koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
noëlvis
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

koninginnen

Bericht door noëlvis » zo 24 jun 2007, 07:59

Hoelang kunnen koningen in een volk blijven hangen in de kooitjes waarin ze zijn uitgelopen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door A.A. Staals » zo 24 jun 2007, 08:31

noëlvis schreef:
Hoelang kunnen koningen in een volk blijven hangen in de kooitjes waarin ze zijn uitgelopen?
Ik ben eens een raam met koninginnen in kooitjes vergeten. Na bijna drie weken leefde er nog ongeveer de helft. Als de koninginnen terug kunnen kruipen in de dop kun je ze al heel snel verliezen, dus als het kan direct na het uitlopen de dop verwijderen.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 jun 2007, 12:24

Om die drie weken oude koninginnen nog op bevruchtingvlucht te sturen lijkt me geen haalbare kaart.
Ik had iets vreemds bij het merken van de jonge koninginnen, ze heeft al 4 ramen met broed en ook goed verzegeld.
Toen ik haar knippen wou zag ik dat ze absoluut geen vleugels meer had, zefs geen stompjes wat ik eens eerder meemaakte met twee leggende koninginnen in een volk.
Ik moet dat volk toch nog eens controleren of er nog een andere moer inzit, de vleugelloze is gemerkt.
Het is een bevruchte moer te zien aan het achterlijf, veel groter dan van een niet leggende moer.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door de vos roger » zo 24 jun 2007, 13:46

Als de koninginnen geen eten hebben in het kooitje overleeft ze meestal niet zo lang.Als de bijen er niet bij kunnen krijgen ze ook van de bijen geen voedsel door dat kooitje.Met het systeem dat ik gebruik zie foto,kunnen de bijen door de rooster tot bij de koningin en krijgt ze ook voedsel van hun.Dus het komt er op enkele dagen niet op aan om de koninginnen in hun bevruchtingskastjes in te voeren.Van zodra de dop gesloten is hang ik deze in het apparaatje dat ik zelf maakte,voorkant koninginnerooster,achterkant varroagaas.Ik kan hier zo'n 30 tal koninginnen laten in uitlopen zonder gevaar van zwermen of dat ze elkaar afsteken.Dit gebeurt allemaal in de honingzolder tussen twee ramen broed.

Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Oude Essink » zo 24 jun 2007, 16:30

Om die drie weken oude koninginnen nog op bevruchtingvlucht te sturen lijkt me geen haalbare kaart.
Ongeveer een week na de geboorte is de moer vruchtbaar en kan zij na de oriëntatievluchten op bruidsvlucht gaan; veel langer dan drie weken heeft zij vervolgens niet voor een suksesvolle bevruchting; daarna neemt zij geen sperma meer op en is alleen nog tot darrenbroed in staat.
hennie oes


Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Dirk Blanken » zo 24 jun 2007, 18:41

Roger, heb je aan de achterkant voor elk kooitje een stukje varroagaas, je moet de koninginnen toch een voor een verwijderen.
Ik gebruik ramen met 3 of 4 kooitjes op dezelfde manier maar dan om te selecteren, de grootste en mooiste koningin gaat erin, als er meerdere grote koninginnen zijn maak ik snel even wat 3 ramers, die later naar een andere stand gaan.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door de vos roger » zo 24 jun 2007, 19:08

AfbeeldingDirk,ik heb in een simplexraam drie rijen met kooitjes boven elkaar.Hier zie je achterkant met het gaas.De voorkant is met een rooster.
Als de koninginnen uitgekomen zijn kan ik ook gemakkelijk mijn keuze maken in grootte en kleur.Ik moet ze wel op de plaats waar het houdertje zat met de dop laten uitlopen nadien,maar dat lukt nogal aardig.

roger

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 24 jun 2007, 19:19

Hallo Roger,

Met een kleine modificatie is het euvel om de koninginnen er uit te halen vrijwel opgelost. Maak je moerrooster schuivend in 2 kleine sponningen. Je verschuift nu het rooster om de moertjes er uit te halen. Het nadeel dat daaraan verbonden is, is dat ze in volgorde er uit moeten.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Oude Essink » zo 24 jun 2007, 19:49

een 2e nadeel: dat geen enkele moer op het schuifje moet zitten op straffe geplet te raken; of de imker moet wachten tot de hele schuif vrij is. of zie ik dat verkeerd?
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Albert Stoter » zo 24 jun 2007, 19:50

Het nadeel dat daaraan verbonden is, is dat ze in volgorde er uit moeten.
Tenzij je aan de kant waar de ruimte ontstaat een stukje gaas laat aansluiten dat je niet meer laat meeschuiven op het moment dat je bij de juiste moer bent aangekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten