wel/geen jonge moer?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:
wel/geen jonge moer?

Bericht door jvanveldhuisen » vr 27 jul 2012, 14:42

Een poosje terug (net voordat de linde begon te bloeien) had mijn buckfastvolk doppen aangezet. Ik had dit niet verwacht omdat ik suikerwater voerde en omdat het volk nog kunstraat bouwde, en ik ging er vanuit dat mijn gekochte volk een jonge moer zou bezitten. Toen ik de gesloten moerdoppen ontdekte en geen koningin kon ontdekken, dacht ik eerst dat er gezwermd was. Echter, het (overgebleven) volk was best groot. Ik besloot de doppen allemaal te breken en kwam tot de conclusie dat deze net gesloten waren gezien het stadium van de poppen. 1 dop heb ik laten staan. Een week later de kast geopend en toen bleek dat de (oude) moer NIET was vertrokken: brias! En: de ene dop was doorgeknaagt.

Het volk heeft een dikke 10 ramen (HK) lindehoning opgehaald. Toen ik de verzegelde raampjes wilde afhalen heb ik gelijk maar besloten een veger te maken. Koningin eraf en in een zesramer gedaan. Toen maakte ik een fout: de zesramer zette ik op de plek waar een moerloos 3-ramertje stond. Dit 3-ramertje heb ik afgeslagen in de veronderstelling dat deze zich wel bij het 6-raams volk zou voegen. Dit hebben ze ook gedaan; direct mijn oude moer afgestoken......

In de 20 raams (BK) kast werden doppen gezet. Gisteren was het de 12e dag nadat de moer was afgenomen. Omdat ik vandaag onweer verwacht, besloot ik dan maar op de 12e dag de doppen te breken. Maar wat een verrassing: alle doppen (een stuk of 12-15) waren doorgeknaagt. Ik heb echter GEEN tuter gehoord. Ik heb ook geen jonge moer kunnen vinden, maar dat kan ook mijn gebrek aan ervaring zijn.

Knaagt een volk zomaar alle redcellen door? Of moet er ergens toch een moerje rondlopen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat de moerdoppen gewoon worden doorgeknaagt zonder dat er een dop blijft staan? Zonder dat er een moer in zit? Het lijkt mij sterk.... de doppen waren al wat langer doorgeknaagt (niet 'vers') ... Dan kan er toch nooit een jonge moer rondlopen? Dit zou betekenen dat er al na 10 dagen ipv 13 een moer uitkomt....

Omdat de zesramer de volgende dag de oude moer al buiten had liggen, heb ik deze maar weer verenigd met de 20-raams kast. Zouden de werksters die vanouds uit de 3-ramer kwamen, die dus door mijn toedoen 'verhuisd' zijn naar de zesramer, en tenslotte nogmaals omgezet zijn naar de 20 raams kast, soms daar ook de doppen hebben doorgebeten?

Ja.... een hoop gedachtes gaan door mijn hoofd. Heb ik een belangrijke regel vergeten? Waar heb ik het nu fout gedaan?

Graag reacties!

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: wel/geen jonge moer?

Bericht door semar » vr 27 jul 2012, 16:09

volgens mij loopt er gewoon een jong moertje rond.

ei 3 dagen, lave 6 dagen, pop 7 dagen.
je vergeet dat bijen een larve van 3 dagen oud nog kunnen ombouwen.

pop 7dagen
larve 3 dagen
________

10 dagen

dus waneer ze prezies uitlopen hang af van de leeftijd van de oudste larve die de bijen ´promoveren´
als de bijen niet in zwermstemming zijn worden over het algemeen de andere doppen na de geboorte van nr1
opgeruimd.
(er zijn natuurlijk overal uitzonderingen op.) :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

nhl_bit
Berichten:54
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 20:54

Re: wel/geen jonge moer?

Bericht door nhl_bit » za 28 jul 2012, 23:19

Omdat het volk al eerder doppen heeft aangezet misschien een zwermdop die is uitgelopen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten