Bevruchtingspercentage

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Bevruchtingspercentage

Bericht door Imkerij Witharen » za 20 jul 2013, 13:02

Ik was eens nieuwsgierig hoe het met de bevruchting van jonge moeren is gesteld in den lande.
Bij mij was het altijd héél normaal, dat elke moer bevrucht was, ik heb eigenlijk nog nooit mislukte standbevruchting meegemaakt.
Afgelopen seizoen heb ik moeren uit gebroed, gemerkt en in hopeloos moerloze afleggers gehangen met 3 a 4 ramen bijen. (Zo maak ik vaker afleggers, gaat altijd goed)
De periode waarin de moertjes bronstig zijn geworden, was een koude periode. Van de 7 zijn er 3 100% goed.
Ééntje heeft even gelegd en heeft nu een paar moerdoppen staan. De gemerkte moer is verdwenen. Het weinige broed is bultbroed met veel onbevruchte larven (Darre broed in werkstercellen.

In 2 zit alleen maar bultbroed van een onbevruchte moer. Ze is inmiddels ook verdwenen. Dat het eitjes van werksters zijn lijkt mij niet. De periode is te kort.
In elke cel maar één eitje op de bodem. Leggende werksters leggen vaak méér dan één eitje per cel en niet op de bodem maar aan de zijkant vd cel.
Verder kwam er ook geen nieuw broed meer bij sinds de onbevruchte moer is verdwenen.
Ik heb de moerloze volkjes inmiddels afgeklopt buiten de kastjes en af laten vliegen op de buurtvolkjes.

Hebben meer deze ervaring dit seizoen, of heb ik gewoon pech gehad?

Mijn grote volken zijn ook héél laat op sterkte gekomen, voorjaarsdracht had ik helemaal niet.
Inmiddels lopen de HK's vol, de 2e hk's zijn vorige week geplaatst en word ook volgehaald.
Over poosje slingeren, als alles goed gaat, 7 HK tegelijk. Komt het toch nog goed.

Jannes

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door Alex Mönch » wo 24 jul 2013, 20:14

bevruchtingsstation 6 van de 7 aan de leg..1 twijfel geval..net begonnen met leggen.
Thuis stand 3 van de 4 aan de leg.1 darrebroedig.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door p.zwartepoorte » wo 24 jul 2013, 20:26

op ameland 3 aan de leg van de 14
eigen teelt de hoven 8 gebracht 4 aan de leg
op me eigen stand
eerste serie eigen teelt 5 van de 7 aan de leg
tweede serie eigen teelt 6 van de 7
derde serie zitten nog in de stoof 5 doppen en ze zijn alle 5 goed
dat moeten we nog afwachten of het wat word
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door renske » wo 24 jul 2013, 21:12

Bij mij op de stand van de 6 jonge moeren 5 bevrucht, geen koninginneteelt maar gewoon uitgelopen doppen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door Dar-Bert » wo 24 jul 2013, 22:01

Ik herinner me uit het boek van Jörgen Tautz dat er een correlatie is tussen de grootte van het bevruchtingsvolk en de kans op succesvolle bevruchting. De hypothese is dat tijdens de paringsvlucht een groot aantal werksters de koningin begeleidt. De koningin ondervindt hierdoor "safety in numbers". Dit betekent dat, mocht er bijvoorbeeld een zwaluw langs vliegen, de kans veel groter is dat er toevallig een werkster wordt gepakt. Er zouden nog wel andere mechanismen kunnen werken, maar de essentie is dus dat een klein bevruchtingsvolkje minder succesvol is bij de aanparing dan een "gewoon" volk.

Bert

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door semar » do 25 jul 2013, 11:19

7 van 8 stand bevrucht.

bert ik heb vele moeren in de loop der jaren zien uitvliegen en thuiskomen, heb nog nooit iets van een éscorte- gezien of gemerkt
lijkt mij ook niet waarschijnlijk, sterker de moertjes in de kleine volkjes (3 ramers, juniorbeute) zijn veel eerder bevrucht en aan de leg dan de productie volken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door alfa vulgaris » do 25 jul 2013, 13:09

100% :D

Redcellen,zwermcellen en overgelarfde in Kielers met te weinig,genoeg en teveel bijen en in drieramers en propvolle drieramers.

De meeste koninginnnen liepen zo rond 29 juni uit.
Nog een paar dagen en dan zal ik vast de eerste grijsjes van 2013 zien. :dance:

Ik heb ook al menig koningin zien vliegen op bruidsvlucht en nog nooit begeleidende escaders gezien.
Wel eens dat een koningin thuiskwam en dat een bij de koningin in de lucht aanviel bij terugkomst.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door petro » do 25 jul 2013, 13:18

Dat zou mooi wezen,dan stijgt inderdaad de veiligheid van de moer.
Met nadruk op; zou mooi wezen.Het is namelijk zo dat de moer alleen vertrekt(vaak zeer snel) en dan met een noodvaart door een "darrenkegel" vliegt.Na de bevruchting keert ze net zo alleen terug als ze vertrok.
Petro
Dar-Bert schreef:Ik herinner me uit het boek van Jörgen Tautz dat er een correlatie is tussen de grootte van het bevruchtingsvolk en de kans op succesvolle bevruchting. De hypothese is dat tijdens de paringsvlucht een groot aantal werksters de koningin begeleidt. De koningin ondervindt hierdoor "safety in numbers". Dit betekent dat, mocht er bijvoorbeeld een zwaluw langs vliegen, de kans veel groter is dat er toevallig een werkster wordt gepakt. Er zouden nog wel andere mechanismen kunnen werken, maar de essentie is dus dat een klein bevruchtingsvolkje minder succesvol is bij de aanparing dan een "gewoon" volk.

Bert

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door Maarten Hoogeveen » za 27 jul 2013, 22:15

1e sessie 100%
2e sessie 85%
3e sessie 100%

koninginnen over dit jaar

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bevruchtingspercentage

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 20 aug 2013, 19:57

Ik heb twee broedloze kunstzwermen gemaakt, een moertje is aan de leg, de andere is nooit meer thuis gekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten