Inballen koningin

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Inballen koningin

Bericht door StefaanDeputter »

Beste imkers,

Wie kan mij een raadje geven ?
In kast 1 had ik een oude koningin opgesloten in een klein kooitje gedurende 7 dagen om ze te vervangen door een jonge bevruchte koningin.
In kast 2 had ik hetzelfde gedaan en de koningin eruit genomen na 7 dagen. Een paar uur zonder koningin laten zitten en dan op de voederopening van de dekplank een krant gelegd en daarop een opengeschoven bevruchtingskastje met nieuwe koningin op gesloten broed. Een paar dagen nadien lag ze dood op de vliegplank.
Door de mislukking van kast 2 heb ik dan maar de koningin in kast 1 terug bevrijd.
Een week nadien begin ik met mierenzuurbehandeling en zoek ik de koningin in kast 1.De bijen waren ze aan 't inballen. Ik heb de koningin kunnen bevrijden en in een kooitje gezet met een deegstop.
Vandaag (na een week) kontroleer ik de kast op de mierenzuurverdamping en zoek ik eieren en koningin. Weer waren de bijen ze aan 't inballen. Weerom heb ik ze kunnen bevrijden en in een kooitje met deegstop geplaatst.
Wat bezielt die bijen?
Ik denk dat ik voor de winter mijn handen van die kast ga houden.

Groeten

Stefaan Deputter
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Inballen koningin

Bericht door wilde »

Stefaan, door het langdurig opsluiten worden zowel de koningin als het volk gestrest. Als je daarna de kast opent vertonen ze inbalgedrag door het nerveus gedrag van de koningin. Die wil niet opnieuw in het kluisje en zet het op een lopen. Daarop reageert het volk met inballen.
Remedie: met rust laten na zulke acties.
Groetend, Albert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten