Volken ombouwen naar Buckfast

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Volken ombouwen naar Buckfast

Bericht door Kroese » za 16 apr 2005, 20:30

Vandaag de vraag van iemand die zijn volken wil gaan omzetten naar Buckfast(BF), om 3 of 6Raams BF volkjes.

Volken ombouwen, kun je best zelf. Hier zijn meerdere methodes voor.

Maak een broedaflegger in een 3Ramer (dus zonder koningin). Breng die een paar Km weg tegen het afvliegen. Na 8 a 9 dagen de redcellen breken. Ze zijn dan hopeloos moerloos. Je kunt nu op dit moment een jonge onbevruchte of een jonge bevruchte moer invoeren. Als de moer aan de leg is, dan moet het volkje wekelijks goed gecontroleerd worden op 'wisselcellen'

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Volken ombouwen naar Buckfast

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 02 mei 2005, 13:46

Zelf heb ik geen problemen gehad, met enkele volken die ik gekregen had om te starten, van een buckfast koningin te voorzien. De enige voorwaarde is, doe het laat genoeg op het seizoen. Als je in september een nieuwe koningin op de kast zet zijn er weinig problemen te verwachten. De problemen van wisselcellen treden pas op als de eertse nakomelingen van de koningin in het volk uitlopen. We zij dan reeds in oktober en de bijen hun instinct vertelt hun dat het te laat is om de moer nog te wisselen. Op het ogenblik dat er darren zijn hebben de nakomelingen van de koningin een overwicht en zijn er geen problemen meer te verwachten.

Waarom niet de apidea volkjes op een 3 ramer zetten eventueel een 6 ramer en in september verenigen? De koningin heeft dan een eigen hofstaat met haar nakomelingen en toch al wat bijen.
Zelf zou ik het niet echt vinden dat ze de F1 vervangen. Wat dan overblijft is een F2 en die gaan ze niet meer vervangen. De volgende maal is het dan absoluut geen vergroot risico meer om ze te vervangen. F2's zijn mijn inziens nog bruikbaar.

Wat ik dit jaar eens ga proberen voor een collega is een 3-ramer met uitgebouwde ramen, waarvan 1 met stuifmeel en 1 met voedsel en 1 lege, te vullen met bijen en daar een bevruchte koningin in te voeren. Mijn collega heeft namelijk Carnica en een andere kastmaat. Als dit lukt kan dit natuurlijk ook een oplossing zijn indien de buckfast kweker dit voor je wil doen.

mvg

buckfast beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten