Ameland

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ameland

Bericht door Johan Borgeld » zo 24 jun 2007, 21:39

Gisteren in de regen de bevruchtingskastjes terug gehaald van Ameland, was op de pier zoals vanouds weer erg gezellig, koffie en koek stond klaar. Had er voor de eerste zending 6 naar toe gebracht en alle 6 aan de leg.
Ameland is ideaal voor een raszuivere aanparing.
Ben benieuwd naar de resultaten van de andere Imker collega's.

Groet Johan Borgeld

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door hans hoogendoorn » zo 24 jun 2007, 22:03

Bij mij alle vier goed bias Johan.
Wel weinig honing [:)]

Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door Johan Borgeld » zo 24 jun 2007, 22:44

Hoi Hans,

Ja klopt weinig honing, heb mijn Mini Plusjes gevoerd vanavond.

Groet Johan

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 25 jun 2007, 15:33

Het weer zat zaterdag wel echt tegen. 3 weken eerder was het veel mooier.

Aan de sfeer was het wel niet te merken.

Net buiten Leeuwarden een plensbui gehad. Eigenlijk slecht weer de hele weg door.

Voor weinig voer had Gosse gewaarschuwd. In sommige Apidea was het voer volledig op, terwijl andere kastjes nog een half bakje hebben. Ze worden allen tot aan de rand gevuld voor het vertrek.

Van 28 18 aan de leg. Opvallend is dat bijna alle kastjes die uit 1 emmer zijn gevuld, mislukt zijn. Slechts 1 van 7 is goed. Bij de andere is er telkens maar 1 slecht op 7. Alle emmers zijn op dezelfde wijze gevuld. Alleen andere volken gebruikt. Ik kan dus niet anders dan daar de fout zoeken.

Al bij al waar haal je 18 eiland gepaarde moeren voor 12€44 per stuk?

Van de andere "Belgen" nog geen resultaten.

Veel geluk met jullie nieuwe aanwinsten.

Volgend jaar staan we er weer.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door Dirk Blanken » ma 25 jun 2007, 17:55

Ik had er 4 gebracht, 1 was bijna leeg en had al eierleggende werksters.
Ik heb miniplus gebruikt waarin 6 raatjes kunnen, er blijft dan ongeveer een dikke 2 cm vrij.
Ik heb ze op 5 raampjes gezet met een voerraam met hardboard er bij zodat alles met twee doppen klemvast zit.
De bodems heb ik zelf gemaakt want de origenele zijn prut.
Deze zelfgemaakte bodems zijn verhoogd waardoor er een bak met suikerdeeg kan staan op latjes waardoor ze toch max ventilatie hebben door de gaasbodem en die bakjes kunnen niet verschuiven.
Zowel in het bodembakje als het brede voerraam past 1/3 van een pak apifonda dus hebben ze 2/3 x 2.5 kg suikerdeeg meegekregen meer dan 1.5 kg en het was op op een heel klein beetje na.
De andere drie kastjes hadden alle 5 ramen met broed waarvan resp. 5 , 4 , 4 gesloten broed.
Direct nou ja de volgende dag een extra BK'tje opgezet en 3 broed bovenin en 's avonds de voerbakjes opgezet met een liter 2 : 3 suikeroplossing.
In miniplus kan je de koninginnen ook overwinteren op 3 tot 5 BK'tjes.
Als ik koninginnen in volken invoer komt het broed en de bijen in miniverzamelkasten waar natuurlijk ook een koningin zit.
Deze verzamelkasten op drie etages, totaal kunnen er ongeveer 40 raampjes in kunnen volgend jaar bij de koninginnenteelt dienen om de volkjes wat voer in ramen mee te geven en ev oud broed ( 10 dagen boven een moerrooster) dan zijn de volkjes langer goed van samenstelling.
Dus extra zwaar invoeren van de herfst.
De aanschaf van deze verzamelkasten die ik in Duitsland op een beurs tegen kwam was om het broed van de koninginnen niet te hoeven vernietigen zoals met kleinere kastjes normaal is, maar ze kunnen ook goed gebruikt worden bij de koninginnenteelt.
Dirk

dertiende

dick aalvanger
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door dick aalvanger » di 17 jul 2007, 13:03

Hallo Dirk,

Jij hebt het in jou bijdrage over het vernietigen van het broed.
Waarom?
Zelf doe ik het zo, snij de raatjes uit en zet deze op de onderlat van een honingkamerraam, elastiekjes erom en klaar. Dit doe ik zowel bij apidea als eenraatskastjes.
De bijen bouwen de raatjes snel aan elkaar zodat het een geheel wordt.
Als ik veel raatjes heb wil ik ook nog weleens een bk raam nemen en er twee op elkaar zetten, deze moeten soms wat bijgesneden worden. Vanzelfsprekend heb je dan wat meer elastiekjes nodig.
De elastiekjes brengen ze zelf naar buiten en is ook nog eens een mooi gezicht. Tot nu toe geen problemen gehad dat een moer sneuvelde omdat een elastiekje knapte.
Ik doe dit bij vreemde zwermen die ik wil ombouwen tot buckfastvolken, dan is er in elk geval al een percentage bf bijen aanwezig. Zodat deze snel de overhand krijgen en de moer niet zo snel wordt gewisseld, hooguit een keer doppen breken.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door Dirk Blanken » di 17 jul 2007, 20:13

Dick, toch hou ik niet zo van dat borduren.
Ik kan nu het broed gewoon bijzetten en in de miniverzamelkast zit een raszuivere koningin die als ze zeer goed overwinterd teelt koningin wordt.
Ruim invoeren dus 2 x zoveel voer geven als nodig en in Mei de mini's vullen met voer en bijen.
De ev. teeltmoer wordt dan klein gezet en kan dus minder leggen dat geeft hoogwaardige eitjes, larven etc en de ev. teeltmoer gaat ook nog langer mee en haar dochters kunnen tig keer aangepaard worden zeker als je van diverse bevruchtingsstations gebruikt maakt.
Ev. koninginnen die niet direct geplaatst kunnen worden kunnen in de mini plus worden overwinterd.
Het is volgens mijn inzicht een goed systeem.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten