vreemde koningin perikelen.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

vreemde koningin perikelen.

Bericht door semar »

heb als lang bijen maar ik wil jullie een (voor mij) bijzondere waarneming niet onthouden.
Waar ik sta moet ik als deel van de ´huur´ een obsevatiekast bevolk houden, ik gebruik het 3raams model.

dit was niet een goed voorjaar voor mijn bijen 5 van 9 volken door de winter en alle volken erg klein en met moeite groeien.
zwerm gehad en bij het doppen breken gooi ik altijd een paar jongen moertjes in een paar bevruchtingskastjes.

de jonge moeren leken niet goed bevrucht (veel gaten in het gesloten broed) ((onvoldoende bevrucht?)).
heb van een van de 2 bevruchtingskastjes een moer doodgeknepen en ze samengevoed, niks aan de hand.

daar ik toch een moer nodig heb voor de observatiekast leek me dit idiaal om dit moertje hiervoor te gebruiken.
ten slotte voor de kinderen is de koningin aanwezig alles functioneerd als in een goed volk, de gedachte was dat een deel van opoes eitjes steeds wordt vervangen dus niet snel gevaar dat het volkje uit de observatiekast groeid.

de observatiekast bevolk door een raam uilopend broed (uit een ander volk) onderin te plaatsen met twee goed met voer gevulde gevulde ramen hierboven alles zonder opzittende bijen.
hierbij heb ik de bijen van het bevruchtingskastje geschut en de koningin (fysiek mooi orjanje moertje (typisch buckfast).
alles gaat zoals gepland het gesloten broed loopt uit en samen zijn ze sterk genoeg om het volkje op weg te helpen.

tot mijn verbijstering leverd het in de kortste keren prachtig aaneengesloten gesloten broed op in het midden van de 2 bovenste en het gehele onderste raam.
Ik zie van de week tot mijn verbijstering; de gele gemerkte moer op het bovenste raam keurig aan het werk,
op op het onderste raam EEN MOOIE DONKERE MOER ongemerkt met een kleine beschadiging aan het ena-laatste sechment van haar achterlijf :o
kan niet zien of zij ook legt omdat het het broednest helemaal vol is met gesloten broed.
maar zij wordt gevoerd er is niet een zo duidelijke hofstaat waar te nemen maar de beide madames zitten in het zelfde volkje en die stituatie is al minstens een week zo.

ik begrijp niet waar die tweede moer vandaan komt, er is geen moerdop geweest het broed nest is keurig aaneengesloten (wat wil je met twee moeren) en de dames schijnen zich niet echt van elkaar bewust te zijn.

IK SNAP HIER NIETS VAN, de moeren lijken absolut niet met elkaar verwanT de een een keurig gele buckfast de ander een pikzwarte straatbij,
waar komt nr2 vandaan en wat nu verder??

het schijnT dat dit vreemde jaar ook erg veel vreemde observaties op het gebied van moeren opleverd. :lol:

wie het weet mag het zeggen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: vreemde koningin perikelen.

Bericht door Primus »

Dag Semar,


Vorig jaar zag ik bij één van mijn kasten ook twee moeren zelfs op hetzelfde raam (symplex) dus die zullen mekaar wel is tegen gekomen zijn denk ik. Bij mij was het wel degelijk moeder en dochter, had al verschillende keren een dop zien staan en weggedaan en ook is ééntje vergeten zeker. Maar in de 35 jaar dat ik bijen hou heb ik dit anders nooit waargenomen. vermoedelijk zal dit wel meer gebeuren maar ontgaat dat gewoon de imker omdat er toch niks abnormaal in het volk gebeurd zoals geen eileg of zwercellen. In de lente was er dan toch alleen de jonge moer overgebleven.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: vreemde koningin perikelen.

Bericht door Fay »

Ik heb wel eens gelezen dat het inderdaad vaker voorkomt dan de meeste imkers denken, 2 koninginnen tegelijk. Leuk dat jullie dat hebben waargenomen.
Overigens heb ik uit een pikzwarte koningin een mooie grote knal oranje koningin gekregen die totaal niet op haar moeder lijkt. Als je buckfast moer niet zuiver is bevrucht kan het dan niet zijn dat een dochter zwart is? Van zwart naar oranje kan blijkbaar wel :wink:
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: vreemde koningin perikelen.

Bericht door de vos roger »

Een paar dagen geleden bij controle van mijn volken (buckfast) kwam ik ook een jong moertje tegen dat blijkbaar al aan de leg was.
Ik dacht hier is een stille moerwissel gebeurd, maar toen ik het raam draaide zag ik het 'oude' moertje van vorig jaar ook rustig op het raat lopen.
Aangezien het hier om een rasmoer ging heb ik voor alle zekerheid het jonge moertje weggenomen en in een bevruchtingskastje in bewaring gehouden.
Vandaag zag ik dat de kleine raampjes al vol eitjes lagen dus was wel degelijk aan de leg in het volk.
Dit jaar had ik bij de kweek van mijn koninginnen ook enkele pikzwarte buckfastkoninginnen, zijn we absoluut niet gewoon om te zien.
De oorzaak daarvan ligt bij de darrenvolken die ingezet worden op de bevruchtingseilanden.
Men zet nu vooral voor de strijd tegen te varroa een inkruising van de Anatolische bij in bij de buckfast, dit om het poetsgedrag bij onze buckfast wat aan te wakkeren.Daardoor zie je soms broed met gaten in, de besmette cellen met varroa worden gewoon leeggehaald.
groetjes uit Vlaanderen waar het volgende week zomer wordt :D
roger
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: vreemde koningin perikelen.

Bericht door semar »

het is een standbevruchte moer, maar van zuivere afstamming.
ik heb hier zo´n 15 jaar buckfast bijen en donkere typjes heb je inderdaad wel meer,
maar over het algemeen hebben ze wel het tijgerprintje oranje geel tot donker leerbruin,
maw je herkend 2 kleuren in de secmentringgen, bij de oranje exemplaren is de oranje tekening lichter en breeder.
die schomeling heefty inderdaat the maken met de inkruising van de anatalia en de indertijd de monticola.

deze jongedame heeft het uitelijk van een hollandse moer uit de jaren 70.
ook wat korter maar breder in de heupen zal ik maar zeggen :wink:

hoe dan ook van de week loopt hun eerste boreod uit, ben benieuwd.
het is in ieder geval goed te volgen in de observatiekast.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten