Miniplus bevolken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Miniplus bevolken

Bericht door Alex Mönch » ma 25 mar 2013, 17:47

Het grote voordeel van een miniplus is,dat de koningin niet zo snel beperkt wordt in het leggen.
Wanneer je er maar weinig bijen in doet bv 2 bekkertjes,zullen de raampjes niet snel volledig uitgebouwd worden,maar er zijn dan ook erg weinig bijen voor de broed verzorging,stuifmeel halen enz....het wachten is dan op de eerste generatie jonge bijen .
Dit resulteerd in een dusdanige beperking van de koningin dat het hele voordeel van werken met de miniplus teniet wordt gedaan.
Ik gebruik 5 raampjes met kunstraat en 1 houten voerraam gevuld met suikerdeeg.
Wanneer de koningin een week aan de leg is,zal het voerraam al voor het grootste deel leeg zijn.
Voerraam eruit en een raampje met kunstraat er voor in de plaats.
.
Dit jaar wil ik ook 2 mini plus kastjes inwinteren en ga dat doen op 3 broed rompen per miniplus.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Tieme » zo 09 jun 2013, 16:10

Hallo allemaal,

Inmiddels is de koninginnenteelt weer achter de rug. Mijn ervaring met de miniplus tot nu toe is zeer positief. De volkjes die er in zitten zijn rustig en de raatjes worden goed uitgebouwd. Een halve liter bijen blijkt in staat in 3 weken 4 raatjes uit te bouwen. Ik heb mooie voerbakjes gemaakt (hangen in het kastje en nemen de plaats in van 2 raampjes), waar sommige volkjes raatjes in bouwen. Andere concentreren zich alleen op de raampjes.

Bedankt dus voor alle goede tips.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Alex Mönch » wo 12 jun 2013, 19:58

Voerbakjes waar raten in gebouwd worden kan de koningin zo in gaan leggen...dit is niet aan te bevelen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Tieme » wo 12 jun 2013, 20:37

Hi Alex, het kan geen kwaad, en het zijn er ook maar drie van de 15. Ik zal ze uiteindelijk ook op de raatjes krijgen. Ik wilde dit liever dan de voerbak in de bodem (smeerboel) of die grote voerbak bovenop (te groot).
De voerbakjes die ik gemaakt had, maakten het reizen simpel en efficient.

De volkjes die door moeten groeien krijgen straks wel de grote voerbak. Dan hoeven ze nergens meer heen.

Ik ben echt super tevreden.

En als ik het boek van Englert en Tiesler nog weer eens update kan ik ook een zinvol stukje over de mini-plus invoegen.

Tieme

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Alex Mönch » wo 12 jun 2013, 22:50

Hoi Tieme,
De voerbak op de bodem is niet alleen smerig maar vooral funest in de winter...de gaasbodem zorgt voor een goede ventilatie,waar in de voerbak op de bodem waterdamp van de tros condenseerd en het een vreselijk vochtige bende wordt met dode bijen,was deeltjes enz enz
Ik gebruik de voerbak bovenop...je hoeft er maar een kleine hoeveelheid suikerwater in te doen en eens in de zoveel tijd haal ik ze eraf om ff schoon te maken.
Miniplus kastjes zijn echt super.
Prachtig om te zien hoe mooi volkjes zich hierin ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Alex Mönch » wo 12 jun 2013, 23:00

Volgend voorjaar wil ik ook met 1 miniplus voor raathoning gaan.
2 broedkamertjes,dan een plastic koninginnerooster en dan broedkamertjes met raampjes en een klein strookje kunstraat als voorbouw.

Ook wil ik bij 1 proberen het zo te plannen dat ik zwermcellen heb,wanneer het bevruchtingsstation open gaat.

Al met al veel mogelijkheden om deze kastjes te gebruiken.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Ewout » wo 12 jun 2013, 23:53

Alex Mönch schreef:Ook wil ik bij 1 proberen het zo te plannen dat ik zwermcellen heb,wanneer het bevruchtingsstation open gaat.
Interessant, wat doe je daarmee dan?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Tieme » do 13 jun 2013, 07:00

Ik wil er een deel overwinteren zodat ik volgend jaar rijpe doppen in kan hangen. Zo kunnen de volkjes weer dienen voor een nieuwe KI serie of om op te sturen naar een van de eilanden. Moet in het laatste geval wel zorgen dat er geen darren in komen te zitten. Darren broed moet er dan al vroeg uit en het darrenrooster er vroeg in.

Heb er nu alweer zin in.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Alex Mönch » do 13 jun 2013, 07:02

De bedoeling bij mij is om op deze manier goede kwaliteit zwermcel koninginnen te kweken en en de bijen uit de miniplus te gebruiken om bevruchtings kastjes(mischien nog een paar extra miniplussen) te vullen.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Miniplus bevolken

Bericht door Ewout » di 18 jun 2013, 10:19

jawi schreef:Als je een miniplus wilt opzetten, hoe kom je aan ramen met gesloten broed en voer? Ervan uitgaande dat je een lege miniplus hebt met alleen kunstraat en een jonge koningin, hoeveel bijen gaan er dan in?
Even hierop terugkomend (want ik had mij ook al verwonderd over deze instructie), ik las een duitse site over 'betriebsweise mit Mini-Plus', waar dit duidelijk werd. Het eerste jaar zul je je volkje kaal moeten starten met alleen bijen (een half tot driekwart liter), maar in het voorjaar daarop kun je de toren waarin je hebt overwinterd verdelen over meerdere nieuwe Miniplus kastjes: in het midden 2 ramen broed met opzittende bijen, daarnaast twee voerramen met opzittende bijen en 1 raampje met kunstraat. Je kunt op die manier zelfs doppen laten trekken in je Mini-plus, bijvoorbeeld wanneer je een P-moer daarin hebt overwinterd (moet je wel zeker genoeg zijn van de overlevingskans in een Mini-Plus). Ook als je een overgelarfde moer wilt invoeren op zo'n volkje kun je bijvoorbeeld half mei de toren splitsen en een rijpe dop (van overlarven van een week daarvoor) invoeren.

Maar wat Dirk zegt, daar valt ook heel wat voor te zeggen; een volkje wat zo klein en kwetsbaar is kun je misschien gewoon het beste zo hygiënisch mogelijk, op schone raat laten starten. Hoewel, je kunt natuurlijk eenvoudig met een koninginneroostertje de koningin van de 'oude' raatjes (wel 1 jaar oud! :D) weghouden en na het uitlopen van het broed daarin die raampjes alsnog omsmelten - ze worden dan volledig op nieuwe raat ingewinterd.

linkjes:
Eine Imkerei in der Imkerei (slechte site opmaak maar interessant)
Die MINI-Beute, ein durchgehendes System (site bestaat niet meer, dus hier een link naar het web archief)
Mooie met foto's geillustreerde werkwijze (ook gelinkt door het eerste artikel hierboven).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten