Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese » ma 30 apr 2007, 00:44

Nu de bijenvolken weer terug zijn van de fruit, kan de teelt weer gaan beginnen. (Ben stiekum voor mezelf al wat aan het telen)[;)]

De UG05-350 van vorig jaar is er ook nog, en zal zeker wegens het succes van deze teelt weer ruim gebruikt gaan worden.

Verder heb ik nieuwe Zweedse eiland teeltmoeren, de TFB06-026 en de TFB06-004. Van de beide moeren heb ik begin Augustus nog een kleine serie nageteeld.
De 026 heb ik in wat eigen volken ingevoerd. Van de 004 heb ik er een flink aantal ingevoerd in een aantal (voor het merendeel) zwarte volken van een collega, zelf nog op de heide. Dit is uitzonderlijk goed gelukt, misschien omdat het al wat later in het jaar was. Geen uitval, een enkele had maar een moer gewisseld. We hadden ze gemerkt, dus bij de voorjaars inspectie,(die ik als test kontrole zelf gedaan heb) wisten we precies wat er in de kasten moest zitten. Deze TFB volken ontwikkelen zich vrij snel in het voorjaar, en blijven tot en met nu zeer goed behandelbaar, waarbij er geen kap wordt gebruikt. Deze volken zijn net van de appels terug, met veel gewicht aan honing.
De pedigree gegevens van deze moeren kun u op mijn "pedigree" site vinden. Ook staat onder de knop "teeltplannen" het nieuwe teeltrooster voor dit jaar.
Onder de knop "INFO" kunt u informatie vragen over alle teeltzaken.

Op de 1e link hieronder vind u veel over teelt technieken (ook starters voor omlarven)

Veel teelt plezier gewenst.
Hennie Kroese........

http://home.hetnet.nl/~kroese/ (koninginnenteelt methodes en KI)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees en teeltplannen)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Dirk Blanken » ma 30 apr 2007, 19:49

Hennie waar bestel jij die zweedse teeltmoeren(breeders)?
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese » ma 30 apr 2007, 21:08

Misschien interessant, Tore Forsman zit in een studie groep die varoa resistente bijen onderzoekt.

"Introductionary study for
breeding Varroa resistant bees
Final report by Tore Forsman, Per Ideström and Erik Österlund of
SWEDISH BEEKEEPING ASSOCIATION 2004"

De link van de pagina. (ook Engels)
http://www.elgon.se/story/study.htm

http://www.elgon.se/story/Intro_final.pdf

Een video tje over bijen op de vliegplank, die een mijt proberen te bijten.
http://home.agrolink.net/so.ohlsson/mov ... g_mite.mov

Hennie.....

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese » di 01 mei 2007, 23:58

Kroese schreef:
Tore Forsman zit in een studie groep die varoa resistente bijen onderzoekt.
Door dit artikel zou de suggestie kunnen ontstaan dat de TFB moeren Varoa tolerant zouden kunnen zijn.

Hiervan is nergens melding van gemaakt in de pedigree gegevens.
Ook heeft Tore Forsman mij in de moeren eigenschappen niets van vermeld.

Dat hij in een studie groep over dit onderwerp heeft deelgenomen, zal misschien in de toekomst zijn invloed kunnen krijgen.

Groeten,
Hennie...........

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Gerard Boswinkel » di 08 mei 2007, 22:06

Hoi Hennie,

Op je website zie ik dat jij ook nog twee teeltmoeren van de Fehrenbachjes hebt. Uit je teeltschema blijkt dat je er niet meer van nateelt. Klopt dat???

Ik heb een viertal dochters van jou FF 391 zitten. Prima bijen!!! Zeker zo goed als de UG05-350. De zachtaardigheid van mijn standbevruchte moeren is zeer goed.

Mocht je er niet meer van natelen, dan weet ik nog wel iemand die in die twee moeren geïnteresseerd is[;)]!!!

Groeten..........

Gerard

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese » wo 09 mei 2007, 00:28

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Hennie,

Op je website zie ik dat jij ook nog twee teeltmoeren van de Fehrenbachjes hebt. Uit je teeltschema blijkt dat je er niet meer van nateelt. Klopt dat???

Ik heb een viertal dochters van jou FF 391 zitten. Prima bijen!!! Zeker zo goed als de UG05-350. De zachtaardigheid van mijn standbevruchte moeren is zeer goed.

Mocht je er niet meer van natelen, dan weet ik nog wel iemand die in die twee moeren geïnteresseerd is[;)]!!!
Groeten..........
Gerard
Hallo Gerard, Je hebt gelijk, dat ik de pedigrees er nog op heb staan. Maar vorig jaar beschouwde ik ze als experimenteel.
De B391 is wat volksopbouw prima, maar de zachtaardigheid is wat minder. Dit betekent niet dat ze agressief zijn, maar ze zijn wat pinneger. De 350 is veel aardiger, en minstens zo goed in de opbouw en de haal eigeschappen.

De B150 (ook experimenteel) veel te zwart. De bijen van deze moer hebben ze grijze viltbandjes van de Carnica, en 1 bruin ringetje van de BF. Waarschijnlijk een test kruising van Klaus Fehrenbach. De nateelt is ronduit wel produktief, maar erg onaardig in de behandeling. Een F2 die ik er van had in een late nateelt, was agressief te noemen. Daarom vind ik er teveel nadelen aan deze moeren zitten, en heb ik ze ook niet meer in de teelt opgenomen. De B391 is trouwens op de fruit gewisseld.

Daar tegenover, ben ik nog steeds tevreden met de 350, maar nog meer met de 2 TFB moeren. De TFB06-004 en de TFB06-026. De 026 geeft prachtige kleur BF bijen. De 004 ook. De 004 geeft prachtige licht kleurige moeren. De 026 heb ik in een paar eigen winter volken overwinterd. De voorjaars ontwikkeling is geweldig explosief. De volken hebben een geweldige spat honing gehaald.

De F1's van de 004 heb ik veel bij een collega imker in augustus ingevoerd. Die laten de zelfde geweldige groei zien. We hebben ons echt bijna een breuk gebeurd toen we ze van de fruit gingen halen.
Ook de zachtaardigheid van de beide TFB lijnen is geweldig, en doen niet onder voor de UG05-350.

Ik ben nu een stukje verder in het seizoen geweldig tevreden over deze TFB nateelt.
Ik kan deze moeren dan ook van harte aanbevelen. Ze hebben wat mij betreft alle tests zeer goed doorstaan.

Groeten,
Hennie.... (die veel te veel goede en grote volken heeft, en er nog een paar gaat verkopen).

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese » wo 16 mei 2007, 13:21

Opmerkelijk.

Ik heb een tussenteelt gedaan, gelijk toen de bijen van de fruit terug waren. Die kwamen normaal volgens de planning laat Maandag avond - nacht Dinsdag uit. Dit was ook zo met de TFB06-004, maar tot mijn verbasing bleek Zondagavond al om 8 uur bij de kontrole van de stoof dat er al 3 moeren over de doppen liepen, en al met het knaagwerk waren begonnen.
Normaal heb ik de ramen met de latten zoals ze in de volken hangen na het verzegelen zo in de stoof gehangen. Het van de latten halen, doe ik altijd 1 dag voor het uitlopen. De poppen zijn dan al redelijk afgehard, en kunnen dan wel een klein stootje hebben.
Nu moest ik als een haas de moertjes en de doppen in de uitloop kooitjes hangen. Ze hadden in sommige dopjes al wel een klein gaatje gebeten, maar nog niet groot genoeg om de poppen te kunnen dood steken.
Nu bleek dat dit allemaal moertjes waren uit de TFB06-026 doppen.
Maandagavond waren alle 026 moeren uitgelopen. De 004 moeren waren toen net begonnen met uitlopen.
Dus even 24 uur sneller met uitlopen.
De moeder van de 004 heeft aan de darrenkant egyptische eigenschappen ingekruisd. KB080(Kjeld Brandstrup) X NO1(erik Osterlund)
De TFB06-026 is op een eiland bevrucht met die genen in de darrenlijn.

Ik heb de vraag aan TFB per mail gesteld, of hij mij er wat over kan vertellen.

Ik ben nu benieuwd of bij de komende uitloop 22 Mei (21) dit weer gebeurt. In ieder geval, hang ik ze iets eerder in de uitloop kooitjes.

Hennie. (met bijen blijf je toch maar weer voor verassingen staan)

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door labrador » wo 16 mei 2007, 15:04

Kroese schreef:
Opmerkelijk.

Nu bleek dat dit allemaal moertjes waren uit de TFB06-026 doppen.
......
Dus even 24 uur sneller met uitlopen.

De moeder van de 004 heeft aan de darrenkant egyptische eigenschappen ingekruisd.
....
De TFB06-026 is op een eiland bevrucht met die genen in de darrenlijn.
Ik snap het niet helemaal en probeer het even op een rijtje te zetten;

Moeder 004 heeft egyptisch bloed "y" genaamd
Vader 026 zijn vader (opa dus)heeft dezelfde "y" bloedlijn?

Zou je deze twee gaan kruisen (KI) dan selecteer je dus het egyptische bloed naar voren.
(Dan worden de broed-dekseltjes piramide-vormig?[^])

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door Kroese » wo 16 mei 2007, 17:34

labrador schreef: Ik snap het niet helemaal en probeer het even op een rijtje te zetten;
Het is bekend dat die Egyptische combinatie een kortere gesloten broed periode te hebben.
Kijk even op mijn pedigree site, daar staan de pedigree's van deze beide moeren. De een heeft het ingebracht aan de moeder zijde, en de ander aan de darren zijde. Wel wat generaties terug.

(Ik weet niet of je alles met hondjes fokken kunt vergelijken.:D)

Hennie Kroese........

http://home.hetnet.nl/~kroese/ (koninginnenteelt methodes en KI)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees en teeltplannen)

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuw en bekend Buckfast materiaal

Bericht door hofstede » wo 16 mei 2007, 22:39

Henny de moeren van de 004 0026 hebben een prachtig gele kleur .
Wat ik er mooi vindt .
Heb vanavond de vliegklepjes dus u maar afwachten .

groet jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten