Schiermoeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Schiermoeren

Bericht door Hugo » di 08 mei 2012, 21:01

Hoi,

Ik hoor hier vertellen dat er in 2012 geen moeren van Schiermonnikoog worden geleverd wegens de slechte uitwintering.
Is dit inderdaad zo ?

mvg,

Hugo (1/4 bij)
Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Schiermoeren

Bericht door rostohar » di 08 mei 2012, 21:12

Hugo, dat klopt inderdaad. Hier kun je de mededeling lezen. http://www.imkerswezep.nl/BriefCarnica.pdf
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Schiermoeren

Bericht door Freek » do 17 mei 2012, 13:01

Niet verwacht, dat ze daar zo'n bijensterfte hebben gehad :(

Hier helemaal geen uitwinterproblemen voor de verandering (vorig jaar maar een inheems volk over en van de gelegenheid gebruik gemaakt over te stappen op Carnica).
Zowel mijn 3 F2 Carnica volken, als het F1 Carnica volk en het P Carnica volk zijn goed uitgewinterd en ik heb inmiddels 3 kunstzwermen gemaakt.
Ben blij dat ik vorig jaar een Schiermoer heb gekocht, dat was dit jaar niet gelukt, en nu heb ik ten minste een P volk waar ik F1 van kan natelen dit jaar, om wat F2 moeren te vervangen door F1.

Groet,

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schiermoeren

Bericht door Kroese » do 17 mei 2012, 20:28

Freek schreef:Niet verwacht, dat ze daar zo'n bijensterfte hebben gehad :(
Ben blij dat ik vorig jaar een Schiermoer heb gekocht, dat was dit jaar niet gelukt, en nu heb ik ten minste een P volk waar ik F1 van kan natelen dit jaar, om wat F2 moeren te vervangen door F1.
Freek
Freek, als je nog wat te kort hebt, dan heb ik evt nog wel wat moeren hoor ! :D :liar: (grapje)
Hennie....

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Schiermoeren

Bericht door Freek » do 17 mei 2012, 20:55

Kroesse,

Je kunt maar nooit weten hoe het komt.
Ben vorig jaar van huis tuin en keuken bijen overgestapt op Carnica's, deze voldoen mij beter dan :be5: prikkende huis tuin en keukenbijen, minder steken en een betere voorjaarsontwikkeling, maar wel wat zwermneiging, hier wil ik nog wel een keer van af, dus misschien nog wel eens een volkje buckfasts proberen om te kijken of die bevallen. (Is een carnica volk om te turnen naar Buckfast F1 door in de hopeloos moerloos situatie een raam buckfast broed in te hangen?)
Ik heb in het verleden een keer buckfast bijen gehad, maar ik denk dat die niet deugden, die zwerm die was gemener dan mijn eigen huis tuin en keukenbijen, het volkje prikte je letterlijk lek, misschien waren het fout uitgepakte F2's, maar kan mij niet voorstellen dat buckfast bijen zo gemeen zijn.

M.vr.Groet,

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schiermoeren

Bericht door Kroese » do 17 mei 2012, 22:56

Freek schreef:Kroesse,

Je kunt maar nooit weten hoe het komt.
Ben vorig jaar van huis tuin en keuken bijen overgestapt op Carnica's, deze voldoen mij beter dan :be5: prikkende huis tuin en keukenbijen, minder steken en een betere voorjaarsontwikkeling, maar wel wat zwermneiging, hier wil ik nog wel een keer van af, dus misschien nog wel eens een volkje buckfasts proberen om te kijken of die bevallen. (Is een carnica volk om te turnen naar Buckfast F1 door in de hopeloos moerloos situatie een raam buckfast broed in te hangen?)
Ik heb in het verleden een keer buckfast bijen gehad, maar ik denk dat die niet deugden, die zwerm die was gemener dan mijn eigen huis tuin en keukenbijen, het volkje prikte je letterlijk lek, misschien waren het fout uitgepakte F2's, maar kan mij niet voorstellen dat buckfast bijen zo gemeen zijn.

M.vr.Groet,

Freek
Freek, het was een grapje hoor.
Ik ga echt geen carnica liefhebbers ombuigen. Ieder wat wils, leven en laten leven.
Ik heb afgelopen winter ook in Haarlo een Koninginnenteelt lezing gegeven, midden in Carnica gebied.
Maar mijn verhaal ging over mijn technieken, niet over het merk bij.

Een willekeurig volk kun je altijd ombouwen, maar met extra regeltjes, en meer controles.
Een stekerige BF is misschien meer een F16 geweest, dan een F2, zelfs die zijn over het algemeen aardig.
Dit is dan natuurlijk sterker afhankelijker in welk Darren gebied die F2 Bevrucht wordt.

Succes met de F1 teelt.

Groet,
Hennie....

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Schiermoeren

Bericht door semar » vr 18 mei 2012, 10:22

zelfde ervaring als Hennie, wat natuurlijk scheelt is dat je na een paar jaar zelf ook een flinke invloed krijgt op je omgeving.
doordat jouw f1 moeren nog altijd raszuivere darren voortbrengen.
dat geld voor alle merken bij.
door omstandigheden werk ik regelmatig met f2 of soms f3 vanaf f4 wordt alleen het karakter steeds onvoorspelbaarder.
heb in 20 jaar buckfast nog maar 1 maal een zeer agresive nazaad gehad. zo´n moer wordt dor mij niet getollereed en vervangen.
hetzelfde zal voor de carnica vast ook gelden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten