Bevruchting jonge moeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
kristeln
Berichten: 25
Lid geworden op: za 27 jul 2002, 13:41
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bevruchting jonge moeren

Bericht door kristeln » vr 18 mei 2007, 12:37

Ik heb op 29 April 3 jonge moeren in EWKtjes geplaatst voor bevruchting ( Gebr. op 26 April ) De daarop volgende week heeft het hier zeer hard gewaait. 1 Moer is niet van de vlucht terug gekeerd en de andere 2 zijn nu nog steeds niet aan de leg. Kan iemand zeggen of deze moeren nog aan de leg kunnen gaan of dat de bevruchting mislukt is.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bevruchting jonge moeren

Bericht door de vos roger » vr 18 mei 2007, 13:29

Ik heb hier de laatste week van april 16jonge F1 moeren in bevruchtingskastjes gestoken,ze zijn maar pas deze week aan de leg.
Van de 16 bleven er vier achter.
Dus Joop nog enkele dagen geduld en alles komt wel in orde,maar of de bevruchting goed zal geweest zijn zullen we moeten afwachten.
groetjes

roger

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bevruchting jonge moeren

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 18 mei 2007, 21:09

kristeln schreef:
Ik heb op 29 April 3 jonge moeren in EWKtjes geplaatst voor bevruchting ( Gebr. op 26 April ) De daarop volgende week heeft het hier zeer hard gewaait. 1 Moer is niet van de vlucht terug gekeerd en de andere 2 zijn nu nog steeds niet aan de leg. Kan iemand zeggen of deze moeren nog aan de leg kunnen gaan of dat de bevruchting mislukt is.
Er wordt meestal van uitgegaan dat een koningin tot de 21ste dag bronstig kan zijn. Dan nog enkele dagen voor ze aan de leg gaat. Als we jou koninginnen uittellen komen we dus uit op 17 mei. Het wordt inderdaad zeer hoog tijd dat ze aan de leg gaan. Dat het broed goed zal zijn, weet je dan 9 dagen later.

Bij goed weer en juiste omstandigheden, is een jonge koningin meestal aan de leg 12 dagen na de geboorte.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bevruchting jonge moeren

Bericht door de vos roger » vr 18 mei 2007, 21:44

buckfast_beekeeper schreef: Bij goed weer en juiste omstandigheden, is een jonge koningin meestal aan de leg 12 dagen na de geboorte.
mvg
Theo
Dat hebben we juist nog niet veel gehad in de maand mei,het zijn nu maar de laatste dagen dat het wat beter is.
Straks terug een record maand mei de natste sinds.....

Vandaag mijn jonge koninginnen gemerkt en op het einde van volgende week als het broed in orde bevonden wordt voer ik ze in mijn produktievolken ,daarna begin ik aan de tweede ronde van de koninginneteelt voor wat reservevolken.


roger

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bevruchting jonge moeren

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 18 mei 2007, 22:12

Dat hebben we juist nog niet veel gehad in de maand mei,het zijn nu maar de laatste dagen dat het wat beter is.
Straks terug een record maand mei de natste sinds.....

Vandaag mijn jonge koninginnen gemerkt en op het einde van volgende week als het broed in orde bevonden wordt voer ik ze in mijn produktievolken ,daarna begin ik aan de tweede ronde van de koninginneteelt voor wat reservevolken.


roger
Ik weet het wel dat het niet best was voor de moeren die nog net tijdens het goede weer, of reeds in de regen, zijn uitgelopen.

Nog een nadeel van de maartsebuien weertje vertaalt zich ook in het zeer slecht doppen trekken. Ondanks aanwezige speeldopjes, willen ze niet gewoon aangeboden dopjes opwerken. Dan maar starter gemaakt. 50 van 60 aangetrokken. Nu nog hopen dat ze ze minimaal verzorgen tot ze gesloten worden. Dan gaan ze toch de broedstoof in.

Te warm, te koud, te nat, te droog... allemaal niet goed voor onze bijen. Een gemiddeld jaar is nog steeds het beste.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchting jonge moeren

Bericht door Dirk Blanken » za 19 mei 2007, 18:48

Ik maak m'n bevruchtingsvolkjes vroeg in het voorjaar met een raam broed erbij, als er iets mis mocht gaan met de bevruchting zoals in de laatste regenachtige koude periode dan knijp ik de niet bevruchte moer dood en zet er nieuwe rijpe doppen in.
De volkjes zijn dan nog steeds goed van samenstelling door het raam met broed.
Vanavond ga ik de volkjes controleren altijd 's avonds doen dan is de moer zeker thuis.
De 3e mei zijn de moeren uitgekomen en zeer recent bevrucht?
Eitjes kastje dicht.
De kastjes die niet goed zijn krijgen de komende dagen nieuwe rijpe doppen.
Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten