Bevruchting (late)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bevruchting (late)

Bericht door Piet Jager »

Late bevruchting.

Op 25 aug. mijn zesraams Carnica F-1 volk moerloos gemaakt, omdat de oude moer van 2001 de winter waarschijnlijk niet meer zal overleven. Ze had al twee keer een stille moerwisseling gepleegd, welke ik alle twee met succes in een ander volk heb ingevoerd.

Op 6 sept. liep de eerste moer uit en verscheidene doppen waren al afgebeten. De overige doppen heb ik verdeeld over twee zelf gemaakte Apidea kastjes, die reeds twee dagen moerloos stonden. De moeren uit deze kastjes had ik tevoren weggegeven aan iemand die nog een paar moerloze volken had.

Op 16 sept. was de jonge moer uit de zesramer reeds aan de leg en naar haar lichamelijk aanzien is zij bevrucht, ondanks het feit dat ik al geruime tijd geen enkele dar meer in mijn stal waarnam, terwijl de darren normaliter staan te dringen.

Op 18 sept. zal ik de twee Apidea's nakijken, maar ik heb goede hoop dat dit nu ook goed zal gaan.

Het weer werkt deze week uiteraard fantastisch mee en de beste volken elders zullen nog wel enkele darren hebben.

Zo laat en dan toch nog succesvol!

!Piet
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bevruchting (late)

Bericht door maartenkleijne »

Gefeliciteerd Piet.
In Noord-Italie hoorde ik dat de koninginnetelers nog tot en met NU bevruchte moeren verkopen. Maaar hier kan het dus ook!!!
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bevruchting (late)

Bericht door kole.amj »

PIET,
Hoe moet ik mij dat voorstellen.Een koningin die 2-maal een
stille moerwisseling pleegt?
En als je dat de eerste keer redt hoe is het dan met de
acceptatie in het volk en de leg(reproductie) van die te
wisselen koningin. Want het is toch zo dat het volk,en niet de
koningin,bepaald dat er gewisseld moet worden?

groet,
A-3
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchting (late)

Bericht door Piet Jager »

Je maakt opzeker moment de kast open en ziet twee moeren lopen. De oude, gemerkte moer en een andere moer (nieuwe wisselmoer) Je haalt de nieuwe wisselmoer eruit en voert haar in een ander volkje in.
Een tijdje later zie je weer enkele (ca twee a drie) doppen en wacht tot de tweede wisselmoer in het volk loopt met de oude moer samen. Ook de tweede wisselmoer haal je weg en voert haar in een klein volkje in. De derde keer ging ze niet meer wisselen en heb in haar weggehaald uit haar zesramer, zodat het volk moerloos was en redcellen ging aanzetten. Daarvan heb ik nog 3 jonge moeren kunnen trekken, die deze week alle drie nog bevrucht zijn. 'k Heb er nog 2 over! Carnica Troiseck F-2

'k Heb nu allemaal zuster koninginnen van de Carnica Troiseck lijn van Albert Nuy op mijn volken

!Piet
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bevruchting (late)

Bericht door kole.amj »

PIET,
Is er verschil in handteerbaarheid tussen F1 en F2 of tussen
de F2 volken?
Spreek je voor wat betreft deze F2-s nog van zuiver carnica?

Groet,
A-3
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchting (late)

Bericht door Piet Jager »

Adri,

De hanteerbaarheid van de F-2 bij sommige lijnen is dikwijls goed.
Als hetzelfde ras in je eigen omgeving redelijk is vertegenwoordigd werkt dat natuurlijk alleen maar positief. Valt het een enkele keer verkeerd uit, dan de moer gelijk opruimen eer ze darren produceert.

De F-2 kun je geen zuiver ras meer noemen, omdat er voor de tweede maal geen gecontroleerde paringen hebben plaatsgevonden. Een F-1 volk daarentegen mag je nog wel tot het ras rekenen, omdat zij homogeen van samenstelling is (50% moederlijn en 50% vaderlijn). Ook draagt zij nog vele goede eigenschappen van dat ras met zich mee en geeft de F-1 moer uiteraard nog zuivere darren.

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten