Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door Kroese » di 30 aug 2011, 13:27

Ik las in een ander draadje onderstaande opmerking van Muls.

Zelf ben ik al een aantal maanden bezig met het maken van Video opnamen van mijn koninginnenteelt methoden.
Ik speelde ook al een hele tijd met het zelfde idee, mijn filmpje over het maken van Schudzwermen is veel bekeken, en ik heb er veel positieve reacties van gehad. Ook het filmpje over de Oxaalzuur druppelen behandeling, gemaakt door Albert Stoter is positief ontvangen, en veel bekeken. Zo zijn er nog meer voorbeelden.
De plaats waar deze Cursus filmpjes geplaatst kunnen worden is dan bij uitstek geschikt in het "Imkerpedia"
Het kan dan in een "Cursus Beginnend Imkeren of Koninginnenteelt" hoofdstuk geplaatst worden.

muls schreef:Zou het niet leuk zijn om een internetcursus 'bijenhouden' te gaan opzetten. Als alternatief voor de traditionele cursusvorm, wellicht geschikt voor drukke stadsmensen die geen zin hebben in verenigingsleven? Dat zou volgens mij een hele goede manier zijn om het bijenhouden te promoten. Met echte e-coaches die per email vragen beantwoorden of een chat-sessie/spreekuur hebben in de week, en een applicatie waarbij je je kastkaart online bij kan houden zodat je ecoach mee kan kijken?

Ik zou best zoiets op willen zetten. Dat zou mij zelf veel eerder over de streep hebben getrokken, en ik ken een heleboel andere mensen die het best leuk vinden maar afgeschrikt worden door van alles en nog wat.
Zijn er mensen die hier ideeën over hebben? Of is daar vanuit de bestaande imkerwereld geen behoefte aan?
Lijkt mij een prima idee Muls,
Je kunt veel info geven door video filmpjes te maken van specifieke onderdelen.
Maar de interactie tussen de cursisten onderling is natuurlijk wat minder.
De Apeldoornse cursisten hebben afgelopen zaterdag hun eind examen gedaan(allemaal geslaagd) hebben tijdens de cursus al een email groep gevormd, waarin ze hun ervaringen inbrengen en bespreken, met ook de leraar als meelezer.
Een erg positieve ontwikkeling.

Ik zelf ben op dit moment bezig om voor de koninginnenteelt video filmpjes te maken.
O.a. Teeltmaterialen, starter maken, omlarven, gesloten doppen uitnemen, broedstoof, kooien doppen, uitlopen, introduceren in kleine bevruchtings volkjes, merken enz.
Mijn filmpjes zijn al klaar, ik heb er al een aantal op youtube (nog verborgen) gezet.
Met de rest ben ik nog aan het editten.
Als ik alles op een rijtje heb staan ga ik dit publiceren op mijn eigen website die info over specifiek koninginnenteelt heeft.
Maar zeer waarschijnlijk ook op het Imkerpedia van Albert Stoter.

Dit concept kun je natuurlijk ook voor een beginnend imker cursus maken:
Voorbeeld: uitwinteren, kunstzwermen of schudzwermen maken, doppen breken, koninginnen kontroleren of invoeren.
Ga maar door met onderdelen maken.
Er is misschien al het nodige materiaal te vinden, maar ik denk dat het misschien dan nieuw opgezet moet worden, om een beetje een gelijk beeld van de onderdelen te houden.

Veel succes met dit plan.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door muls » di 30 aug 2011, 15:58

Toen ik met imkeren begon kreeg ik overal de waarschuwing, dat ik echt het beste met een cursus moest gaan beginnen. Dat was eenvoudigweg geen optie, dus dat was gemakkelijk. Maar ik denk dat veel mensen afgeschrikt worden door zo'n cursus die toch best een hoge drempel heeft. Toch had ik er wel best behoefte aan gehad om een beetje aan het handje genomen te worden. Als beginnend imker die zijn informatie van internet haalt, zag ik vaak door de bomen het bos niet meer.

Waar ik als beginnend imker dus behoefte aan had, en volgens mij zou dat veel mensen over de streep trekken om te gaan imkeren, is het volgende:

Een simpele online cursus die zich richt op mensen in de stad die nog niet weten of ze grote verplichtingen willen aangaan. Het zou zich dus beperken tot één simpele bedrijfsmethode, één ras en één soort kast, geschikt om in de stad te houden: 30 minuten methode, buckfast en simplex. Geen overdaad aan informatie, geen keuzes maar hapklare brokken. Een simpele site, en vooral: mobiel toegankelijk. Cursus begint op een vast moment in het voorjaar en volgt gewoon de bijenkalender en bedrijfsmethode.

Met uiteraard een klein beetje theoretische voorbereiding (waar begin je aan), maar in les één of twee moet dan al overgegaan worden tot de aanschaf van een kast en volkje. Met iedere week een concrete opdracht waarmee je de kast in gaat duiken: 'zoek de koningin', 'zoek het broednest, pollen en honing', met duidelijke foto's zodat zo iemand ook daadwerkelijk kan vinden wat hij zoekt. Het leuke van internet is dan natuurlijk dat je het simpel en overzichtelijk kan houden, maar wel voor de theoretisch aangelegde imker allerlei verwijzingen naar bijvoorbeeld imkerpedia kan geven, of juist video's.
Zo'n cursus staat of valt met een e-coach op afstand, die niet allerlei andere methodes gaat aanraden maar zorgt dat de leerling met die ene methode zijn weg door het eerste jaar vind.

Misschien kan wat ik wil zelfs wel in de vorm van een simpele weblog. Gewoon een imker die nauwkeurig zijn eigen handelingen bij één kast beschrijft zodat iemand anders het diezelfde week nog na kan doen.

Overigens ben ik erg benieuwd naar jouw filmpjes. Daar kan ik zelf ook veel van leren.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door Kroese » di 30 aug 2011, 18:21

muls schreef: Een simpele online cursus die zich richt op mensen in de stad die nog niet weten of ze grote verplichtingen willen aangaan. Het zou zich dus beperken tot één simpele bedrijfsmethode, één ras en één soort kast, geschikt om in de stad te houden: 30 minuten methode, buckfast en simplex. Geen overdaad aan informatie, geen keuzes maar hapklare brokken. Een simpele site, en vooral: mobiel toegankelijk. Cursus begint op een vast moment in het voorjaar en volgt gewoon de bijenkalender en bedrijfsmethode.
Imkeren is constant improviseren, en inspelen op de meest onverwachte situaties.
Je kunt het gewoon niet in een agenda inpassen.

Het idee is vooruitstrevend, maar ik denk te smal. Je zult zeer zeker een goede mentor nodig hebben.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door Tieme » wo 31 aug 2011, 11:04

Halllo Hennie,

Ik ben zeer benieuwd naar je filmpjes. Er is natuurlijk al de ontzettend goede film van het IWF waar iedereen eens naar zou moeten kijken. Deze film is op dit moment alleen via via te krijgen omdat het IWF in Duitsland failliet is gegeaan. Eigenlijk zou het goed zijn die film ook eens van een Nderlandse voice over te voorzien. Het boek wat aan die film voorafging is wel binnenkort in het Nederlands beschikbaar. Ik leg er momenteel de laatste hand aan.

groeten,

Tieme

geert73Z94U
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 22:02
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door geert73Z94U » wo 31 aug 2011, 14:45

nou, daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik zelf ben van het type, eerst doen, en dan lezen.
Dus een Segerberger kast gekocht met twee volken,en een moer van 2011 (witte stip)
Ik was nog zo gewaarschuwd door de secretaris van de club, haal die kast niet op in je auto.
Maar toch doen ! Een C5 station is groot genoeg, maar het ging er om, als er een lekje in de kast was, of je krijgt iets met de auto, wil je deze duveltjes niet in je auto hebben.
Het is goed gegaan, maar zal dat nooit meer doen.
Inmiddels heeft dit virus mij zo te pakken, en dank zij Adrie, de secretaris, dat ik mijn volken nu op varroa mijt heb gecontroleerd.
Toen ik de kast voor de eerste keer wilde controleren, heb ik dat op eigen houtje gedaan, met als gevolg, 13 steken in mijn eigenwijze kop.
Een oog dicht, een oor verticaal, en alles dik.
Tja, als er bij mij thuis een als een olifant het huis in komt,,,,,,,,,,,,het is moeilijk praten met een Teckel in je strot :be5: dus Adri gevraagd, en het over gedaan, de dames behandeld, zo als het hoort, en rustig de kast door, FANTASTISCH, ik heb genoten.
Moraal van het verhaal, en zo zijn er wel 1000 verhalen, Begin je zo als mij, :naughty: niet doen, VOLG DE CURSUS, en luister naar ervaren Imkers.
Geert van Riezen. :dance:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door maartenkleijne » wo 31 aug 2011, 15:25

Je moet het in de praktijk leren, uitvinden hoe het voor jou werkt, en als je eerst een cursus doet ben je in elk geval gevrijwaard voor een groot aantal van de meest voor de hand liggende stommiteiten, die je beter niet kan doen.
gr,
m

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door muls » wo 31 aug 2011, 16:38

geert73Z94U schreef: Toen ik de kast voor de eerste keer wilde controleren, heb ik dat op eigen houtje gedaan, met als gevolg, 13 steken in mijn eigenwijze kop.
Een oog dicht, een oor verticaal, en alles dik.
Zag je er ongeveer zó uit? http://www.sjoerdmulder.nl/kutbij_1643/ :be3: Ik denk dat onze leerstijl aardig overeenkomt. :be2:

geert73Z94U
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 22:02
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door geert73Z94U » wo 31 aug 2011, 23:27

Dat scheelde niet veel, voor wat betreft mijn oog.
Het viel eigenlijk wel mee, maar de jeuk, halleluja wat een jeuk.
De volgende dag is bij mij de bult wel verdwenen, maar de jeuk, daar heb ik best een paar dagen last van.
Het is al net zo met een glas wijn, te veel, dan moet je de volgende dag een beetje straf hebben.
Tenslotte zijn het wel dieren, en ben alleen maar verliefder op deze duveltjes geworden.
Dat ingebouwde navigatie systeem van ze, daar kunnen wij toch mooi een puntje aan zuigen :hive:
:snooty:
Groetjes van Geert van Riezen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door Oude Essink » do 01 sep 2011, 08:31

Dat ingebouwde navigatie systeem van ze, daar kunnen wij toch mooi een puntje aan zuigen
Hoe doe je dat en wat bereik je er mee :?: :?:

hennie oes

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Imker en Koninginneteelt cursussen op het internet.

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 01 sep 2011, 08:36

Ik ben dit jaar begonnen met de beginnerscursus en zou het zeker niet zonder hebben willen doen. Het is toch heel wat om de eerste keer een raampje met bijen die kunnen steken vast te houden waarbij de bijen over je handen lopen. Door te zien en te doen onder begeleiding van een ervaren imker gaat het allemaal veel makkelijker. Internet (zeker dit forum) en een mooie bron voor extra info en om laagdrempeling de stomste vragen te stellen.
De cursus op internet kan zeker een handig extra hulpmiddel zijn, misschien vooral wel in het 2e jaar als je je volken echt zelf moet gaan beheren, maar zal de praktijklessen (met schitterende verhalen van ervaren imkers) niet kunnen vervangen.

Ik begon onwetend en zonder bijen aan de cursus. Ik heb nu één volk en krijg nog een tweede volk. ook ik ben compleet bevangen door het bijenvirus, wat een prachtige beestjes! Maar wel: hoe meer je weet over bijen, hoe meer vragen je krijgt....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten