Koninginnen gekocht vandaag

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door jomme » di 12 jun 2012, 22:35

Goeienmoggel,

Ik ben er mee eens dat je het niet met iedereen eens moet zijn maar het is niet de eerste keer dat jou reacties uitmonden in een commentaarstop...
Het is ook niet de eerste keer dat je de mensen gaat uitschelden voor bedrieger, dommerik, kinderachtige of wat dan ook, je moet je berichten er maar eens op nalezen. Geef gewoon je mening en probeer misschien je aanvallen wat te temperen... :be9:

Inca

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Inca » di 12 jun 2012, 22:49

Een zwarte lijst, een uitstekend initiatief.

Vreemd dat mensen reageren als gestoken door een bij als iemand gewoon zijn mening geeft.
En al helemaal vreemd mensen persoonlijk aan te vallen, zoals de laatste schrijver doet.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Hans van der Post. » di 12 jun 2012, 23:09

Inca schreef:Een zwarte lijst, een uitstekend initiatief.
{...............]
mmmmm schandpaal oprichten ?
Als oud redactielid zal ik mij daartegen verzetten.

Het is nog steeds een forum waar over bijen en bijenhouden wordt gediscussieerd.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door semar » wo 13 jun 2012, 10:58

goeienmoggel schreef:Ook jij weet dat jonge imkers besodemieterd worden met F16 bijen die ze worden aangesmeerd voor Buckfast bijen/volken.
ja en ik merk aan het spul van mijn ´leerling´ dat begingers ook een goede plek zijn om oud bijen materiaal te dumpen, op zich niks mis mee maar vaak is bv de uitwisselbaarheid etc ver te zoeken.

het is dan de taak van de ervaren imkers op dit risico te wijzen (mischien nieuweling vergezelen),
ook dat het aanschaffen van prachtige rasmoeren lang niet altijd lijd tot uitmuntende resultaten.

vaak worden van de moertjes wonderen verwacht, goed bijen houden begingt en eidingt bij de imker.
somige rasen bijen vragen een iets andere benadering en behandeling dan de vuilnis bakkies. hoewel ik niet wil beweren dat begingers geen rasbijen zouden moeten houden, is dit ook een van de dingen die ervaren imkers ook moeten vertellen.
hoe goed een moertje ook mag zijn als de imker (nog) niet alle nuances beheerst kan het ook tot mislukking leiden.

zelf ben ik hier meestal wat terughoudend in, wat beterft oud materiaal kopen, ook niks mis mee als de prijs in goede verhouding is tot het product. helaas is de markt voor bijenspullen klein en de enige afnemers voor de ´stoppers´zijn dan de begingers die vaak nog niet van de hoed en de rand weten.
de tijd dat iedereen een ´gildebroeder´was is echt verleden tijd.
:(

ter overdenking (of niet)?

vriendelijke groet
Semar(dominique)*

*compromis een avatar én de echte naam :lol:

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Arnold » wo 13 jun 2012, 13:13

@ allen

Niet om het e.o.a. maar we drijven af van het onderwerp..

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door jomme » wo 13 jun 2012, 13:28

Ah ja,

Wat is de prijs voor een moer tegenwoordig?

Jannes

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Jannes » wo 13 jun 2012, 15:33

Tjonge, best veel reacties plotseling.

Ik was niet 100% tevreden. Dat was denk ik wel duidelijk in mijn bericht.
Inmiddels legt de dame nog niet. Ik check het volgende week nog een keertje.
Mooi te horen dat er zoveel bijval komt, maar aan de schandpaal nagelen is het laatste wat ik in gedachten had.

Het is/was om te laten weten wat de verschillen in hobbyist en semi prof. teler zijn. Het delen van een ervaring.
Als er meer dergelijke meldingen waren geweest, was het wél interessant, om via PM uit te wisselen wie en waar. Dan kon er iets geregeld worden met elkaar.
Er is dus inderdaad nog geen zekerheid dat de 4e het niet gaat doen.
Maar, de imker verzekerde mij, dat ze bevrucht moest zijn en zeker zou leggen in een groter volk. Dat gaan we zien, als het niet goed is, neem ik zeker contact met hem op.
Ze zijn geboren omstreeks 15 mei. 2 waren gemerkt met tipex en geknipt. De andere 2 niet.

Ik was te goeder trouw, had de naam van de hobbyist al meer gehoord en was er van uit gegaan, dat het zoals bij Henny en Ad ging, ook bij iedereen die moertjes kweekt zou gaan. Misschien beetje dom van mij? (of naief, hoe je het ook noemt) Dat een bevriende imker koninginnen kweekt, en weg geeft in weet ik wat voor doosjes aan vrienden/kennissen is ook niks mis mee.
Maar ik heb goed betaald, voor bevruchte koninginnen die aan de leg zouden zijn.

Een beginner noem ik mezelf ook bepaald niet. Ik imker vanaf mijn 16e. Kreeg mijn eerste volk van mijn oom, en wist dat in 4 jaar uit te bouwen tot 25 volken. Dat een aantal jaren gedaan, en uit huis gegaan. Varoa was in aantocht, maar nog niet in Nederland! Na nog wat jaren door werk en woonplaats geen bijen meer gehouden en er voor een jaar of 5 terug weer schoorvoetend mee begonnen. Éérs met 3 volken en inmiddels staan er weer 18. (de kweekvolkjes meegerekend) A.s. najaar wordt ik 50. Beginneling wil ik mezelf niet noemen. Op het gebied van koninginneteelt wél, daar was mijn eerste resultaat dit jaar wat gering.Dat was ook de reden dat ik snel wat moertjes nodig had.....De eerste 10 had ik te vaak bij gekeken, de 4 larven lagen zwart onderin de gesloten doppen. Beginners fout?? De 2e keer ging iets beter. Van de 6 aangeblazen doppen heb ik gisteren 5 jonge moertjes kunnen oogsten. Mooie rijpe Carnica 07 moertjes. Dat worden mijn F1 productie volken voor volgend jaar.

Het vastleggen van dergelijke gebeurtenissen met naam en toenaam vind ik niet iets voor dit forum.
Als René een commerciële teler was geweest, had ik het ook anders benoemd. Zie hem meer als een professionele hobbyist.

Had hij niet genoemd mogen worden dan? Was al blij dat hier in het noorden weer een teler is, die zélf insemineert. Scheeld heel wat gedoe met reizen naar de eilanden!!

Ohja, wat kost een moer... wat de gek er voor geeft?? Eiland bevrucht € 50,= in klein volkje ??
Kijk ff in de vraag en aanbod rubriek, of marktplaats ed.

Ieder veel imker plezier!

Jannes

Jannes

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Jannes » wo 27 jun 2012, 09:30

Inmiddels weer een dikke week verder.
Meerdere keren gecontroleerd. Geen broed gevonden.
Ten einde raad, een raam met net gelegde eitjes uit mijn P-volkje ingehangen.
Wat schetst de verbazing? Ze legt. Inmiddels het 2e raam ook belegt. Moest kennelijk een beginnetje hebben..

Jannes

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 27 jun 2012, 16:49

Dus eind goed, al goed, met een resultaat van 100%, mooi resultaat!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten