Koninginnen teelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Koninginnen teelt

Bericht door Barry Sp » wo 27 jun 2007, 20:40

Hoi,

Ik ben gisteren naar de bijen geweest om dat het de dag was dat de koninginnen uit moesten lopen maar er waren er maar twee uit gelopen waar van er een dood in het uitloop kooitje lag en de rest van de doppen waren de larfjes van dood hoe kan dat?

B.Speet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 27 jun 2007, 20:56

Barry Sp schreef:
Hoi,

Ik ben gisteren naar de bijen geweest om dat het de dag was dat de koninginnen uit moesten lopen maar er waren er maar twee uit gelopen waar van er een dood in het uitloop kooitje lag en de rest van de doppen waren de larfjes van dood hoe kan dat?

B.Speet
Was er eten in het uitloopkooitje? Een koningin gaat in de regel zelf eerst eten. Ze heeft geen hofstaat.

Wanneer heb je ingekooit? Deed je dat direct na het sluiten van de doppen? Dan zijn ze namelijk zeer kwetsbaar. Een tik is dan voldoende. Raten met dopjes ook nooit afkloppen.

Zijn ze misschien afgekoeld tijdens het inkooien?

Was het volk niet echt sterk en hebben ze door de huidige temperatuur de dopjes verlaten?

Bij het direct inkooien kan het ook zijn dat de dopjes niet voldoende verwarmd werden. Er is dan echt wel een sterk volk nodig om door het kooitje heen de dopjes te verwarmen.

Meerdere mogelijkheden zijn dus open.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door Barry Sp » wo 27 jun 2007, 21:14

Hoi buckfast_beekeeper,

Ik heb geen voer in het in loop kooit gedaan ik gebruik van die plestick lange uit loopkooitjes waar genoeg gaatjes aan zitten! maar dat maakt dus niks uit want de bijen voeren haar niet?

En ik heb ze pas bij de 10de dag de uit loopkooitjes er om gedaan maar dat ging vrij moeilijk om dat ze er raat aan geboud hadden! en het was die dag wel aan de frisse kant dat zou kunnen!

Maar het was een groot en een sterk volk wat bijen genoeg had.

B.Speet

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 27 jun 2007, 22:07

Barry Sp schreef:
Hoi buckfast_beekeeper,

Ik heb geen voer in het in loop kooit gedaan ik gebruik van die plestick lange uit loopkooitjes waar genoeg gaatjes aan zitten! maar dat maakt dus niks uit want de bijen voeren haar niet?

En ik heb ze pas bij de 10de dag de uit loopkooitjes er om gedaan maar dat ging vrij moeilijk om dat ze er raat aan geboud hadden! en het was die dag wel aan de frisse kant dat zou kunnen!

Maar het was een groot en een sterk volk wat bijen genoeg had.

B.Speet
Initieel voeren de bijen haar niet of nauwelijks. Ze geeft ook weinig feromonen af zolang ze niet gepaard is. Je bedoelt waarschijnlijk van die witte nicot dingen die over de dopjes worden geschoven. Bekijk het dekseltje eens. Er zijn groefjes in waar je honing kan indoen.

Dat is het probleem van laat inkooien. Als de dopjes ingebouwd worden, heb je problemen en loopt het meestal verkeerd af. Is het dan koud, duurt het lang voor ze ingekooid zijn. Inbouwen kan je wat tegen gaan door koninginnenrooster of latjes naast de dopjes te monteren. Een waswafel naast hangen durft ook wel eens te helpen.

Het inkooien is dikwijls een punt van discussie. De één zweert bij inkooien zodra ze gesloten zijn, de ander prefereert om te kooien de dag voor het uitlopen. Beiden hebben voor en nadelen. Aan ieder de keus zou ik zeggen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door de vos roger » wo 27 jun 2007, 22:22

Ik kooi ze in van zodra ze gesloten zijn.
Meestal geen problemen daarmee achteraf ,alleen zorg ik ervoor dat ik de doppen niet schud of omkeer.Als je een paar dagen te lang wacht bouwen ze de doppen aan elkaar en dan is het knippen en snijden om het kooitje erover te krijgen wat wel voor problemen kan zorgen.En zeker niet vergeten voer in het kooitje aan te brengen onderaan zoals Theo zegt.
Een koningin één dag zonder eten in dat kooitje is een dode koningin.

roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door Dirk Blanken » do 28 jun 2007, 22:46

Een broedstoof lost al die problemen op en is makkelijk zelf te maken.
Als je zorgt dat het temperatuurbereik van 25 tot 45 graden is dan kan je ook kooitjes met koninginnen en voer minstens een dag bewaren al geef ik er de voorkeur aan twee rijpe 11 daagse doppen in de bevruchtings volkjes te zetten tussen de ramen.
Na het uitlopen van de doppen laat ik de volkjes 's avonds al vliegen en blijven ze verder open.
De volgende dag controleer ik het uitlopen meestal zijn de volkjes dan heel rustig en kan ik het vaak niet laten om de koningin even te zien.
Maar het is aan de doppen te zien of alles goed is.
Een volkje wat in dit stadium moerloos is rent als een gek of sterselt sterk , dan weet je genoeg, als je na 2 of 3 dagen weer omlarfde heb je reservedoppen.
Men zegt dat de bijen de eerste dagen de koningin negeren maar dat geloof ik niet, gezien het gedrag van de bevruchtingsvolkjes.
Ze beseffen heel snel of ze moerloos zijn of niet.

De 45 graden van de broedstoof kan je gebruiken voor het weer vloeibaar maken van emmers met honing.
Dirk.

dertiende

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door labrador » do 28 jun 2007, 23:08

Dirk Blanken schreef:
Een volkje wat in dit stadium moerloos is rent als een gek of sterselt sterk , Ze beseffen heel snel of ze moerloos zijn of niet.
Dirk,

Ik dacht altijd dat waar bijen sterselen, dat daar juist een moer zit zodat ze andere bijen laten weten van "hier moet je zijn".

Als ik een 10 ramer verdeel in twee maal een zesraamskast, bij de een wordt gesterselt, en bij de ander niet, dan zit de moer dus in het volk waar niet gesterselt wordt?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door Dirk Blanken » vr 29 jun 2007, 18:18

Jaap, inderdaad is dat sterselen, maar als een volk zich een paar uur moerloos voelt en je maakt de kast open dan zijn ze ten eerste vaak erg onrustig en een aantal bijen beginnen te wapperen wat veel op sterselen lijkt misschien bedoelen ze dan ook hier moet je zijn maar dan voor de koningin.
Als de koningin op orienteringsvlucht of bruidsvlucht is zie je dat gedrag ook vaak bij het vlieggat.
Ik zie dat als hun eige geur verspreiden om de terugkerende koningin aan te geven hier hoor je thuis.
Ik ben iemand van de praktijk en lees wel maar alleen als dat nodig is voor wat ik wil gaan doen en er te weinig van weet om het uit te voeren.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt

Bericht door Albert Stoter » za 30 jun 2007, 10:32

Dus, als ik het goed begrijp, stertselen beide volken uit het voorbeeld van Jaap (Labrador)?
De ene om aan te geven "hier moet je zijn, hier zit de moer", en de andere "moer, hier moet je zijn, kom hier"?
Maar dat laatste dan waarschijnlijk alleen als de rest wel klopt (er is broed, zodat de eigen kast ook als de juiste wordt gezien)?
Een zwerm die ik onlangs zonder (zoals bleek) moer in een kast deed stertselde namelijk niet (nauwelijks).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten