Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Belgische zwarte bij

Bericht door marc » di 12 aug 2014, 14:12

Op de thuisstanden gaan dit jaar enkele kasten over de 100 kg, Freek. Jaar is wel uitzonderlijk.
Ze hebben nog nooit een erge ziekte gehad, leven lang (nog enkele moeren 4 en 5 jaar oud) en de honing is lekker 'romig'. Van KI moeren mag je inderdaad blij zijn als ze de 3 jaar halen, maar dat wordt hier maar deels toegepast.
Ik zou niet weten hoe oud mijn zwarte koningeinnen worden, elk jaar zijn ze weg :D

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 14:42

marc schreef:Ik zou niet weten hoe oud mijn zwarte koningeinnen worden, elk jaar zijn ze weg :D
Dat is allemaal goed en wel, maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Hoe hou je je zwarte volken raszuiver? Ik weet hoe passievol je omgaat met je buckfasten, maar bovenstaande citaat doet me - wellicht verkeerdelijk - denken aan het soort bijenhouder dat zijn kasten gewoon maar ergens zet en verder alles op zijn natuurlijke verloop laat. Indien je Ardennenstand niet perfect geïsoleerd ligt, krijg je op den duur automatisch bastaarden welke je verkeerde conclusies kunnen doen trekken over het gedrag van de echte wilde zwarte bij die je beweert te hebben. Indien je Ardennenstand wel perfect geïsoleerd ligt, dan vraag ik mij af hoeveel volken je daar staan hebt en wat hun genetische verwantschap is teneinde een beeld te krijgen van mogelijke inteelt, want ook dat kan op den duur bepaalde eigenschappen versterken en tot het uiterste drijven wat weer een verkeerd beeld kan teweegbrengen. Daarom dat ik me afvraag wat je teeltstrategie is.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door marc » di 12 aug 2014, 15:42

Teeltstrategie :D is moeilijk op meer dan 100 km.
Het is een stand met nog enkele kasten, allemaal zwarte bijen (zonder enig oranje), die ik daar 'beheer' van een imker die ik leerde kennen in mijn bijensterfteonderzoek in 2006. De man overleed in 2010, zijn vrouw laat mij doen. Hij hield zwarte bijen samen met zijn 2 collega's op korte afstand (=/- 1.5 km en 3 km). Samen goed voor een 30-tal volken schat ik. Volgens hen zit de eerste imker met een ander ras (Buckfast) op 9 km. Niet meteen veilig om van zuivere standparingen te spreken maar na 3 jaar nog geen streepje oranje te zien. Regelmatig komt er ook een jonge F1 van de collega's in de volken. Zei komen er ook dikwijls afleggertjes plaatsen van hen. Ik probeer daar regelmatig te zijn in het seizoen, soms springen de collega's bij. Maar het gebeurt dat er niet alle 9 dagen een zwermcontrole kan gebeuren. Dat wordt dan soms de 10e of 11e dag. Dat kan je je veroorloven met Buckfast maar niet met zwartjes want dan zijn ze al weg. Als er bij Buckfast al moerdoppen aangezet worden breek je 1x en de zwermstemming is over. Als de zwartjes bij een vorige controle geen moerdoppen meer aangezet hadden, betekent dat helemaal niets want de volgende keer kan je er terug 20 vinden.

Zoals ik al zei, ik hou van bijen. Daarom hou ik ook een stand zwarten en een stand carnica aan. De thuisstanden zijn allemaal Buckfast omdat dat nu eenmaal de beste bij is om mee te imkeren en daar loopt uiteraard wel een kweekprogramma.
Maar het gaat hier over zwarte bijen en zoals ik al zei het is een andere imkerervaring, ik zou ze niet kwijt willen. Mogelijk verkoopt de weduwe haar hoeve en gronden aan een Nederlander die geïnteresseerd is (geen bijenliefhebber) en dan wordt het veldstalletje opgeruimd. Mogelijk is het mijn laatste jaar zwartjes.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Freek » di 12 aug 2014, 16:11

Mark schreef:
De thuisstanden zijn allemaal Buckfast omdat dat nu eenmaal de beste bij is om mee te imkeren
Waren dit ook de 100 kg honing volken?

Freek

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Primus » di 12 aug 2014, 16:20

marc schreef:Teeltstrategie :D is moeilijk op meer dan 100 km.
Het is een stand met nog enkele kasten, allemaal zwarte bijen (zonder enig oranje), die ik daar 'beheer' van een imker die ik leerde kennen in mijn bijensterfteonderzoek in 2006. De man overleed in 2010, zijn vrouw laat mij doen. Hij hield zwarte bijen samen met zijn 2 collega's op korte afstand (=/- 1.5 km en 3 km). Samen goed voor een 30-tal volken schat ik. Volgens hen zit de eerste imker met een ander ras (Buckfast) op 9 km. Niet meteen veilig om van zuivere standparingen te spreken maar na 3 jaar nog geen streepje oranje te zien. Regelmatig komt er ook een jonge F1 van de collega's in de volken. Zei komen er ook dikwijls afleggertjes plaatsen van hen. Ik probeer daar regelmatig te zijn in het seizoen, soms springen de collega's bij. Maar het gebeurt dat er niet alle 9 dagen een zwermcontrole kan gebeuren. Dat wordt dan soms de 10e of 11e dag. Dat kan je je veroorloven met Buckfast maar niet met zwartjes want dan zijn ze al weg. Als er bij Buckfast al moerdoppen aangezet worden breek je 1x en de zwermstemming is over. Als de zwartjes bij een vorige controle geen moerdoppen meer aangezet hadden, betekent dat helemaal niets want de volgende keer kan je er terug 20 vinden.

Zoals ik al zei, ik hou van bijen. Daarom hou ik ook een stand zwarten en een stand carnica aan. De thuisstanden zijn allemaal Buckfast omdat dat nu eenmaal de beste bij is om mee te imkeren en daar loopt uiteraard wel een kweekprogramma.
Maar het gaat hier over zwarte bijen en zoals ik al zei het is een andere imkerervaring, ik zou ze niet kwijt willen. Mogelijk verkoopt de weduwe haar hoeve en gronden aan een Nederlander die geïnteresseerd is (geen bijenliefhebber) en dan wordt het veldstalletje opgeruimd. Mogelijk is het mijn laatste jaar zwartjes.
Marc,

Hoe kom je erbij om te zeggen dat Buckfastbijen de beste bijen zijn om mee te imkeren? Ik vermoed dat er veel meer Carnicaimkers dan Buckfastimkers zijn. Zeer zeker hier in de streek.
En mijn persoonlijke mening is daarover dat alle rassen wel goed zullen zijn op de juiste locatie waar voor hen het beste klimaat is en vooral dracht.
MVG CP

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door JackC » di 12 aug 2014, 16:27

Mijn bastaarden zijn natuurlijk de allerbesten! :D
Als ze zich gedragen :be5:

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 18:28

Marc,

Oranje ringetjes zijn enkel een aanwijzing voor hybridisering met ligustica of buckfast, een kruising van zwarte bij met carnica heeft geen oranje ringetjes (dat weet ik ondertussen ook uit eigen ervaring). Uiteraard is 9 km wel een mooie perimeter en werkt men in Wallonië meer met buckfast waardoor hybrides iets sneller zouden moeten opvallen. Ik vermoed dat de 2 buur-imkers daar de volken zullen overnemen? 30 volken is voor een populatie niet veel, maar daar kan al iets mee gedaan worden, tenminste als het niet allemaal zusters zijn ofzo ;)


Freek,

Die volken van 100 kg, ik ben zeker dat dat over buckfasten gaat.


Primus, JackC en al de rest,

Laten we niet vervallen in dat soort nutteloos zeveren. Ik heb met gerenommeerd carnicamateriaal (beebreed) gewerkt en nu met geselecteerde zwartjes, ik was en ben van beiden zeer tevreden; maar ik ben er heilig van overtuigd dat de buckfast de zachtaardigste en productiefste - de 2 eigenschappen die voor de meeste imkers het belangrijkst zijn - van allemaal is. Bedenk dat deze hybridebij genetisch gezien een soort van verzameling is van de beste genen van tal van differente natuurlijke ondersoorten, dat impliceert automatisch dat er bij de buckfast veel meer mogelijkheden tot selectie zijn. Al blijf ik er bij dat geen enkel ras het beste is én dat het natuurlijk enkel de zwarte bij is die hier thuis hoort eh ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Primus » di 12 aug 2014, 18:36

Dylan Elen schreef:Marc,

Oranje ringetjes zijn enkel een aanwijzing voor hybridisering met ligustica of buckfast, een kruising van zwarte bij met carnica heeft geen oranje ringetjes (dat weet ik ondertussen ook uit eigen ervaring). Uiteraard is 9 km wel een mooie perimeter en werkt men in Wallonië meer met buckfast waardoor hybrides iets sneller zouden moeten opvallen. Ik vermoed dat de 2 buur-imkers daar de volken zullen overnemen? 30 volken is voor een populatie niet veel, maar daar kan al iets mee gedaan worden, tenminste als het niet allemaal zusters zijn ofzo ;)


Freek,

Die volken van 100 kg, ik ben zeker dat dat over buckfasten gaat.


Primus, JackC en al de rest,

Laten we niet vervallen in dat soort nutteloos zeveren. Ik heb met gerenommeerd carnicamateriaal (beebreed) gewerkt en nu met geselecteerde zwartjes, ik was en ben van beiden zeer tevreden; maar ik ben er heilig van overtuigd dat de buckfast de zachtaardigste en productiefste - de 2 eigenschappen die voor de meeste imkers het belangrijkst zijn - van allemaal is. Bedenk dat deze hybridebij genetisch gezien een soort van verzameling is van de beste genen van tal van differente natuurlijke ondersoorten, dat impliceert automatisch dat er bij de buckfast veel meer mogelijkheden tot selectie zijn. Al blijf ik er bij dat geen enkel ras het beste is én dat het natuurlijk enkel de zwarte bij is die hier thuis hoort eh ;)

Groeten,
Dylan
Helaas Dylan zijn onze inheemse bijen allemaal verdwenen door al de kruisingen van wat ook allemaal, de Buckfast is daar alweer één van, wat zal het straks nog worden.
maar nogmaals en hoe spijtig ook dit is niet meer omkeerbaar, geloof niet dat er van alle rassen naast elkaar kunnen leven in dit klein landje en raszuiver bestaat dat nog wel? Ook bij mijn carnica's zie ik regelmatig nog gele ringen opduiken ook al zit hier in de omgeving geen enkele imker met Buckfast bijen.

MVG CP

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 18:46

Primus

Ik zou de berichten in deze rubriek nog eens doorlezen. Onze inheemse honingbijen zijn gelukkig niet helemaal verdwenen.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door ndj » di 12 aug 2014, 19:40

Ik heb ook zwarte bijen. Laat ik zeggen nu voor 90% zwart. Ik mag nu wel aannemen, dat het volkje zich vernieuwd heeft.
Toch herken ik geen van de kenmerken van de zwarte bij, zoals die staan beschreven. Ze verzegelen alleen de honing prachtig wit en hebben een prachtige plaat broed. Daar heb ik het nu mee te doen. Verder reikt mijn kennis op dit moment ook nog niet. Ik moet mijn volkje nog leren kennen. Tot nu toe uiterst vriendelijk! Ze rennen niet over de raten, alsof ze door een beer worden achtervolgd en halen ook geen acrobatische toeren onder het raam uit.

Tsja, wat moet ik er mee? Ja, ik ben er blij mee. Maar hoe moet ik ze behandelen. Ik ga dan rekenen op de Aalstermethode. Anderhalve bak. laten uitbouwen en dan een moerrooster + hk.

Waar ik nu aan zit te denken is een bk onder het volk te zetten. De moer heeft dan alle ruimte om te leggen. De werksters om te bouwen. En ik kan later een hk met rooster plaatsen.

Het kan ook nog anders. bk er boven. Die laten uitbouwen, dan hk. Ik heb begrepen, dat een bij het liefst naar boven bouwt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten