Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Piet Jager » vr 30 apr 2004, 23:34

Mijn experiment

In de nazomer van 2003 begon mijn oude Carnica F-1 moer aan een stille moerwisseling. Na 3x een jonge moer van de raat '˜geplukt' te hebben, heb ik haar maar in een Apidea kastje weggezet en in de grote kast redcellen laten aanzetten omdat haar nateelt zeer zachtaardig is en zij de winter toch niet meer zou overleven. De jonge moeren heb ik laten bevruchten vanuit de Apidea-kastjes en daarna in oude moersvolken ingevoerd.

Eentje (jonge moer) bleef echter over en toen het november werd, heb ik maar besloten om haar te overwinteren en nog gauw wat extra voer te geven. De hele winter door zo'n beetje verdunde honing (ca 4 potjes van 450 gram) in kleine vogelfonteintjes toegediend. Het voorjaar was echter lang koud en gaf weinig vlieguren. Maart en begin april werd kritiek voor wat het voer betreft, maar ze heeft het grandioos gehaald.

Afbeelding

De zelfgemaakte Apidea's zijn 16 cm hoog, 16 cm breed en 33 cm lang.
De 3 raampjes ( 10 x 15 cm) hebben een gezamenlijke raatoppervlak van 900 cm2
Ter vergelijking : een normale honingkamerraam heeft een raatoppervlak van 816 cm2
Dus een piepklein volkje en toch goed door de winter gekomen (met kunst en vliegwerk!).

Afbeelding

Op 13 april heb ik haar onderste boven op een zesramer ( 2 uitgebouwde ramen, twee ramen voer en twee sluitramen) gezet.
De zesramer is een dubbelwandige Simplex-kastje (lekker warm) en staat nu op dezelfde plaats als dat witte Apidea-kastje (op een afgezaagde boomstam).

Afbeelding

Ze vliegt er nu al 17 dagen lustig op los en ik wil haar laten uitgroeien tot een volwaardig volk.
Nog 14 dagen wachten en dan gaat de Apidea er af!

Ondanks dit succes zou ik het echter niemand aanbevelen om het ook eens te proberen.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Piet Jager » di 01 jun 2004, 14:54

Op 11 mei Apidea weggehaald en het geheel overgezet
op een 10 raams broedkamer met 2 sluitramen.
Afbeelding

Op 23 mei sluitramen weggehaald en 2 ramen met vellen gegoten kunstraat - tegen het broednest aan - gegeven. Ze staat nu op 10 ramen.

Vandaag 1 juni 2004 ca 12.00 uur kwam de voorzwerm af. Deze woog 1,5 kilo (= 15.000 bijen) schoon aan de haak. Dus een jonge koningin (Carnica F2), welke geboren is in aug./sept. van het vorig jaar, wil het jaar daarop toch wel gaan zwermen.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Piet Jager » ma 07 jun 2004, 21:38

Vanmorgen 7 juni nog een mooie nazwerm gekregen van het overwinterde Apideakastje. 'k Heb haar maar meteen op een zesramer gezet.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Piet Jager » do 10 jun 2004, 13:42

Vanmorgen 10 juni kwam er nog er een mooie tweede nazwerm af van het oorspronkelijke Apideavolkje. Op 13 april stond ze nog op 3 miniraampjes en zaten de bijen nog niet eens in de voerbak. Binnen 2 maanden dus 1 voorzwerm, 2 mooie nazwermen en de oude stock.
Waarin zo'n klein (niet behandeld) overwinterd Apideavolkje groot kan zijn!

Ligt hier soms een/de oplossing voor het varroaprobleem?

!Piet

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Kees van Gortel » vr 11 jun 2004, 09:15

Graag even reageren op de stelling: "Is dit de oplossing voor het varroa probleem.
Zelf woon ik aan de heide. Volken, veelal huis tuin en keuken bijen, vliegen daar op. Vorig jaar nog laat. Volken gaan klein de winter in en komen er héél klein uit. Bij mijn buitenstand, waar de volken echt midden op de heide staan had één volk een muis gehad. Het resultaat in het voorjaar was een volkje van vuistgrootte, met niet veel meer raat dan die vuist. (Dit volk heeft uitgebouwde raat en voer gekregen)
De andere volken zitten hooguit op 3 ramen, bij het uitwinteren.
Mijten? Nog niet gezien dit jaar, tenminste in de eigen volken.
Wat dat betreft: Rassen die (te) groot opbouwen zorgen voor problemen. Stap maar allemaal weer over op volken die van een flinke broedpauze houden, en waarmee je na de heide klein de winter in gaat. Niet verenigen voor de winter, de volksgrootte is dan naar inzicht van de imme ideaal.
Het probleem zit em dan natuurlijk weer in de volksgrootte die (tegenwoordig) vereist wordt voor de bestuivingsvolken voor het fruit.
Doordat bij ons de voorjaarsdracht laat valt, kom ik voor 15 april niet aan 5 ramen broed. De enige oplossing is dan een vroege wilgendracht nalopen.

hgr. Kees

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Piet Jager » vr 11 jun 2004, 16:51

Dag Kees,

Leuk dat je hierop 'positief' reageert.
Misschien worden anderen ook alvast aan het denken gezet!
Kees nodigt uiteraard niet alleen mij, maar ook alle anderen uit om op de stelling te reageren.
Mijn ideeen hierover zal ik volgende week uitgebreid ventileren.
Momenteel zit ik even zeer krap met mijn tijd.

!Piet

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Van overwinterde Apidea naar spaarkast

Bericht door Henk Klok » za 12 jun 2004, 00:19

Piet,
ik heb de stelling: "Is dit de oplossing voor het varroa probleem" hier tot onderwerp gemaakt.

Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten