Koningin geraakt niet aan de leg.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 sep 2012, 11:17

De situatie:

ik heb een volk met behoorlijk wat bijen erin. Echter de moer (gemerkt) geraakt niet aan de leg. Daarom heb ik vorige week er een raam broed ingehangen. Zaterdag waren er geen doppen zichtbaar, maar ook geen eitjes van de koningin!!!!
Moer gecontroleerd, maar ik zie geen afwijkingen aan de vleugels. Deze liggen mooi recht op het achterlijf en zitten los van elkaar (niet vastgeplakt). Ook de vliegopening is volgens mij groot genoeg om door te komen. Zo te zien zie ik ook geen indeukingen in het achterlijf (alhoewel ik daar niet op gelet heb). Maar mss een verstopping??

Wat te doen? Dooddoen?? Of afwachten?? Ik zie wel gepoetste cellen. Maar de moer had al lang aan de leg kunnen zijn.

gr
JP

ajberkhoff
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 10:50
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door ajberkhoff » ma 10 sep 2012, 15:35

jELTE
ALS JE ER EEN RAAM EITJES INHANGT MOET JE WEL DE OUDE MOER VEWIJDEREN.
zOLANG ER EEN MOER INLOOPT BEVRUCHT OF ONBEVRUCHT DOEN DE BIJEN GEEN DOPPEN TREKKEN.
SUCSES JAN BERKHOFF

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door Primus » ma 10 sep 2012, 15:38

Beste Jelte,


Als er gepoetste cellen zijn die netjes blinken zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Maar hoe oud is die moer al? ik reken altijd op een maand en meestal wacht een jonge moer tot het broed van de vorige geheel is uitgelopen.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door Nicolas Jacob » ma 10 sep 2012, 18:25

ajberkhoff schreef:jELTE
ALS JE ER EEN RAAM EITJES INHANGT MOET JE WEL DE OUDE MOER VEWIJDEREN.
zOLANG ER EEN MOER INLOOPT BEVRUCHT OF ONBEVRUCHT DOEN DE BIJEN GEEN DOPPEN TREKKEN.
SUCSES JAN BERKHOFF

Jah als je dat al niet weet :doh:

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door jasper-k » ma 10 sep 2012, 18:30

Neem aan dat de topicstarter dat wel weet mensen.

Ik heb begrepen dat het inhangen van een raam met eitjes de jonge koningin zou stimuleren om haar eigen eitjes ook te gaan leggen.
Ik heb het ook gedaan en jonge koninginnen zijn wel vaak terug te vinden op dit raam.
Mijn laatste moer ging dit jaar na bijna 8 weken haar eerste eitjes leggen en na 6 weken had ik er een raam met eitjes ingehangen.
Ze liep telkens op het raam of het naastgelegen raam aan de broedkant.

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 sep 2012, 23:41

Na meer dan 1000 berichten en 1 decade lid van dit forum te zijn geweest, mag idd aangenomen worden dat de topicstarter weet waarom hij een raam eitjes in een eiloos volk hangt :lol:. Niettemin was ik niet helemaal volledig. Vorige keer was ik nl. niet helemaal zeker of er nog wel een moer inzat. Maar het ging mij er vooral ook om om de moer te stimuleren. In mensen termen: moeren hebben er een ontzetende hekel aan als er broed en eitjes van andere moeren in het volkt hangt. Tenminste dat las ik wel eens in een bijenboek. Of wat je ook kunt stellen: jonge moeren worden juist aangetrokken door bestaande eitjes in een raam en gaan dan ook zelf leggen. Wat denk ik zeker waar is: in grote volken duurt het (veel) langer dat moeren aan de leg raken. In grote volken begint een moer pas nadat het laatste broed is uitgelopen. In kleinere volken is dit niet altijd zo.
Veelal beginnen ze meteen (vervroegd) in een ingehangen raam broed te beleggen. Ik heb dit vorig jaar ook met succes toegepast. Toen waren er per ongeluk in twee kasten onaangepaarde moeren wekenlang opgesloten geweest en heb ik er een raam broed ingehangen. De moeren waren in no time aan de leg. Maar deze keer niet dus. Opmerkelijk, gezien we ook al laat in de tijd zijn.
Niettemin het antwoord van Jasper geeft mij hoop. Ik zal het nog even aankijken. De moer lijkt verder prima. Ze is ietsjes klein, maar ook in mijn grotere volken krimpen de moeren. Dus.....wordt vervolgd.

gr
JP

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door FerryB » ma 10 sep 2012, 23:59

Ook ik (zeer beginnend Imker) had in juli een bevruchte leggende moer van Ameland in een volle Apidea. Uiteindelijk de Apidea op het voergat gezet en binnen een paar dagen liep ze in een 6 ramer maar toen.
Geen eitjes niet na een paar dagen niet na een week en uiteindelijk heb ik na drie weken een raam openbroed in de 6 ramer gehangen.
Na 1 dag was ze ineens druk eitjes aan het leggen op het raam ernaast.
Dus het stimuleert wel degelijk een raam openbroed inhangen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Koningin geraakt niet aan de leg.

Bericht door nhl_bit » wo 12 sep 2012, 00:11

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Toen waren er per ongeluk in twee kasten onaangepaarde moeren wekenlang opgesloten geweest en heb ik er een raam broed ingehangen. De moeren waren in no time aan de leg.
Nou daar heb je wat aan :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten