Zelf een broedstoof maken.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » vr 04 jan 2008, 22:50

Ik zit al een paar jaar met het idee om zelf een broedstoof te maken.
Uiteindelijk ben ik zover dat ik eraan begonnen ben.In het Bijenhof te Bissegem ff weest spioneren en de prijs gevraagd,de kleinste 600 euro.
Voor die prijs kon ik er een aantal maken dacht ik.
Thuis gekomen ben ik dan onmiddellijk aan de slag gegaan.
Ik had nog een plaat betonplex van 12mm staan,dus deze kwam goed van pas.Een bakske gemaakt van 60x60 en 40cm diepte.Binnenkant met een raamwerkje met tussenin isomoplaatje van drie dik met daarboven nog een dun inoxplaatje voor de afwerking.De voorkant een deurtje voorzien van dubbel glas.De ruwbouw was gedaan,ik fier als een pauw het kastje in de keuken te pronken gezet tegen dat mijn kids kwamen nieuwjaren.
Ik had het nog niet neergezet in de keuken of ik kreeg al de eerste opmerking van mijn vrouw te horen.Véél te groot dat ding!!!
De dag nadien de kids met hun ega en kroost,wat is dat? Moet dat echt zoooooo groot zijn?Een koninginnecel is toch klein,er kunnen er zeker meer dan honderd in.Wat zijt ge van plan ???
Daar sta je dan en probeert je enigzins te verdedigen door te zeggen ja maar....ik kan er ook kippeneieren in uitbroeden hoor.
Een nachtje over geslapen(lees wakker gelegen)en de dag nadien alles terug uit elkaar geschroefd(was gelukkig geschroefd!)en het de helft verkleind.Terug binnen gebracht en.......de eerste goedkeuring heb ik al binnen.Nu nog mooi afwerken aan de buitenkant.
Daarna nog het elektrisch gedeelte,temperatuurregelaar,gloeilamp en ventilator.
Ik weet dat er hier op het forum nog van die knutselaars zijn,graag had ik nog wat tips gekregen over temperatuur ,vochtgehalte en luchttoevoer.
Binnen een paar dagen laat ik de eerste foto's zien.
groetjes vanuit het knutselatelier in de Vlaamse Ardennen.






roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » za 05 jan 2008, 10:10

Roger

Ik gebruik al jaren zelf gemaakte broedmachine.Bij het broeden van bijenkoninginnen zet ik de ventilator uit. De lucht toevoer staat minimaal open. Voor het vocht staat er een bakje water in. Wat heel belangrijk is de temperatuur en temperatuurregeling. De temperatuur moet zijn 34.5C bedragen, verschil tussen uit en inschakelen mag een halve graad bedragen. Als verwarming 1 lamp is riskant. Zorg voor een goede thermometer (ijken) temperatuur meten op hoogte van de doppen niet te dicht bij het ruitje in de deur.

ad staals

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Ed Pieterse » za 05 jan 2008, 11:17

Hallo Roger,
Toevallig ook 2 broedstoven gemaakt voor de stichting "De Duurzame Bij". Alleen een stuk groter dan die van jou denk ik (voor 320 koninginnen en 10 ramen broed).

Zoals Ad al zei is de temperatuur belangrijk. Ik houd de temperatuur op 35 graden C. Het kan wel iets fluctuatie hebben, maar houd het binnen de 1 graad dus tussen de 34,5 en de 35,5 graden. De warmtetoevoer moet niet te groot zijn van de warmtelampen (kunnen ook gewone lampen zijn), anders gaat de thermostaat als een aan/uit thermostaat werken.

Ik probeer de luchtvochtigheid op 70% te houden, maar dat is het moeilijkste te regelen. Het gaat het beste als je een fannetje hebt draaien. Ik heb een oud computerfannetje gebruikt en dat werkt fantastisch. Dat fannetje blaast over het waterbakje.
Er is voldoende lekkage denk ik, van warmte en lucht, om er voor te zorgen dat er voldoende verse lucht in de stoof komt. Daar heb ik nooit wat aan gedaan.

Alleen als je ramen met broed er inzet moet je oppassen, want die produceren warmte (gebruik ik voor Varroatesten). Daar heb ik een aparte temperatuurregelaar voor, die verse lucht toevoert.

Met de temperatuur kun je de tijd van uitkomen van de cellen iets beïnvloeden. Hoe warmer hoe eerder de koninginnen uitkomen, dat kan een halve dag schelen.

Er is een mooie bouwtekening (van Jan Trip voor 96 koninginnen max.), waarmee je een mooie kleine broedstoof kan maken. Ik heb er daar 2 van. Die uit de winkel zijn erg duur en de thermostaten moeten erg goed zijn (en modulerend) en dat weet ik niet of die wel zo goed zijn. Je mag dat wel verwachten voor de prijs. Een goede thermostaat kost rond de € 90, =. Met 0,1 graad deviatie van de temperatuur.
Een oud collega, (ook imker) die dat soort dingen goed kan, heeft ze voor me gemaakt.

Ed Pieterse

testudo
Berichten:48
Lid geworden op:do 14 jun 2007, 18:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door testudo » za 05 jan 2008, 11:23

Roger,
Ik maak al jaren broedstoven voor oa kwartels , patrijzen , kippen , eenden en de laatste 2 jaar heb ik ze ook gebruikt voor het uitbroeden van eieren van landschildpadden. Alles in hetzelfde type broedstoof.
De temperatuur voor hoenders is 38°c en voor landschildpadden is dit 30°c. De temperatuur kan ik perfect houden tot op 0,1°c met een elektronische proportionele thermostaat. Ik werk met geen lampen , maar met een verwarmingsweerstand ( gaat nooit kapot)
Omdat mijn huidig broedstoven te klein komen voor mijn schildpadden doe ik er één van weg en staat die al een tijdje op kapaza.

http://www.kapaza.be/detail/6532193/

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » za 05 jan 2008, 13:48

Hallo Ad,
Ja één lamp is riskant,dat weet ik,maar twee zou teveel zijn voor zo'n klein kastje nu door omstandigheden :D.De binnenmaten zijn:hoogte 42cm en breedte 35cm met een diepte van 25.
De lamp werkt wel met een dimmer,dus moet ze niet steeds aan en uit wat de levenduur wat langer maakt.Eens ze goed ingesteld is(heb ik mij laten wijsmaken) werkt zoiets perfekt.Ik dacht eerst een verwarmingselement te gebruiken van een oud koffiezetapparaat wat ook volgens"kenners" zou voldoen.Maar ik wil niet dat een ontsnapte koningin daar op terecht komt en levend verbrand wordt.Een lamp bovenaan met een pc ventilator ernaast om de warmte te verdelen zou moeten lukken.Als Thermostaat kocht ik een Velleman Kit K6002.Deze thermostaat heeft twee uitgangen:een voor "hoog" alarm om bvb de klimatisering in te schakelen en een voor een "laag' alarm om bvb de verwarming in te schakelen.Beide alarmen zijn afzonderlijk instelbaar met hun eigen hysteresis.Kosprijs 79,50 euro,zelf nog in elkaar te knutselen.
Ja Ed zoiets zou ook goed "geweest" zijn voor mijn vorig model,maar ja....wat zou ik met al die koninginnen moeten aanvangen(zegden mijn huisgenoten).
En testudo had ik eerder je advertentie gezien dat had ik die aankoop zeker nog eens overwogen,voor de prijs zou ik het zeker niet gelaten hebben,ziet eruit als nieuw.
Maar ja het"plezier" dat je hebt met vallen en opstaan van het zelf maken is ook niet te onderschatten.

[;)]

roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » za 05 jan 2008, 14:11

Roger

Bij mij zijn de afmetingen 42x44 hoogte 33 cm. Ik verwarm dit met 4 lampen van 60W twee aan twee in serie. Een lamp aansluiten op een dimmer zou ik nooit doen.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door Hans van der Post. » za 05 jan 2008, 16:25

Mijn broedstoof heeft vier lampjes van 25 watt (parallel geschakeld) gaan harder of zachter branden naar gelang de temperatuur vraag.
Bij het bereiken van de temperatuur gaan ze uit.
De stroom van de lampjes wordt door elektronica via een voeler gestuurd.

Er is meer over dit onderwerp geschreven:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... broedstoof

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... broedstoof

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... oedmachine

Hans

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » za 05 jan 2008, 17:39

A.A. Staals schreef:
Roger

Bij mij zijn de afmetingen 42x44 hoogte 33 cm. Ik verwarm dit met 4 lampen van 60W twee aan twee in serie. Een lamp aansluiten op een dimmer zou ik nooit doen.

ad staals
Ad,welk nadeel zou dat kunnen hebben volgens u dat een lamp op een dimmer zou aangesloten worden?
Heb je om +/- 15° bij te verwarmen in zo'n kleine goed geisoleerde gesloten ruimte wel echt al die lampen nodig?

roger

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door de vos roger » za 05 jan 2008, 18:00

Ondertussen al zover gezet
Afbeelding
Binnenkanten goed geisoleerd,en bedrading kan in de zijkanten verborgen ingewerkt worden.
Afbeelding

roger

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Zelf een broedstoof maken.

Bericht door A.A. Staals » za 05 jan 2008, 19:59

[img]../beeld/a/adstaals/adstaals_broedstoof.jpg[/img]
Roger

Waarom al die lampen nodig: twee in serie,gaan "niet" stuk, helft van de stroom. Nog eens twee hieraan parallel voor als er toch een lamp kapot gaat. Naar behoefte i.p.v. 60W b.v. 40W. Ik heb er totaal in 60W. Hans heeft er totaal 100W in. Een dimmer is een extra variabele b.v. temperatuur, ik weet niet hoe stabiel een dimmer is.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten