Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 25 jun 2007, 21:24

Buckfast Beekeeper schreef in de artikelreeks "Ameland":
Van 28 18 aan de leg. Opvallend is dat bijna alle kastjes die uit 1 emmer zijn gevuld, mislukt zijn. Slechts 1 van 7 is goed. Bij de andere is er telkens maar 1 slecht op 7. Alle emmers zijn op dezelfde wijze gevuld. Alleen andere volken gebruikt. Ik kan dus niet anders dan daar de fout zoeken.
Theo,

je schrijft in bovengenoemde tekst iets dat voor mij heel leerzaam kan zijn. Weet jij nog uit welk volk de bijen kwamen waaruit die 7 mislukte kwamen? Wellicht een volk dat je ooit elders geschept heb, of met een oudere moer, of een die afwijkend gedrag vertoont?
Ben erg benieuwd.

Groet,
Els

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 25 jun 2007, 23:55

Het juiste volk ken ik spijtig genoeg niet meer. Het is in alle geval een BF volk met F1 Fehrenbach afstammeling. Net zo als de andere trouwens.

Een collega hier in de buurt, vermoedt dat het de blauwe kleur is van de kastjes. Volkjes die hij gelijktijdig opzette doen het opmerkelijk minder goed op de blauwe kastjes. Toeval??????

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 26 jun 2007, 11:35

Blauw is toch een kleur die bijen zeer goed zien, als het nu nog rood was (= zwart voor bijen) zou ik het snappen.
Zijn er nog meer imkers onder ons die hebben ondervonden dat bijen in blauwe kasten het niet zo goed doen?

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door labrador » di 26 jun 2007, 11:52

Els Kleijnendorst schreef:
Blauw is toch een kleur die bijen zeer goed zien, als het nu nog rood was (= zwart voor bijen) zou ik het snappen.
Zijn er nog meer imkers onder ons die hebben ondervonden dat bijen in blauwe kasten het niet zo goed doen?

Mijn EWK's staan in kistjes (4 in 1 kist). Elke kant heeft een bepaalde kleur. De moer met de Blauwe zijde is goed bevrucht, dit geldt voor alle kastjes overigens....

Wat mij wel opvalt is dat de verzorgbijen, allen uit 1 kast, verschillend reageren op de moer. Somige zijn wat "lastiger" geworden terwijl anderen rustig zijn zoals het volk waar ze uitkwamen.
De bijen die onrustig waren hebben nu geen moer meer. (twee stuks). Derhalve denk ik dat e.e.a. meer zegt over de moer dan over de verzorgbijen.....

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 26 jun 2007, 18:37

Els Kleijnendorst schreef:
Blauw is toch een kleur die bijen zeer goed zien, als het nu nog rood was (= zwart voor bijen) zou ik het snappen.
Zijn er nog meer imkers onder ons die hebben ondervonden dat bijen in blauwe kasten het niet zo goed doen?

Met de rode kastjes niet meer of minder problemen dan met de witte of gele. Elk 1 kastje op 7 niet OK. 85% geslaagd vind ik zeker niet slecht.

Blauw en rood staan aan 1 zijde van de transportkist. Mocht nu telkens het rode en het blauwe of het witte en het gele van dezelfde kist mislukt zijn, dacht ik persoonlijk aan de windrichting. Dat fenomeen doet zich echter niet voor.
labrador schreef:
Mijn EWK's staan in kistjes (4 in 1 kist). Elke kant heeft een bepaalde kleur. De moer met de Blauwe zijde is goed bevrucht, dit geldt voor alle kastjes overigens....

Wat mij wel opvalt is dat de verzorgbijen, allen uit 1 kast, verschillend reageren op de moer. Somige zijn wat "lastiger" geworden terwijl anderen rustig zijn zoals het volk waar ze uitkwamen.
De bijen die onrustig waren hebben nu geen moer meer. (twee stuks). Derhalve denk ik dat e.e.a. meer zegt over de moer dan over de verzorgbijen.....
Mijn kastjes staan per 4 of 8 in een transportbak.

Ik kan je volgen dat de bijen anders zullen reageren op slechte moeren. Het is dan wel een toevalstreffer dat alle slechte in blauwe kastjes terecht komen. Ik neem de uitgelopen koninginnen uit de broedstoof en de kastjes worden na elkaar van moertjes voorzien. Alle moeren lopen in dezelfde broedstoof uit. Alle kastjes worden op een zelfde moment gevuld. De reden is dan zeker daar niet te zoeken.



mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door Dirk Blanken » di 26 jun 2007, 20:26

Ik gebruik liever doppen en dan 2 of 3.
Controleer na uitlopen of er een koningin inzit.
Dan kan het nog voorkomen dat de koningin bij de orienteringsvluchten niet terug komt, dat is direct te zien aan de volkjes.
Ik zet het volkje eerst op een andere plaats zodat het afvliegt op de buren daarna kan je rustig het volk in een 6 ramer met hetzelfde uiterlijk zetten en de rest toevoegen.
Zet een neutraal raam in het midden en laat de kast een half uur open staan ev met een rooster erop als er wordt geroofd.
De koningin moet dan nog steeds bevrucht worden.
Als er verder rust is is dat geen enkel probleem.
Zodra je het niet vertrouwd alles direct dicht maken.
De vliegopeningen van de kleine volkjes moeten max 3 a 4 cm zijn ev. te verkleinen met schuimrubber.
Dirk

dertiende

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eigenschappen van verzorgende bijen van belang?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 26 jun 2007, 21:02

Theo, denk dat je 15% goed uit de blauwe kastjes inderdaad een ongelukkige toevalstreffer is en niets met de verfkleur van doen heeft. Jammer voor je, maar de 85% in je andere 3 series maakt het weer goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten