teeltlat in honingzolder

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jocola
Berichten:15
Lid geworden op:vr 25 okt 2002, 18:43
Locatie:Belgium
Contacteer:
teeltlat in honingzolder

Bericht door jocola » zo 09 apr 2006, 22:02

Hallo,
hopelijk stel ik hier geen domme vraag, maar vergeef het mij want ik ga dit jaar voor het eerst zelf omlarven dus.... .
Mijn vraag is: kan een teeltlat met dopjes en larven in de honingzolder uitgebouwd worden door de aanwezige bijen?
Ik werk met simplex-kasten en volledige honingzolders dus de raampjes zijn even groot als mijn broedramen.

Met dank voor de eventuele antwoorden en ik denk dat U mij hier nog vele malen zult tegen komen. Daar het forum mij al zéééér veel geleerd heeft.
BEE HAPPY
Johan

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: teeltlat in honingzolder

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 09 apr 2006, 22:24

Hallo Johan,

Domme vraag? Waar haal je het.

Nu maar antwoorden op je vraag. Dit kan zonder problemen. Deze methode wordt meestal gebruikt in een moergoed volk. Wel moet je op enkele zaken letten.
- Zorg dat je voldoende jonge bijen naar de honingzolder trekt. Zij zullen de larfjes moeten verzorgen. Enkele uren voor je overlarft (vorige dag) klop je 2 ramen af met jonge larfjes. Zo ben je zeker dat er geen darren of de koningin mee in de honingzomder gaan. Hang deze 2 ramen in het midden boven het broednest en laat 1 opening vrij. Hierin komt later het raam met dopjes. De voedsterbijen zullen nu naar boven komen om het broed te verzorgen. Als het teeltraam wordt ingebracht zullen ze ook deze cellen gaan verzorgen.
- Bij voldoende dracht en een zeer sterk volk, willen de bijen de dopjes wel eens aanbouwen. Om dit te voorkomen wordt er dikwijls aan weerszijden van de dopjes een latje gemonteerd. Je hebt dan minder kans dat ze aan elkaar worden gebouwd.
- Ik ga er van uit dat je geen broedstoof zal gebruiken. Je dient dan de gesloten doppen in te kooien. Dit kan de 9de dag of je kan wachten tot dag 14. De doppen zijn dan minder kwetsbaar maar de kans op aan elkaar bouwen vergroot.
- Als je de mogelijkheid hebt, larf dan 's morgens over en controleer in de namiddag. Je ziet dan al hoeveel doppen er zijn aangeblazen. Je kan dan diezelfde dag nog eens overlarven. Het aantal aangezogen doppen zal dan stijgen.

In alle geval. Lukt het de eerste maal niet, niet paniceren en gewoon terug beginnen.


mvg

Theo

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: teeltlat in honingzolder

Bericht door frits dalm » ma 10 apr 2006, 01:34

Theo,
Het lijkt mij niet verstandig om jonge larven
te brengen naar de plaats waar je omgelarfde
cellen wil laten optrekken.
Zal daar eerder gesloten broed naar toebrengen
om te verkomen dat ze op de verkeerde cellen
moerdoppen aantrekken
Krijg je ook jonge bijen daar om de gewenste
cellen aan te trekken.

Frits

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: teeltlat in honingzolder

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 10 apr 2006, 09:35

Hallo Frits,

In de praktijk blijkt dit geen probleem te zijn. Ik doe dit reeds 5 jaar, een collega doet dit reeds meer dan 10 jaar. Zover ik weet zonder problemen.

Bij het omhoog hangen van gesloten broed zie ik echter ook enkele bezwaren.
- Wat als het pas gesloten broed betreft? 12 dagen wachten voor het overlarven? Hoe weet je trouwens op het zicht hoe oud het gesloten broed is.
- In de zwerm/overlarfperiode zal je zelden een plak broed aantreffen van gelijke ouderdom. Meestal is er op een raat bias aanwezig.

Wat zijn echter de bevindingen van de andere forum leden? Hadden zij reeds problemen met het omhoog hangen van jonge larfjes?

In de brochure van Kon VIB "Moeren kweken met het overlarfproject" staat op dag -1 (dag 0 = dag van overlarven) "Meteen nemen we twee ramen met eitjes en open broed, maken die bijen vrij en brengen ze centraal boven de rooster. Tussen deze twee ramen in blijft de ruimte voor een raam vrij."

mvg

Theo

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: teeltlat in honingzolder

Bericht door Bieboerke » ma 10 apr 2006, 18:00

Theo,
Op die plaats komen op dag 0 de reeds aangeblazen (gezogen) moerdopjes die de dag voordien omgelarfd zijn. Hier werk je met reeds gestarte moercellen en dat gaat opperbest. Maar diegenen die reeds jaren zo'n cellen afhalen bij mij raad ik aan pas 2 uur voor het inbrengen van de aangeblazen moercellen die beide openbroedraten in het hoogsel te hangen waartussen de teeltlat met moercellen nadien zal komen te hangen. Die twee uur is ruim voldoende om jonge bijen te lokken naar die openbroedraten en naar de ledige ruimte ertussen.

Als antwoord op de vraag van Johan: soms worden die cellen goed aangenomen , soms minder. Veel hangt af van de toestand waarin het volk zich bevindt (veel jonge bijen, beetje zwermlustig enz.)
Wil je echter zeker zijn van een goede aanname,zonder met een starter te werken, hang in het midden van je honingzolder twee openbroedraten. Twee uur nadien neem je de honingzolder af en plaatst hem op dezelfde plaats op een bodem. De broedkamers sluit je af en plaatst die op een andere plaats in je bijenhal. Alle vliegbijen vliegen naar die honingzolder. Twee uur nadien begin je om te larven den plaatst de teeltlat tussen die twee broedraten. Zes uur later zet je alles terug zoals het geweest was. Je hebt enkel rekening te houden met de tijdspanne. De volgende dag nakijken hoeveel doppen aangezogen zijn en of er eventueel doppen op he open broedraten begonnen zijn. Later bij het inkooien van de doppen, als ze pas gesloten zijn, de broedraten terug naar de broedkamer brengen en nog eens nazien op eventuele moerdoppen.
Bieboerke

jocola
Berichten:15
Lid geworden op:vr 25 okt 2002, 18:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: teeltlat in honingzolder

Bericht door jocola » ma 10 apr 2006, 23:15

Bedankt voor de info het geeft mij ook het gevoel dat ik op de goede weg ben.
Ik laat jullie zeker nog iets lezen over de resultaten.

Met dank
BEE HAPPY
Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten