Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer in

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer in

Bericht door Kroese » za 21 jul 2012, 23:05

Vandaag heb ik al mijn bevruchtingskastjes gecontroleerd of de jonge moeren er nog waren, en of ze aan de leg zijn.
Om een uur of 3 was er veel activiteit bij de kastjes, het kastje dat ik net nagekeken had kon ik geen moer ontdekken. De bijen bruiste enigszins. afijn, notitie van gemaakt, en later nog maar eens kijken.
Toen ik met de volgende wilde beginnen vloog de moer heen en weer voor dat net nagekeken kastje.
Ze wilde er niet in, ik had door het nakijken de bijen verstoord, ze stonden niet buiten te ventileren, om de moer de richting te wijzen. Op een gegeven moment was de moer uitgeput, en lande op de zijkant van het kastje ernaast.
Ik heb haar toen gepakt, en toen het vlieggat ingeleid.
Ik heb toen de verdere controle van de andere kastjes maar gestaakt. Beter is dan s'morgens nakijken.
Dan is er minder kans dat ze net buiten is.
Wat me opviel is dat er veel moeren die 3 Juli in deze kastjes geboren of ingevoerd zijn, wel aanwezig zijn, maar nog niet aan de leg zijn.
Ze zijn nu dus al 18 dagen oud. Bij goed weer hadden ze al haast gesloten broed kunnen hebben, als ze op de 9e dag aan de leg gaan.

Ik ben dus blij, dat het nu eindelijk beter vliegweer is en de vooruitzichtend uitstekend zijn.
Het gaat zeker nog goed komen de volgende week.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door Kroese » ma 23 jul 2012, 01:34

vandaag uitstekend vliegweer.
De bevruchtingskastjes vlogen actief, ook heb ik de moer zien vliegen die gisteren het kastje niet in wilde.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F1vyF2EIM_0[/youtube]

Gebruikersavatar
Bob -_-
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 11:32
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door Bob -_- » ma 23 jul 2012, 13:22

We duimen heel hard met je mee!

:be9: Bob :be9:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door Kroese » ma 23 jul 2012, 16:55

Bob -_- schreef:We duimen heel hard met je mee!
:be9: Bob :be9:
Jaja Bob, het zelfde geld voor jouw volkje/moertje.
't gaat ook met de broedafleggers van de cursisten niet zo voorspoedig als bij de cursus van vorig jaar.
Maar we hebben anders nog wel wat truukjes achter de hand. :be8: :be8: :D

Hennie...

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door jasper-k » ma 23 jul 2012, 18:01

Beste kroese,
ik neem aan dat we vanzelf een bericht krijgen als de moeren aan de leg zijn en klaar zijn voor verkoop of is alles voor eigen gebruik?
Met het slechte weer van de afgelopen tijd toch afgezien van het aanschaffen van onbevruchte moertjes van je en als ik mijn eigen 2012 moertjes zie ben ik daar wel blij mee...
4 van de 5 reserve moertjes zijn darrenbroedig... blijkbaar helemaal niet op bruidsvlucht geweest of gewoon geen dar gevonden.

Het kan verkeren...
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door Kroese » ma 23 jul 2012, 20:29

jasper-k schreef:Beste kroese,
ik neem aan dat we vanzelf een bericht krijgen als de moeren aan de leg zijn en klaar zijn voor verkoop of is alles voor eigen gebruik?
Met het slechte weer van de afgelopen tijd toch afgezien van het aanschaffen van onbevruchte moertjes van je en als ik mijn eigen 2012 moertjes zie ben ik daar wel blij mee...
4 van de 5 reserve moertjes zijn darrenbroedig... blijkbaar helemaal niet op bruidsvlucht geweest of gewoon geen dar gevonden.

Het kan verkeren...
Jasper, Nee, het is niet de bedoeling dat ik hier in deze rubriek dat soort mededelingen doe.
Ik kan in mijn lijstje niet vinden dat ik aan ene Jasper Klomp geleverd heb,. of lees ik je verkeerd.

Wat betreft de bevruchting van de laatste 2 weken, ga ik Woensdag pas kijken of ze nu wel eitjes/larven hebben.
Ze moeten altijd eerst gesloten werkster broed hebben voor ze gebruikt kunnen worden voor het invoeren.

Onbevruchte moeren is nooit zeker dat ze goed bevrucht worden. Ameland rekent normaal op 70-75 %
Dat kan de 2e ronde wel eens minder zijn. Ik hoor geruchten van deelnemers.
Ik ben hier wel benieuwd naar.

Graag je reactie en vragen naar mijn email, en niet hier a.u.b.
buckfast(apenstaart)hetnet.nl

Dlanor
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 15:11
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door Dlanor » di 24 jul 2012, 16:53

Ben weer onder de indruk van het orientatievermogen van de moertjes die terugkomen van hun bruidsvlucht en toch het goede apideakast weer terugvinden in deze rij van identieke kastjes.Kennelijk geen problemen met vervliegen?! :be3:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door Kroese » di 24 jul 2012, 18:02

Dlanor schreef:Kennelijk geen problemen met vervliegen?! :be3:
Eigenlijk valt dat hard mee, de kielers hebben bij het vlieggat wel een verschillend kleurtje.
De Api's niet. Als ze naar Ameland reizen, gaan met 4 in een blok, dan staan de kastjes strak tegen elkaar aan ieder in een verschillende windrichting.
Er is natuurlijk altijd wel wat verlies, maar dat kan net zo goed door de zwaluwen komen, of door een andere reden.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door jasper-k » wo 25 jul 2012, 23:03

Hoi Hennie,

je leest het verkeerd, ik heb door het slechte weer inderdaad niets afgenomen omdat ik bij zulke mooie moeren wel wil dat ze de vleugels strekken, en met het bagger weer van de voorgaande weken is de kans klein.
Mijn eigen moeren hebben het slecht gedaan, zo had je het moeten lezen... :oops:
Zie mailbox voor mijn bestelling.

@ Admin, mijn reacties mogen weg aangezien ze mogelijk het beeld creeren dat ik "slecht materiaal" heb gekocht. Ik wil het wel zelf doen maar ik heb geen wijzig om het te verduidelijken of verwijder knop...
Met vriendelijke groet, Jasper

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koningin terug van bruidsvlucht wil het kastje niet meer

Bericht door hofstede » vr 27 jul 2012, 21:17

De koningen van 03 07 waren vorige week nog niet aan de leg.
Maar vandaag weer gekeken en van de 7 zijn er 5 aan de leg en een een raam met verse eitjes in gehangen zo dat mevrouw ziet hoe het moet en een darebroeding .
Dus helemaal bij .
Groet uit het pittoreske Rouveen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten