Ameland

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door cwpaleber » ma 01 jul 2013, 10:19

alfa vulgaris schreef:Ik wou eigenlijk zeggen dat je de bevruchtingskastjes beter op planken kan zetten tegen de wanden van de laadruimte dan hebben ze meer koeling...en als de wagen toch niet vol zit?

Ziet er naar uit dat 95 % van het kastmateriaal isolatiemateriaal is.
Dit gaat zo een keer fout en dat wordt janken lijkt me.
Dat valt allemaal reuze mee die van mij gaan ook al jaren zo mee en heb nog nooit gehad dat er iets mis ging op die manier .
Een deze keer staan die van mij ook nog voor in de vrachtwagen , dus alles staat er boven op (weet zeker dat het goed gaat)
Deze mensen weten namelijk echt wel wat ze doen ,die van het bevruchtingsstation Ameland ,het zijn geen amateurs .
Groet Carlo

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door p.zwartepoorte » za 13 jul 2013, 17:28

Kastjes van ameland terug echt droevig van de 14 stuks maar 3 bevrucht alle kielers waren af gevlogen waren allemaal leeg de rest zaten er bijen in maar geen moer
Flevo heb ik van de 8 stuks 4 van bevrucht
Kielers gaan weg klote dingen
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door A.A. Staals » za 13 jul 2013, 18:01

p.zwartepoorte schreef:Kastjes van ameland terug echt droevig van de 14 stuks maar 3 bevrucht alle kielers waren af gevlogen waren allemaal leeg de rest zaten er bijen in maar geen moer
Flevo heb ik van de 8 stuks 4 van bevrucht
Kielers gaan weg klote dingen
Het zal toch wel niet aan de kastjes liggen.

ad staals

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door p.zwartepoorte » za 13 jul 2013, 18:12

Weet ik ad maar met vullen ging het niet goed en zijn mij kastjes niet wel heb ik gemerkt dat de hele voerbakjes leeg waren tot de laatste kruimel roverij ?
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 sep 2010, 20:23
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door cwpaleber » za 13 jul 2013, 21:48

Dat is inderdaad niet zo mooi ,maar of het aan je kastje ligt ,de meeste imkers brengen ze zo toch heen ?
Maar die van ons zagen er goed uit ,er was maar één moertje weg van de zes,allemaal al met gesloten broed .
Dus ook nog goede berichten van Ameland .
Groet Carlo

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door Alex Mönch » za 13 jul 2013, 22:05

Paul,het vullen van de kastjes komt nogal nauw.
Problemen met het vullen kun je oplossen door een grote emmer te vullen met bijen uit de honingkamers.
Deze besproei ik altijd en schud ze dan even.....ze blijven dan mooi op de bodem liggen en je kunt ze dan makkelijk met een bekertje opscheppen en in de kastjes dumpen....ze vliegen dan ook niet zo snel op,waardoor je voldoende tijd hebt om de latjes terug te plaatsen en het kastje te sluiten.
Op deze manier heb je NOOIT TEVEEL OF TE WEING BIJEN IN DE KASTJES.
Bij teveel bijen kunnen ze gaan zwermen...te weinig bijen geen of nauwlijks raatbouw,moertje mischien dood door kou?...waarna het kastje door andere bijen wordt leeggeroofd.
Vervolgens is het het beste om na 2 uur een rijpe dop in te hangen,maar een net uitgelopen moer in laten lopen kan ook....mijn voorkeur is een rijpe dop,die b.v een dag later uitloopt in het kastje.Het moertje wordt meteen verzorgd door de bijen en dit lijkt me beter dan haar te laten wachten in een broedstoof met wat suikerdeeg.
Nogmaals,dit is mijn persoonlijke voorkeur.
Na een aantal dagen harmoniseren,zullen ze al raatjes hebben gebouwd aan de strookjes kunstraat..1 keer per 12 uur een spuitje water geven.
Op het bevruchtingsstation zal het moertje eerst wat orientatie vluchten maken...hierbij kunnen bij harde wind al koninginnen verloren gaan/in andere kastjes belanden.
Dit is ook de reden waarom ze adviseren om al je moertjes te merken..als je tenminste zeker wilt weten dat jouw moer in het kastje zit en niet die van de buurman.(door de harde wind)
Na een dag of 5 is ze bronstig en is het wachten op goed weer voor de bruidsvlucht.
Ook hier kan bij harde wind weer menig koningin verloren gaan.
Het model kastje is niet zo belangrijk....alle in Nederland te koop zijnde kastjes voldoen.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door p.zwartepoorte » za 13 jul 2013, 22:34

Alex dat verhaal weet ik wel over vullen van kastjes ik heb dit jaar 15 st f1 stand bevrucht geteelt dus het lukt me wel en nu komen er 3 bij pmoeren eigen teelt
maar de mening over kieler is mij type kastje niet die gooi ik weg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door Kroese » za 13 jul 2013, 22:53

p.zwartepoorte schreef:Alex dat verhaal weet ik wel over vullen van kastjes ik heb dit jaar 15 st f1 stand bevrucht geteelt dus het lukt me wel en nu komen er 3 bij pmoeren eigen teelt
maar de mening over kieler is mij type kastje niet die gooi ik weg
Paul, zeer waarschijnlijk heeft de imker iets fout gedaan, aan het weer heeft het niet gelegen.
Ik heb 3 X liever een Kieler dan die kleine Apidea.
Die Api's zijn goed voor 14 dagen op een eiland, en als de moer legt, zo snel mogelijk gebruiken.
Die 3 raampjes zitten in No time vol gelegd, en vervolgens kan die jK haar eitjes niet meer kwijt.
De kieler heeft toch wel aardig meer ruimte, ik schat dat die 4 raatjes vergeleken met de Api raampjes wel 2 keer meer oppervlak hebben.
Bovendien kun je op de kieler opzet bakjes kopen.
Echt jouw indruk is helemaal verkeerd. :naughty:
Jammer van je Ameland resultaat, dat is echt slecht.
Kun je niet terug halen wat je verkeerd hebt gedaan?


Hennie......

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door p.zwartepoorte » zo 14 jul 2013, 00:11

Hennie ik heb het zelfde gedaan als de andere keren het vullen van de kastjes dus waar de fout weet ik niet
Wat ik wel raar vond dat de kieler voerbakjes kats leeg waren maar goed het is zeker slecht resutaat volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen toch jammer van de centen maar hobbys kosten geld
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ameland

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 14 jul 2013, 00:24

Een schrale troost Paul: je bent niet alleen. Ik ben dit jaar al veel kielers verloren (uitgebreid op het forum gemeld) en ook andere imkers hier en daar zijn volkjes verloren. Jammer van de energie en het geld idd. Maar soms win je en soms verlies je. It's all in the game.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten