hadden hooguit 2 dagen eitjes kunnen leggen, toen ik boven het rooster de aangeblazen dopjes heb gehangen. Ik heb geen open broed naast de doppen gehangen, omdat ik geen broed uit andere volken wilde inhangen, vanwege de concurerende broedgeur(t.o.v. de jonge moer), en de (her)introductie van varoa. Vandaag (donderdag) heb ik de doppen even bekeken. Ze waren ondanks het gemis aan open broed naast de doppen(om voedsterbijen aan te trekken) zeer goed uitgebouwd, en bijna gesloten.
Je noemt ook ´zwarte´ teruggelopen moeren. Dat zijn toch geen Buckfastvolken?
Deze 'zwarte' moeren 3 meter over de tegels naar mijn lonkende moerloze BF volken gelopen.
Deze 'zwarte' volken zijn 5 kunstzwermen van de cursusvolken die ik gekocht heb om cursus mee te geven aan 11 beginners. Als ik voldoende bevruchte BF heb, dan knijp ik de resterende 'zwarte' OK's dood, en voer na 9 dagen de jonge BF moeren in. In de moerloze gedeelten van deze cursus volken heb ik al een jonge onbevruchte BF ingevoerd. Het duurt dan toch nog meer dan 6 weken voor ik die verschrikkelijke stekers kwijt ben. Ik weet dat het geen regel is, maar deze volken zijn zeer stekerig, en geen reclame naar cursisten toe.
Met complimenten, Albert
Dank je, Ik ben ook zeer tevreden met eigenlijk alle teelten tot nu toe. Ik heb erg weinig kleine moertjes uitgeselecteerd.

Groeten Hennie Kroese......

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fotos van mijn koninginneteelt

Bericht door Piet Jager » ma 23 jun 2003, 12:48

Hennie,

Schitterend!
Mag ik hier ook eens een paar 'leerbruine' moeren van jou zien?

!Piet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Fotos van mijn koninginneteelt

Bericht door Kroese » di 24 jun 2003, 23:20

Hennie,

Schitterend!
Mag ik hier ook eens een paar 'leerbruine' moeren van jou zien?

!Piet
Afbeelding

PIET: Bij deze foto's van 2 "leerbruine" geinsemineerde dochters van de UG02-539 moer.
Prachtig kleurtje he!! Vooral t.o.v. die Veluwse zwarte bijen, die ik uit een zwerm heb geleend.

Afbeelding

Wilt u misschien ook nog 1 of meerdere dochters uitproberen, dan heb ik op 26/27 Juni nog wel ruimte in de serie die dan moet uitlopen.
Mail dan naar:
hkroese@hetnet.nl


Afbeelding

Dit zijn de EWK's waarin de KI moeren opgesloten achter een roostertje blijven. In de kast zijn 3 EWK's met hun eigen voerbakje ondergebracht. Rondom geisoleerd met 4 Cm isolatie.


Afbeelding


Groetjes Hennie Kroese......





Bijgewerkt door - kroese op 24/06/2003 23:25:09

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fotos van mijn koninginneteelt

Bericht door Piet Jager » vr 27 jun 2003, 12:19

Hennie,

Fine, a 'yellow' blacktail one!

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten